زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

غنى: کسانيکه بر نهادهای تحصیلی و فرهنگی حمله می کنند، از اسلام بی خبراند

غنى: کسانيکه بر نهادهای تحصیلی و فرهنگی حمله می کنند، از اسلام بی خبراند

author avatar
20 Jul 2019 - 17:37
غنى: کسانيکه بر نهادهای تحصیلی و فرهنگی حمله می کنند، از اسلام بی خبراند
author avatar
20 Jul 2019 - 17:37

کابل (پژواک، ۲۹ سرطان ۹۸): رئیس جمهور غنی می گوید کسانی که بالای نهادهای تحصیلی، تعلیمی و فرهنگی حمله می کنند، فاسق، خائن ملی، جابر و از اسلام بی خبراند.

رئیس جمهور غنی، امروز در سمپوزیم بین المللی شهری که در ارگ برگزار گردیده بود، صحبت می­کرد، حمله بر پوهنتونها، مکاتب، مساجد، شفاخانه، اطفال و افراد ملکی را حمله بالای تمدن، دین و عزت ملی عنوان کرده، گفت هر کسی که مسئولیت این حملات را می پذیرد، فاسق، خائن ملی، جابر و از اسلام بی خبر است.

موصوف، تامین صلح را یکی از اهداف حکومت عنوان کرده، افزود: «هیچ­کس از ما کرده بر صلح اراده محکم­تر ندارد؛ اما خشونت راه ایجاد همپذیری نیست، وقتی چند هفته بعد مذاکره آغاز می شود، چرا افراد بی گناه را می کشید، من به افتخار شهادت را به خاطر مملکت قبول می­کنم؛ اما حمله بر سر اولاد و دختران ما ظلم و فاجعه است و موجب رکود می شود نه موجب پیشرفت.»

او تصریح کرد: «به زور و به جبر کس تسلیم نمی شود و خصوصیت افغان ها نیست، ما از طالبان خط تسلیمی نخواستیم، بلکه مذاکره خواستیم؛ به خاطر رسیدن به صلح پایدار، باید قبول کنند که همراه افغان هايی طرف اند که همه اراده دارند، هر باری که کشتار صورت می گیرد، مانع ساختار می شود.»

صبح روز گذشته در دروازه جنوبى پوهنتون کابل، حملۀ انتحارى صورت گرفت که هشت تن در آن کشته شدند و ٣٣ تن ديگر زخم برداشتند. اين انفجار در حالى رخ داد که براساس گزارش ها، قرار بود در آن روز امتحان ستاژ قضايى و شورای طبی پوهنتون کابل اخذ شود.

از سوی دیگر وی، با اشاره به اینکه میلیاردها دالر در این کشور آمد، به عوض این که شهرها را مرکز تحرک و زندگی بسازند، آن ها را به مراکز بی تفاوتی مبدل کردند، گفت که پس از این دولت، وزارت شهرسازی و اراضی و شاروالی ها پاسخگو خواهند بود.

موصوف، داشتن ملکیت مطمین و ساحه پلان شده را برای هر افغان، نیاز مبرم خوانده گفت که پلان ها به منظور مدیریت زمین وجود دارد، پلان هايی که در روی کاغذ است، باید عملی شود و در روی کاغذ باقی نماند.

رئیس جمهور غنی، با اشاره به اینکه یک میلیون جریب زمین عامه در کشور غصب شده است، افزود کسانی که زمین های عامه را غصب کرده اند، مورد پیگرد قرار می گیرند.

موصوف، از شناسایی ١٣هزار غاصب زمین در کشور خبر داده گفت از همه غاصبانی که ملکیت عامه را غصب کرده اند، پرسیده می شود و حق ملت و دولت از آنان مطالبه می شود.

غنی، با بیان این که در گذشته قانون ناشنوا و نابینا بود، گفت که ظلم و غلطی دیگر بس است، پس از این قانون در افغانستان، شنوا و بینا و نهادهای مسئول در برابر شهروندان پاسخگوی اند.

محمد جواد پیکار سرپرست وزارت شهرسازی و اراضی که در نشست سمپوزیم بین المللی شهری صحبت می­کرد، گفت که در حال حاضر ۷۰ درصد افغان ها اسناد معتبر حق مالکیت ندارند؛ اما برنامه های خوبی بر حل این معضلات وجود دارد.

وی، با اشاره به این که در گذشته ثبت زمین به شیوه سیستماتیک صورت نگرفته است، افزود که هماهنگی در سکتور شهری به وجود آمده است و تلاش ها جریان دارد تا چالش های موجود در زمینه حل گردد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر