زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

گزارش تحقيقى: ۹۵.۸ درصد مصاحبه شونده گان از نظام کنونی حمايت کرده اند

گزارش تحقيقى: ۹۵.۸ درصد مصاحبه شونده گان از نظام کنونی حمايت کرده اند

author avatar
18 Jul 2019 - 14:27
گزارش تحقيقى: ۹۵.۸ درصد مصاحبه شونده گان از نظام کنونی حمايت کرده اند
author avatar
18 Jul 2019 - 14:27

کابل(پژواک،۲۷سرطان ۹۸): کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، حین رونمایی گزارش تحقیق ملی «زنان، صلح و امنیت» می گوید که به اساس این گزارش ۹۵.۸ درصد مصاحبه شونده گان گفته اند که نظام کنونی، مورد پسند و حمایت شان می باشد؛ اما متباقی خواستار"امارت اسلامی" اند.

سیما سمر رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان که دیروز از سمتش برکنار شد، امروز در یک نشست خبری، خلاصۀ گزارش تحقیق ملی در مورد زنان، صلح و امنیت را با رسانه ها شریک ساخت.

خانم سمر گفت که در این گزارش، با بیش از پنج هزار تن در مورد وضعيت زنان، صلح وامنیت گفتگو شده و اين تعداد، پرسشنامه ها را خانه پوری کرده اند.

برپايۀ معلومات رئيس پيشين حقوق بشرافغانستان، درجريان تحقيق ۳۳۴۸ تن که ۹۵.۸ در مصاحبه شونده گان را تشکیل میدهند، گفته اند که نظام کنونی مورد پسند وحمایت آنان بوده و آن را تایید کرده اند و اما ۱۴۸ تن که ۴.۲ درصد مصاحبه شونده گان را تشکیل میدهند، از اداره طالبان حمایت نموده اند.

بنابر معلومات موصوف، ۵۱.۵ درصد از مصاحبه شونده گان ازحفظ حقوق و آزادى های اساسی شهروندان، ۳۷.۱ درصد از حفظ قانون اساسی و ۱۱.۴ درصد حمایت از نظام سیاسی را به عنوان خطوط اساسی مذاکره با طالبان برای رسیدن به صلح یاد کرده اند.

خانم سمر در ادامه افزود: «حقوق و آزادی های بشری شهروندان، غیر قابل بحث می باشد که باید درهر شرایطی به ویژه در مذاکرات مربوط به صلح مورد احترام باشد، حمایت و تقویت گردد، در این صورت تامین صلح پایدار امکان پذيربوده و زمینۀ انکشاف فرصت های دسترسی شهروندان به حقوق بشر فراهم می گردد.»

خانم سمر با بيان اينکه نباید در روند صلح عجله شود افزود: «تجربه نشان داده است که عدم حضور زنان سبب ناکامی شده است، باید زنان در تصمیم گیری ها شریک شوند.»

در بخشى ازاين گزارش آمده است که گفتگوهای صلح باید درفضای آتش بس صورت گیرد تا تلفات ملکی به صورت فوری خاتمه یابد و ازسويى هم با حوصله مندی در روند صلح برخورد شود؛ زیرا ۴۱ سال منازعه، پیچیده گی های خود را دارد و زمان طولانی نیاز است که صلح پایدار به وجود بیاید.

منبع، بر مشارکت با معنی و سهم برابر زنان افغان در روند صلح تاکید کرده و گفته است که باید زنان در برنامه ریزی، تصمیم گیری و مرحله تطبیق اين روند سهم اساسى داشته باشند.

گزارش با اشاره به  ترکيب هيات مذاکره کنندۀ حکومت درگفتگوهاى صلح با طالبان گفته است، اشخاصی که به نمایده گی از مردم افغانستان در مذاکرات صلح انتخاب می گردند، باید نمایندگی از ارادۀ عموم و منافع مردم افغانستان نمایند، نه اینکه دارای آجندای تبعیض آمیز، سیاسی و منافع شخصی باشند.

دراين تحقيق مصاحبه شونده گان پیشنهاد کرده اند تا "تعهد پایدار به تقویت حکومتداری خوب، ازمیان برداشتن فرهنگ معافیت از مجازات،  پايان دادن به خویش خوری وفساد،  داشتن احترام و ارادۀ سیاسی در راستای حاکمیت قانون، توسعه پایدار دموکراسی و تقویت نهادهای دموکراتیک، باید در محراق گفتگوهای صلح و هر توافق دیگر بین طرفین منازعه قرارداشته باشد.

افزون برآن، زنان شامل اين تحقيق همچنان از همه فعالین ملی و بین المللی که دخیل روند صلح اند، خواسته اند تا در برابر تطبیق و استقرار صلح پایدار، درازمدت، همه شمول و الزامی که از سوی جناح های رسمی و قانونی، تامین می گردد، پاسخگو و فعال باشند و تدابیری اتخاذ گردد که از منازعات بیشتر جلوگیری به عمل آید.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر