زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ميزان قتل زنان درغور افزايش يافته است

ميزان قتل زنان درغور افزايش يافته است

author avatar
24 Jul 2019 - 13:27
ميزان قتل زنان درغور افزايش يافته است
author avatar
24 Jul 2019 - 13:27

فيروزکوه ( پژواک،٢ اسد٩٨): مقام ها در ولايت غور مى گويند که آمار قتل و خودکشى زنان در چهار ماه اول سال روان، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، چهار برابر افزايش يافته و هشتاد درصد عاملين قتل زنان، فرارى اند.

عبدالصمد امیری سر پرست  دفترکمیسیون حقوق بشر در دفتر ولایتی غور، به آژانس خبرى پژواک گفت که در چهار ماه اول سال روان، ٣٢ قضيه خشونت عليه زنان ثبت اين کميسيون شده، که از جمله هفت قضيه قتل و پنج قضيه خودکشى بوده است.

وى افزود که در چهار ماه اول سال گذشته (١٣٩٧)، تعداد ١٣ مورد خشونت ثبت اين کميسيون شده بود که از جمله دو مورد قتل و يک مورد را خودکشى تشکيل مى داد.

به اساس معلومات منبع، درميان ۵۱ قضیه خشونت عليه خانم ها که درسال گذشته ثبت گرديده است، هفت مورد خودکشی و شش مورد قتل زنان شامل است.

به گفتۀ وى، عامل عمدۀ قتل هاى زنان راخشونت خانوادگى، عدم حاکميت قانون، نفوذ بزرگان قومى، عرف و عنعنات ناپسند، فقر، بيسوادى و عدم آگاهى درمورد قانون و دين اسلام مى باشند.

موصوف آمار يادشده را نگران کننده خواند و گفت که ممکن تا ختم امسال اين ارقام افزايش يابد.

شریفه مؤحدی از فعالین مدنی ولسوالی لعل سرجنگل اين ولايت، به پژواک گفت که خشونت علیه زنان در آن ولسوالی به گونۀ چشمگير افزایش یافته است.

به گفتۀ موصوف، تنها از آغاز سال روان تا اکنون، شش مورد خودکشی در آن ولسوالی اتفاق افتاده است.

وى گفت که این قضايا از سوی نهادهای حکومتی، به درستی مورد بررسی قرار نگرفته و بیشتر آنان درجرگه ها و شوراهای قومی حل شده است.  

همچنان گلثوم رضایی نمايندۀ مردم درشوراى ولايتى در ولسوالى لعل، از افزايش واقعات خشونت به ويژه قتل و خودکشى زنان در اين ولايت، اظهار نگرانى کرد.

وى افزود که اين افزايش عوامل مختلف دارد؛ اما آزادى و دموکراسى، يکى از عوامل عمدۀ آن بوده مى تواند؛ زيرا شمارى از دختران با اندک ترين رنجش از سوى خانوادۀ خود، دست به خودکشى مى زنند.

موصوف به طورنمونه گفت يکى از همين قضاياى خودکشى که اخيراً در ولسوالى لعل صورت گرفته، دليل آن گفتگو ميان دختر و مادر بود، که درنتيجه دختر خودش را به دريا انداخت وغرق شد.   

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر