زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“با تطبيق پلان پنج سالۀ ازآلودگى هوا وعوامل مخرب محيط زيست جلوگيرى خواهد شد”

“با تطبيق پلان پنج سالۀ ازآلودگى هوا وعوامل مخرب محيط زيست جلوگيرى خواهد شد”

author avatar
1 Aug 2019 - 15:16
“با تطبيق پلان پنج سالۀ ازآلودگى هوا وعوامل مخرب محيط زيست جلوگيرى خواهد شد”
author avatar
1 Aug 2019 - 15:16

کابل ( پژواک،۱۰ اسد ۹۸): ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست مى گويد که با تطبيق پلان پنج سالۀ "کاهش و جلوگیری از آلودگی هوا"، از انتشار و ازدياد عناصر تغيير دهنده خواص فزيکى و کيمياوى هواى آزاد و از آلودگى هوا و عوامل مخرب محيط زيست در کشور جلوگيرى خواهد شد.

شاه زمان میوندی، رییس عمومی اين اداره که امروز در نشستی خبرى، جزييات پلان پنج ساله "کاهش و جلوگیری از آلودگی هوا" را با رسانه ها شريک مى کرد گفت، اداره ملی حفاظت محیط زیست نظر به وضعیت آلودگی هوای شهرها طی سال های گذشته مصمم گردید تا مطابق به پالیسی ها و ستراتیژی های موجود، پلان پنج ساله کاهش و جلوگیری از آلودگی هوا را تهیه و ترتیب نماید.

وى افزود که طرح این پلان  طى جلسات متعددى اعضای کمیسيون عالی جلوگیری از آلودگی هوا تهیه و ترتیب و مسوده آن در جلسۀ تاريخى ۲۲ سرطان ۱۳۹۸ تحت ریاست داکترعبدالله عبدالله رييس اجرائیه حکومت، مورد تایید قرار گرفت.

موصوف، اهداف مهم پلان پنج ساله "کاهش و جلوگیری از آلودگی هوا"  را جلوگيرى ازعوامل مخرب محیط زیست، جلوگیری از انتشار و ازدیاد عناصر تغییر دهنده خواص فزیکی و کیمیاوی هوای آزاد و جلوگیری از اثرات سوءهوای آلوده بالای صحت انسان و سلامت محیط زیست عنوان کرد.

میوندی با بيان اينکه پلان يادشده حاوی ۲۶ مورد در سه بخش (بهبود وضعیت شهری؛ انرژی، برق و مواد سوخت؛ و مسایل محیط زيستى) می باشد،گفت، بخش بهبود وضعيت شهرى شامل بهبود وضعیت ساحات غیر پلانی در شهرها، بهبود وضعیت جاده ها، بهبود و افزایش فضای سبز شهر ها، مدیریت و تنظیم زباله های جامد شهری، بهبود وضعیت ترانسپورت شهری، مدیریت و تنظیم زباله های کلینیکی، تکمیل و انکشاف کمربند شهر کابل، غرس نهال توسط متعلمین، محصلان و کارمندان جدیدالشمول خدمات ملکی، تنظیم فعالیت ریگریشن ها، اعمار کشتارگاه ها و نخاس در چهار سمت شهرها شامل می باشد.

وى افزود، برای اینکه انرژی برق و مواد سوخت در آلوده شدن هوا سهم بارز دارد، تلاش شده تا مسایلی چون محدود ساختن استفاده از زغال سنگ در سیستم تسخین، کنترول کیفیت مواد سوخت (پترول، دیزل و گاز مایع) در بنادر، تست مواد نفتی داخل شهرهای بزرگ، معیاری سازی ذخیره گاه ها و پمپ استیشن ها، تامین گاز مایع در فصل های مختلف سال، تامین انرژی برق دوامداردر شهرها، تعیين کیفیت زغال سنگ، منع مصرف دخانیات در اماکن عامه و ترویج استفاده از انرژی های قابل تجدید و وسایل برقی کم مصرف و مثمر انجام شود.

رئيس اداره ملی حفاظت محیط زیست به مسایل محیط زیستی اشاره نمود، گفت که در این پلان تقویت و حمایت اداره ملی حفاظت محیط زیست، کاهش انتشار دود منابع آلوده کننده هوا، بلند بردن سطح آگاهی عامه و تعلیمات محیط زیستی، تصمیم پیرامون استفاده از خریطه های پلاستیکی یکبار مصرف، تقویت چهارچوب حقوقی محیط زیستی و ایجاد میکانیزم چک و کنترول انتشارات وسایط نقلیه در شهر کابل گنجانیده شده است.

موصوف همچنان گف، اين اداره تصمیم دارد که تا سال ١٤٠٣ استفاده از پلاستیک در افغانستان کاملاً از بین برود.

امان الله غالب رییس عمومی برشنا در این نشست گفت که یکی از دلایل عمده آلوگی هوا استفاده  از زغال سنگ و جنراتور می باشد و برای کاهش استفاده از این دو مورد در سال ۱۳۹۷هفت ولایت را از استفاده جنراتور عاری اعلان کردند و دو ولایت امسال به این برنامه وصل می شود.

مهتاب عالمی معین خدمات شهری و محیط زیست شاروالى کابل گفت، با یک تیم ۵۰۰۰ نفری تصمیم گرفته شده تا با مردم در مورد اضرار استفاده از پلاستیک آگاهی داده شود و از علماء دين خواسته شده تا از طریق منابر مساجد در مورد اضرار استفاده از پلاستیک صحبت نمايند.

 

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر