زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

شورای نامزدان ریاست جمهوری هشدار تحریم انتخابات را دادند

شورای نامزدان ریاست جمهوری هشدار تحریم انتخابات را دادند

author avatar
28 Jul 2019 - 22:24
شورای نامزدان ریاست جمهوری هشدار تحریم انتخابات را دادند
author avatar
28 Jul 2019 - 22:24

کابل (پژواک، ۶ سرطان ۹۶) : شورای نامزدان ریاست جمهوری فیصله نمودند که هر گاه تیم حاکم در ارگ ریاست جمهوری تا یک هفته دیگر به مشکلات انتخاباتی رسیدگی ننماید , این انتخابات را تحریم خواهند کرد.

در یک اعلامیه که از طرف این شورا امروز ۶ سرطان به آژانس خبری پژواک مواصلت ورزيده، ، آمده است، شورای کاندیدان ریاست جمهوری طی اعلامیه ها، ابلاغیه ها، کنفرانس ها و نشست های متنوع به تأسی از حکم قانون اساسی کشور، پیشنهادات واضح و قابل تطبیق جهت برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و با اعتبار را به جانب حکومت، کمیسیون های انتخاباتی و جامعه جهانی ارائه نمودند .

منبع افزوده، انتظار میرفت که رهبری حکومت وحدت ملی به حکم قانون و صدای عدالتخواهانه شورای کاندیدان ریاست جمهوری گوش فرا داده و برای برون رفت از بحران حاضربه تفاهم شوند. اما برعکس آقای اشرف غنی به عنوان رییس حکومت وحدت ملی، استفاده از منابع و امکانات دولتی، عزل و نصب های سیاسی و غیرقانونی، مداخله در امور کمیسیون های انتخاباتی و کمپاین های قبل از وقت را مضاعف ساخته و اکنون به شدت تالش دارد تا تحتِ نام انتخابات، کمیسیون های انتخاباتی را وسیله قرار داده، بارِ دیگر قدرت را به گونه غیرقانونی در اختیار بگیرد و کشور را برای پنج سال دیگردرورطۀ بحران تقلبات و تخلفات سیستماتیک خویش غرق نماید .

در خبرنامه آمده است: " ما کاندیدان ریاست جمهوری رفتار های غیردموکراتیک ومداخله های متداوم دستگاه تیم حاکم را به شدت تقبیح مینماییم و با تأکید بر خواسته های قبلی خویش بنا بردلایل مستند و موجه که در ذیل از آنها یادآوری میشود صحنه کمپاین های انتخاباتی را غیرهموار، ناعادلانه و یکجانبه دانسته و جهت رسیدن به هدف برگزاری انتخاباتِ ازاد، عادلانه و با اعتبار با این انتخابات از قبل مهندسی شدهء، تحت اشراف حکومت وحدت ملی مقاطعه نموده و آنرا تحریم مینمائیم و از ملت عزیزو هواخواهان خویش میخواهیم که درین انتخابات بحران ساز سهیم نشوند."

شورای نامزدان همچنان از جامعه جهانی احترامانه خواسته که ملت افغانستان را در برگزاری یک انتخابات عاری از تقلب و برابربا معیار های جهانی همکاری نمایند . در خبرنامه آمده است، دلایل موجه شورای کاندیدان برای مقاطعه و تحریم انتخابات ریاست جمهوری قرار ذیل است :

اول: پیشنهاد ما برای ایجاد کمیته همکاری و حمایت از برگزاری انتخابات ازاد و عادلانه متشکل از نمایندگان کاندیدان ریاست جمهوری وأحزاب سیاسی، نمایندگان نهاد های جامعه مدنی مرتبط به انتخابات به منظور حراست از استقلال نهاد های مستقل انتخابات و ایجاد همکاری ملی و بین المللی برای برگزاری انتخابات ازاد، شفاف، عادلانه و با اعتبار در مطابقت با قانون نادیده گرفته شده است .

دوم: تغییرات تشکیالتی دولتی نه تنها ملغی نشد بلکه دووزارت جدید بناموزارت های دولت در امور صلح و وزارت دولت در امور حقوق بشر جدیدا" ایجاد گردیدند که کامال جنبه سیاسی داشته ومغایرتشکیالت اساسی ۱۳۹۸/اسد/ ۰۶ تاریخ: ) ۱۳ نمبر مسلسل ) دولت است.
 سوم: مقرری ها و برطرفی های مأمورین و مقامات ارشد دولتی که از تاریخ ثبت نام رهبران حکومت وحدت ملی به حیث کاندیدان ریاست جمهوری الی اکنون صورت گرفته تا حال ملغی و برگردانده نشده اند.

چهارم: استقلال واقعی کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی در تصمیم گیری های مرتبط به تدارکات و استخدام کارکنان ولایتی ودارالانشاء ها بصورت واضح و شفاف تأمین نگردیده است. تقرری های غیر شفاف نه تنها ملغی نشده بلکه تداوم یافته اند.

پنجم: اراکین بلند پایه حکومت در مرکزوولایات مستقیما در امور انتخابات به نفع تیم های حاکم مداخله مینمایند. حتی بست های جدید در ولسوالی ها بدین منظور ایجاد گردیده است.

ششم: رئیس حکومت وحدت ملی و تیم حاکم در مرکزوولایات فعالیت های نمایشی و کمپاینی را با استفاده از امکانات دولتی براه انداخته است؛ مانند افتتاح پروژه ها و تجلیل از استقلال که کامال فعالیت های سیاسی و کمپاینی تلقی میگردد.

هفتم: تلویزیون ملی افغانستان و سایر رسانه های دولتی بر خلاف اسناد تقنینی بطور غیرعادلانه به دسترس کاندیدان حاکم قرار دارند. ۹۲ و ۹۵ و پول اپراتیفی به منظور فعالیت های کمپاینی ، هشتم: سوء استفاده از بودجه ملی بخصوص کود های ۹۱پ رهبران حکومت وحدت ملی به ویژه ریس جمهور به شدت ادامه دارد.

نهم: سوء استفاده از پروژه های دولتی توسط رئیس حکومت وحدت ملی بخصوص بانوی اول و دفتروی (که ماهیتا" خلاف قانون ایجاد گردیده است) ادامه دارد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر