زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تيم انتخاباتى دولت ساز اصول رفتارى را براى شفافيت در انتخابات ارايه کرد

تيم انتخاباتى دولت ساز اصول رفتارى را براى شفافيت در انتخابات ارايه کرد

author avatar
23 Jul 2019 - 18:27
تيم انتخاباتى دولت ساز اصول رفتارى را براى شفافيت در انتخابات ارايه کرد
author avatar
23 Jul 2019 - 18:27

کابل (پژواک، اول اسد ۹۸): تیم انتخاباتی رئيس جمهور غنى، اصولنامه اى را به هدف شفافيت در انتخابات تهيه کرده و از ساير تيم هاى انتخاباتى مى خواهد که يا اين اصولنامه را بپذيرند و يا اصول رفتارى بهتر از اين را ارايه کنند.

اين در حالى است که برخى نامزدان رياست جمهورى، محمد اشرف غنى رئيس جمهور را به استفاده از امکانات دولتى و مبارزات انتخاباتى پيش از وقت، متهم مى کند.

قرار است انتخابات رياست جمهورى در ششم ميزان سال روان برگزار شود. براى اين انتخابات ١٨ تن به شمول محمد اشرف غنى رئيس جمهور، نامزده شده اند.

اصولنامۀ يادشده تيم دولت ساز، در ۲۲ ماده تهيه شده و امروز با رسانه هاى شريک ساخته شد.

احترام به ارزش های بنیادین دین مبین اسلام و سنت نبوی و عنعنات پسندیده مردم افغانستان در تمامی فعالیت های انتخاباتی، رفتار مطابق قانون اساسی و قانون انتخابات افغانستان و دیگر قوانین نافذه کشور در تمامی مراحل مبارزات انتخاباتى، اجتناب از هر گونه اظهارات و حرکت ها که به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان صدمه وارد می کند، پرهیز از هر گونه عملى که دستاوردهای دو دهۀ اخیر کشور را در عرصه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در معرض خطر قرار دهد، از موارد شامل اين اصولنامه است.

همچنان احترام به حقوق اساسی همه شهروندان به شمول زنان، مردان، کودکان و کلیه اقشار کشور، تمرکز بر اهداف، برنامه ها و مواد مندرج بر منشور انتخاباتی تیم در تمامی مراحل مبارزات انتخاباتی، احترام به حریم شخصی و خصوصی نامزدان و معاونین تکت های انتخاباتی و اجتناب از هر گونه اتهام و تخریب شخصیت اعضای تیم های انتخاباتی، دوری از هر گونه نفاق پراگنی قومی، زبانی، مذهبی، سمتی و منطقوی و اجتناب از هر گونه شعار و عملى که سبب بروز نفرت، کینه، کدورت وخشونت بین اعضا و هواداران تیم های انتخاباتی گردد، مواد ديگر اين اصول رفتارى است.

به همين ترتيب؛ موادى چون امتناع از هر نوع کمک مالی، سیاسی و تخنیکی از سوی افراد، سازمان ها و دولت های خارجی، رعایت کامل اصول رفتاری بخاطر جلوگیری از صلاحیت ها، منابع و امکانات دولتی توسط رهبری حکومت، اراکین دولتی و سایر نامزدان به منظور انجام وظایف سیاسی و انتخاباتی، تعهد به تامین فضا و شرایط برابر و منصفانه برای تمامی نامزدان تا بتوانند در یک فضای شفاف در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، نيز شامل اصول رفتارى يادشده مى باشند.

و عدم استفاده از امکانات و منابع به شمول بودجه عادی، انکشافی، وسایل و تجهیزات دولتی، وسایط نقلیه، تاسیسات نهادهای دولتی، به خصوص نهادهای امنیتی و دفاعی کشور در راستای حمایت از تیم دولت ساز، همکاری کامل به کمیسیون های انتخاباتی مبنی بر تطبیق کامل قوانین نافذه، قوانین انتخاباتی، طرزالعمل ها، لوایح و تصامیم رهبری کمیسیون های انتخاباتی در راستای هرچه بهتر برگزار شدن انتخابات نيز مواد شامل اصول يادشده مى باشد.

همچنان جلوگیری از هر نوع مداخله و اعمال نفوذ در کار کمیسیون های انتخاباتى توسط اراکین و مقام های حکومتی، احزاب سیاسی و هواداران تیم دولت ساز، عدم مداخله در صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات در عرصه های کدری و تدارکاتی به شمول استخدام کلیه کارمندان کمیسیون های انتخاباتى، همکاری دوامدار و نزدیک با تمامی رسانه های ملی و بین المللی در زمینه تامین شفافیت در روند انتخابات و پاسخدهی در رابطه به عملکرد همه دفاتر و اعضای تیم دولت ساز در سراسر کشور نيز جزء اصول رفتارى يادشده شده اند.

منبع نوشته است رئیس جمهور فعلی که همزمان با رهبری اداره کشور یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز است، از هر گونه عزل و نصب که به نفع تیم دولت ساز تلقى گردد، از تاریخ نشر این اصول نامه تا زمان اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری، خوداری می کند.

اما منبع افزوده است که تقرری در نهادهای امنیتی و خدمات ملکی که از طریق رقابت آزاد توسط کمیسیون اصلاحات و خدمات ملکی صورت می گیرد از این امر مستثنا است.

امرالله صالح نامزد معاونيت اول رياست جمهورى در تيم دولت ساز، در نشست خبری امروز گفت: "هدف ما از این اصول رفتاری دو چیز است، با همین مواردى که یاد می کنیم متحد، پابند و وفادار استیم و چنلج می دهیم دیگر تیم ها را که بیایند و چيزى از این بهتر بسازند و ما را دعوت کنند که به آن متحد باشیم و اگر اصول بهتر ندارند، مطابق این اصول نامه رفتار کنند."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر