زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“طرف های درگیر جنگ باید از حملات بر کارمندان صحی و امور تعليمی اجتناب ورزند”

“طرف های درگیر جنگ باید از حملات بر کارمندان صحی و امور تعليمی اجتناب ورزند”

author avatar
18 Jul 2019 - 20:54
“طرف های درگیر جنگ باید از حملات بر کارمندان صحی و امور تعليمی اجتناب ورزند”
author avatar
18 Jul 2019 - 20:54

کابل (پژواک، ۲۷سرطان ۹۸): شماری ادارات غيردولتی، حملات برکارمندان بخش صحت و امور تعليمی را خلاف موازين جهانی و بشردوستانه تلقی می کنند و خواستار توقف این روند شدند.

به اساس گزارشات، کميته سويدن برای افغانستان اذعان نموده که طالبان مسلح در ولايت ميدان وردگ بعد از آن ۴۲ مرکز صحی مربوط اين نهاد را مسدود نموده که نيروهای حکومتی طی عمليات در ولسوالی دايميرداد اين ولايت، چهار کارمند صحی را قتل کردند.

اما منابع دولتی اذعان کرده بودند که نيروهای امنیتی در این عمليات، شش مخالف مسلح را کشته و به شمول یک داکتر، دو تن ديگر را با خود برده اند.

طالبان در واکنش به اين حمله، از کارمندان صحی خواست تا به وظايف نروند.

بدين منظور، اداره هماهنگی کمک های بشری و انکشافی برای افغان ها (ACBAR) ، کميته سويدن، موسسه صحی و انکشافی افغان (AHDS) و هيئت سفارت ناروی برای پناهندگان نشست مشترک برگزار کردند.

عبدالبشیر خالقی مسوول موسسه اکبر گفت  که حملات بر افراد ملکی، طور اخص کارمندان بخش صحی و تعليمی نگران کننده است.

نامبرده می گويد: ((موضوع مورد بحث ما تدوير نشست آینده و ديگرش موجوديت موانع فرا راه فعاليت موسسات غیردولتی است، از طرف های درگیرجنگ تقاضا داريم تا قوانين بشردوستانه را احترام کنند.))

داکتراحمد خالد فهيم مسوول برنامه های کميته سويدن در افغانستان گفت که موضوع خيلی نگران کننده است که کارمندان موسسات غیردولتی هدف حملات قرار گرفته و تا حدی زیاد فعاليت های آنها با مشکلات مواجه شده اند.

موصوف افزود که حدود ده روز پیش، نيروهای امنيتی افغان برشفاخانه تنگی سيدان ولسوالی دايميرداد ولايت ميدان وردگ حمله کردند که درپی آن به شمول دو کارمند شفاخانه متذکره، چهارتن کشته شدند و يک مسوول شفاخانه متذکره هنوز هم مفقود است.

نامبرده می گويد: ((ما همچو اعمال را متضاد قوانين بشردوستانه می پنداريم، چنين اعمال را درگذشته نکوهش نموده ايم و اکنون نیزتوبيخ می کنیم؛ نظر به قوانين بين المللی و بشردوستانه، طرف های درگیرجنگ باید ازحملات بر مراکزصحی و تعليمی ابا ورزند و به آن ارج بگذارد.))

وی علاوه کرد که دراين راستا خواستار تحقيق غیرجانبدارانه ازحکومت شده و چنين به نظر می رسد که حکومت تحقيقات را آغاز نموده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر