زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“سی سال قبل با کشيدن سگرت، در شاهراه اعتياد گام گذاشتم”

“سی سال قبل با کشيدن سگرت، در شاهراه اعتياد گام گذاشتم”

author avatar
17 Jul 2019 - 14:13
“سی سال قبل با کشيدن سگرت، در شاهراه اعتياد گام گذاشتم”
author avatar
17 Jul 2019 - 14:13

فيروزکوه (پژواک، ٢٦ سرطان ٩٨): یک خانم معتاد به موادمخدر در ولايت غور که روزانه دو صد افغانى پولى تگدى خويش را مواد نشه آور ميخرد، مى گويد که ٣٠ سال قبل با کشيدن سگرت، در شاهراه اعتياد گام گذاشته و اکنون هرچه تلاش ميکند راه بيرون رفت ندارد.

خانم ٤٦ ساله به اسم مستعار زرى ناز که تبعۀ اصلى ايران است، به آژانس خبرى پژواک، گفت در ١٦ سالگى که به صنف نهم مکتب درس مى خواند، توسط همصنفانش تشويق به استفادۀ مواد مخدر شد.

وى افزود: «درآغاز با همصنفى هايم سيگار مى کشيديم، يک روز يکى از دختران در سيگارما چرس انداخته بود، زياد نشه ما کرد. بعدا شراب  هم مى نوشيديم، چند وقت بعد ترياک استفاده کرديم و تا اين که معتاد اين چيزها شدم.»

موصوف گفت حالا هر آنچه(چرس، تریاک، شیشه......) که ميسرشود و او را بيشتر نشه کند، استفاده ميکند.

زرى ناز که به گفتۀ خودش ٢٢ سال قبل با يک افغان ازدواج کرد و از آن مدت به بعد در افغانستان زندگى مى کند، افزود که در حال حاضر، با خانواده اش در يک منزل نيمه ويران کهنه و فرسوده در ناحيۀ دوم شهر فيروزکوه ولايت غور زندگى مى کند.

وى درحاليکه به موهاى ژوليده اش دست ميزد و لبخندى در سيمايش ظاهر شد که گواه رنج ومحنت درونى او مى باشد، گفت: «من با مردى ازدواج کردم که او هم مثل من معتاد بود، از شروع زندگى مشترک مان تا به حال، به جز از سوالگرى کارى ديگر انجام داده نمى توانيم.»

خبرنگار آژانس خبرى پژواک، زمانى با زرى ناز صحبت کرده که وى  با فرزندانش، دراتاقى  که روى آن فرش و دوشک هاى کهنه و چرکين همواربود و ديوارها و سقف آن با دود سگرت،  رنگ سياه را به خود گرفته است،  نشسته بودند.

چین‌وچروک صورت  این خانم  سن او را بالای ٦٠ سال نشان می‌داد.

او که سه دهۀ تمام می‌شود که به دام اعتیاد افتاده است این را می‌شود از ظاهرش فهمید، اطراف چشم او را لکه‌های سیاهی احاطه کرده واندامش لاغر شده است.

اين خانم معتاد گفت که ثمرۀ ازدواجش، يک دختر و دو پسر مى باشند، که آنها نيز معتاد اند و در حال حاضر، پسرانش که  ١٦ و ١٨ ساله مى باشند، در يک موترشويى کار مى کنند.

شوهرزرى ناز، سال قبل فوت کرده واکنون تمامى مسئوليت هاى اين خانواده به دوش اين خانم معتاد مى باشد، وى  افزود: «شوهرم به اثرمريضى دوامدار بسيار ضعيف شده بود، پار سال فوت کرد و حالى خودم سر پرستى اولاد هايم را به عهده دارم.»  

 خبرنگارپژواک تلاش کرد تا با فرزندان اين خانواده نيز صحبت هايى داشته باشد؛ اما آنها حاضر نشدند و و تنها ازاينکه مردم با معتادين به چشم حقارت مى نگرند و رويه نيک نمى کنند، اظهارنگرانى کردند .

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر