زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“جزئيات دیدارهای امریکا و طالبان، از چشم حکومت پنهان نیست”

“جزئيات دیدارهای امریکا و طالبان، از چشم حکومت پنهان نیست”

author avatar
17 Jul 2019 - 16:02
“جزئيات دیدارهای امریکا و طالبان، از چشم حکومت پنهان نیست”
author avatar
17 Jul 2019 - 16:02

کابل (پژواک، ۲۶ سرطان ۹۸): وزیر دولت در امور صلح، اجماع ملی را به اشتراک سیاسیون به خاطر رسیدن به صلح نیاز مبرم خوانده، می­گوید که جزئيات هیچ نشستی در خصوص صلح، از چشم حکومت افغانستان پنهان نیست.

اعضای مشرانو جرگه، نگرانی های شان را از ابهامات در مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان را با عبدالسلام رحيمى وزیر دولت در امور صلح که امروز به مشرانوجرگه فرا خوانده شده بود، ابراز داشتند.

فرهاد سخی یک تن از سناتوران در جلسه امروز، با انتقاد از ابهامات در مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان، گفت که بعضی نشست­ها در پشت پرده میان طالبان و خلیل زاد صورت می­گرد؛ اما حکومت هیچ اطلاعی ندارد.

حسن هوتک يکى دیگر از سناتوران، بر گفتگوهای صلح در محوریت افغانستان تاکید کرده، افزود: «صلحی برای ما ارزش دارد که بین حکومت و طالبان صورت بگیرد.»

کامل بیک عضو ديگر مشرانو جرگه، محوریت حکومت را در گفتگوهای صلح مهم عنوان کرده گفت که مذاکرات صلح، باید توسط حکومت افغانستان به پیش برده شود.

این سناتور گفت: « در گفتگوهای صلح، صداقت مخالفان مسلح و حمایت صادقانه کشورهای منطقه مهم و ضروری است و کشورهای منطقه باید صلح صادقانه را در افغانستان تهداب بگذارند تا صلح پایدار باقی بماند.»

از سوى ديگر، عبدالسلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح، در پاسخ به پرسش های سناتوران گفت که حکومت افغانستان، از هر پیشرفتی که در خصوص صلح صورت می گیرد، آگاه است و هیچ نشستی در خصوص صلح افغانستان از چشم حکومت پنهان نیست.

وی، با اشاره به اینکه نشست های قبلی که در خصوص صلح با طالبان صورت گرفته است، همه در حد مشورت‌ها  و رای زنی ها بود که با آغاز مذاکرات رسمی صلح، تمام جزئیات آن با شهروندان شریک می شود.

موصوف افزود: «پروسه صلح کشور به توجه ویژه نیازمند است و تلاش‌های لازم درحال اجرا است تا از این فرصت بزرگ برای ختم جنگ استفاده شود، همچنان طرح‌های مفید راه اندازی شده است و برای دستیابی به صلح، به موارد اعتمادسازی، مذاکره، توافق و درنهایت به اجرای توافقات، پرداخته خواهد شد.»

رحیمی، بازگشت مهاجرین افغان را یکی از شرایط اساسی صلح دوامدار عنوان کرده، گفت که رهبری حکومت، چندی قبل میکانیزم تصمیم گیری را ایجاد کرد و اکنون کوشش می شود تا این میکانیزم احیای مجدد شود.

وزیردولت درامورصلح، اجماع ملی را با اشتراک سیاسیون برای رسیدن به صلح نیاز مبرم خوانده گفت که تلاش ها جریان دارد تا همه ‌بزرگان، سیاسیون، اقشار مختلف و دولت افغانستان موقف واحد ومشترکی را درجریان مذاکرات اختیار نمایند.

وی، رئیس جمهور را نگهبان و مدافع منافع ملی کشور خوانده گفت که رئیس جمهور غنی با درنظرداشت تشویش های ملت، پروسه صلح را با احتیاط کامل به پیش می­برد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر