زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

یک شبکۀ آبرسانى در جوزجان افتتاح گرديد

یک شبکۀ آبرسانى در جوزجان افتتاح گرديد

author avatar
17 Jul 2019 - 14:50
یک شبکۀ آبرسانى در جوزجان افتتاح گرديد
author avatar
17 Jul 2019 - 14:50

شبرغان (پژواک، ٢٦ سرطان ٩٨): با بهره بردارى از يک شبکۀ آبرسانى که زمينۀ دسترسى سه هزار خانواده در شهرشبرغان را به آب آشاميدنى فراهم مى کند، کار ساخت مکتب شش صنفى به هزينۀ ١٠٠ هزار دالر امريکايى در جوزجان نيز آغاز گرديد.

نورمحمد قاریزاده مسئول موسسه انکشافی و اجتماعی قویاش، به آژانس خبرى پژواک گفت، این شبکه که بیست کیلومترطول دارد و منبع تغذیه اش چاه عمیق حفرشده درحومۀ جنگل باغ شهرشبرغان مى باشد، سال­ها قبل توسط یک موسسه غیر دولتی به قرای اسلام، چوباش، چوباش کلان، چوباش خورد، لب جربکاول، قریش و لب جر طاغن تمدید شده بود.

به گفته موصوف؛ اين شبکه که مجهز با پمپ برقی بود به دليل اینکه باشنده گان محل نمى توانستند مصارف مالی آنرا پرداخت نمایند، از یکسال به اینسو فلج شده بود؛ اما موسسه اجتماعی و انکشافی قویاش به همکاری تعدادی از افراد خیر، با هزینه کردن ده هزاردالرامریکایی، پمپ آب چاه را ازسیستم برق عادی  به سیستم سولری تبدیل نمودند.

او افزود: «ما به این طریق توانستیم برای سه هزارخانواده در هشت قریه یادشده آب آشامیدنی صحی فراهم نماییم .»

انجنیرخالق عینی ريیس ادارۀ آبرسانی ولایت جوزجان گفت که آب های زير زمينى در ولسوالی خواجه دوکوه، قابل نوشيدن نیست و در مجموع شور و تلخ مى باشد.

وى افزود:« به دلیلى که آب هاى زير زمينى تلخ و شور اند، ما به همکاری موسسۀ انکشافی و اجتماعی قویاش، انتقال آب را به شکل شبکه در این ولسوالی در نظرگرفتیم تا بتوانیم برای مردم سهولت های لازمه را فراهم نماییم .»

همچنان سنگ تهداب مکتب شش صنفى در اين ولسوالى گذاشته شد.

قاریزاده گفت که هزينۀ ساخت مکتب شش صنفى که سنگ تهداب آن امروز درقریۀ چوباش خرد اين ولسوالى گذاشته شد، به صد هزار دالر امريکايى مى رسد.

باشنده گان ولسوالی خواجه دو کوه از احياى اين شبکه خوشحال اند؛ اما از حکومت مى خواهند که در بخش ايجاد مراکز صحى، احداث سرک­ها و پل ها نيز توجه  صورت گيرد. 

مولوی عبدالحکیم از باشنده گان قریه چوباش خورد به پژواک گفت: « نسبت استفاده از آب های ملوث و مکروبی، همیشه اطفال و برخی از بزرگان خانواده ها در قریه ما مصاب به مرض کولرا می شدند.»

او و شمارى ديگر از باشندگان اين ولسوالى از حکومت مى خواهند که در بخش ايجاد مراکز صحى، احداث سرک، پل و پلچک نيز توجه نمايد؛ زيرا در اين بخش ها نيز مشکلات آنان زياد است. 

 به اساس معلومات اداره آبرسانی ولایت جوزجان، مشکلات عمده مردم آن ولایت کمبود آب آشامیدنی و زراعتی است، که درحال حاضر حداقل هفتاد فیصد مردم از آب های غیرصحی و ملوث با منرال های مختلف استفاده میکنند .

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر