زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«بدون یک نامزد رياست جمهورى به مصئونيت نامزدان ديگر توجه صورت نميگيرد»

«بدون یک نامزد رياست جمهورى به مصئونيت نامزدان ديگر توجه صورت نميگيرد»

author avatar
18 Jul 2019 - 15:22
«بدون یک نامزد رياست جمهورى به مصئونيت نامزدان ديگر توجه صورت نميگيرد»
author avatar
18 Jul 2019 - 15:22

کابل(پژواک، ۲۷ سرطان ۹۸): يافته هاى شمارى از نهادهاى جامعه مدنى نشان ميدهد که "تیم حاکم"، اخیرا برنامه هایی را با استفاده از امکانات دولتی راه اندازی می کند که کمپاین انتخاباتی پنداشته می شود؛ اما به مصئونیت امنیتی سایر نامزدان، کوچک ترین توجه صورت نگرفته است.

این تحقیق که تحت عنوان «ارزیابی و یافته های قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸» می باشد، توسط مجتمع جامعه مدنی افغانستان (مجما)، موسسه تفریحی بایسکل رانی و بازتوانی برای معلولین افغانستان (ابرار) و مرکز آموزشی حقوق بشر برای زنان افغان تهیه گردیده است.

این تحقیق از طریق مصاحبه با ۱۵ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، مسوولان کمیسون های انتخاباتی و نهادهای مرتبط به انتخابات، طی یک ماه انجام شده است.

به اساس این تحقیق، تقرری کمیشنران جدید در کمیسیون های انتخاباتی، نبود فهرست پاک رای دهندگان، سوء استفاده تیم حاکم از امکانات دولتی، عدم توجه به مصئونیت امنیتی سایر نامزدان ریاست جمهوری و تامین امنیت مراکز رای دهی در روز انتخابات، از جمله مشکلاتی اند که از سوی تکت های انتخاباتی مطرح شده است.

عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان (مجما)، موجودیت بیش از نه میلیون ثبت نام کننده برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را نگران کننده خوانده گفت که تاکنون کمیسیون انتخابات از ارقام دقيق رای دهندگان اطمینان نداده است و اگر ارقام دقيق معلوم نشود، چالش بزرگ را در شفافیت انتخابات به وجود می­آورد.

وی افزود: «بزرگترین نگرانی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، سوء استفاده از امکانات دولتی به نفع تیم حاکم در قدرت است و اگر این امکانات به صورت گسترده استفاده شود، مشروعیت انتخابات را زیر سوال می­برد.»

موصوف، با انتقاد جدی از سوء استفاده از امکانات دولتی توسط یک تکت انتخاباتی، گفت که با تاسف امکاناتی که تیم حاکم در قدرت دارد، سایر نامزدان ندارند.

این انتقادات در حالی ابراز می شود که روز گذشته جان باس سفير امريکا در کابل، از تمام نامزدان ریاست جمهوری خواست که از استفاده هر نوع امکانات دولتی اجتناب ورزند؛ زيرا این توقع افغان ها و حکومت امريکا است.

رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان (مجما)  درادامه صحبت هايش گفت که در مجموع جامعه جهانی، حکومت، نامزدان ریاست جمهوری، کمیسیون های انتخاباتی و نهادهای امنیتی خواستار برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه اند.

روشن څېړن رئیس اجرائیوی مرکز آموزش حقوق بشر برای زنان افغان، سخنران ديگر اين نشست گفت که باید در انتخابات از دقت لازم کار گرفته شود و جلو هرنوع خودکامگی ها گرفته شود.

وی، برگزاری انتخابات را در تاریخ از قبل تعیین شده، خط سرخ خوانده گفت که به جز از برگزاری انتخابات، سایر گزینه ها به نفع مردم و کشور نیست و باید انتخابات در اسرع وقت تدویر یابد.

این نهادها، از حکومت و جامعه جهانی خواهان حمایت مالی و تمویل منابع برای موثریت بیش­تر در فرایند انتخابات، حمایت سیاسی و فراهم کردن کمک های تخنیکی برای بهبود روندهای انتخابات و نظارت از علمکرد کمیسیون های انتخاباتی هستند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر