زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

طى ماه گذشته در افغانستان حدود ۳۶۰۰ تن کشته و زخمی شده اند

طى ماه گذشته در افغانستان حدود ۳۶۰۰ تن کشته و زخمی شده اند

author avatar
4 Aug 2019 - 16:01
طى ماه گذشته در افغانستان حدود ۳۶۰۰ تن کشته و زخمی شده اند
author avatar
4 Aug 2019 - 16:01

کابل (پژواک، ١٣ اسد ۹۸): در جریان ماه گذشتۀ میلادی در افغانستان، بیش از ۳۶۰۰ تن کشته و زخمی شده اند، که این ارقام به نسبت ماه جون دو برابر افزایش را نشان میدهد؛ همچنان در تعداد حملات نیز ۸۶ درصد افزایش به میان آمده است.

میزان تلفات در افغانستان، در حالى افزایش یافته است که تلاش های صلح نیز تسریع يافته و قرار است طی چند روز آینده، بین امریکا و طالبان توافق صلح به امضا برسد.

بر اساس گزارش آژانس خبری پژواک، در جریان ماه جون سال ٢٠١٩ در افغانستان، حدود ۱۵۰۰ تن کشته و زخمی شده بودند؛ اما در ماه گذشته “جولای”، رقم تلفات نزدیک به ۳۶۲۵ تن بلند رفته است.

گزارشات آژانس خبری پژواک که بر اساس اظهارات منابع مختلف تهیه شده، نشان میدهد که در جریان ماه جولای سال جاری، از جمله ۳۴ ولایت کشور در ۳۲ ولایت حمله صورت گرفته، که در اثر آن ۱۹۵۷ تن کشته و ۱۶۶۸ تن زخم برداشته اند.

این تلفات در اثر ۲۴۶ حمله وارد شده است، که نسبت به ماه جون ۸۶ درصد بلند رفته است.

بر اساس معلومات، از این جمله حملات ۸۹ حمله از سوی طالبان، ۷۳ حمله از سوى افراد مسلح ناشناس، ۷۰ حمله از سوی نیروهای دولتی و ۱۴ حمله از سوی عساکر خارجی انجام شده است.

معلومات به دست آمده نشان میدهد که در جریان ماه گذشته، از هر ۳۶ تن ۱۹ نفر در حملات رویاروی، هفت تن در حملات انتحاری، چهار تن در حملات هوایی و انفجار و دو تن در قتل های هدفی کشته و زخمی شده اند.

 

در جریان ماه گذشته، حملات بیشتر (۲۶) در ولایت فاریاب، ۲۴ حمله در ولایت کندهار، ۲۰ حمله در ولایت غزنی، ۱۹ حمله در ولایت ننگرهار و ۱۵۷ حملۀ دیگر در ۲۸ ولایت کشور به وقوع پیوسته است.

در جریان ماه جولای، تنها از ولایات نورستان و بامیان گزارش حمله به دست نیامده است و در جریان سال جاری میلادی، اولین بار است که از ولایت پنجشیر، گزارش حمله به دست می آید.

کشته و زخمی

به اساس گزارش ها در این حملات در ماه گذشته ۱۹۵۷ تن کشته شده و ۱۶۶۸ تن دیگر زخم برداشته اند.

در میان کشته و زخمی شدگان؛ مخالفان مسلح دولت، سربازان دولتی، نیروهای خارجی و افراد ملکی شامل اند؛ اما آژانس خبری پژواک، بخاطرى ارقام مشخص آن را به نشر نمی رساند که در مورد منابع مختلف اظهارات گوناگون داشته و تفکیک همۀ آن ممکن نمی باشد.

در ماه گذشته، هيچ روزی بدون حمله و تلفات موجود نیست؛ اما بیشترین افراد، به تاریخ اول این ماه کشته و زخمی شده اند.

در این حملات، ۱۵۹ تن کشته و ۱۷۳ تن دیگر زخم برداشته اند.

به اساس گزارشات، خونین ترین حادثۀ آن روز، حملۀ طالبان مسلح بر ریاست های لوژستیک، تخنیک و انجنیری وزارت دفاع ملی در نزدیکی شهرک گلبهار شهر کابل بود که در اثر آن، ۱۱ تن کشته شده و ۱۱۶ تن دیگر زخم برداشتند.

تحليلگران ميگويند که میزان تلفات و جراحات، در مناطق مختلف به شدت جنگ و تکتیک آن  وابستگی دارد.

به قول آنها، حملاتى که بیشتر در مناطق مزدحم صورت میگیرد، افزایش تلفات و جراحات نیز به آن بستگی دارد.

عوامل افزایش جنگ

متقاعد جنرال عتیق الله امرخیل آگاه امور نظامی میگوید: “جنگ مشابه به زندگی روزانۀ مردم نیست؛ جنگ بعضی اوقات گرم و بعضی وقت سرد میشود.”

وی به آژانس خبری پژواک گفت که کمبود جنگ، میتواند عوامل مختلف داشته باشد و برخی اوقات جنگ بخاطرى سرد میشود که یک یا دو جناح درگیری، بر اکمالات و آمادگی های جنگ مصروف می شوند.

موصوف علاوه کرد که هرچند به مذاکرات صلح زياد معتقد نیست؛ اما میتواند تا یک اندازه بالای جنگ تاثیرگذار باشد، یا بر افزایش و یا هم بر کاهش آن؛ زیرا بعضی اوقات شماری از جناح های جنگ در جریان مذاکرات درگیری را شدید مینمایند؛ تا در مذاکرات صلح امتیازات به دست بیاورند و بعضی وقت مذاکرات صلح سبب کاهش جنگ میگردد.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان گفت که وی با این ارقام نشر شده از سوی آژانس خبری پژواک موافق نیست. وی افزود که در ماه گذشته، حملات نیروهای دولتی بیشتر شده و این سربازان، از حالت دفاعی به حالت تهاجمی تغيير وضعيت داده اند.

از حدود ۱۷ سال گذشته بدینسو، با دولت افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در این کشور، جنگ طالبان مسلح و برخی گروه های دیگر جریان دارد.

در میزان تلفات و جراحات هفت ماه اول سال جاری میلادی، به نسبت همین اندازۀ سال گذشته ده در صد کاهش به میان آمده است.

بر اساس گزارشات آژانس خبری پژواک؛ در سال ٢٠١٧ میلادی حدود ٢٥هزار، در سال ٢٠١٨ حدود ۲۷ هزار، و در اولین هفت ماه سال جاری حدود ۱۳۷۰۰ تن کشته و زخمی شده اند.

آتش بس کنید!

پلوشه ستانکزی یک تن از باشندگان میدان شهر مرکز ولایت میدان وردک، دور هشتم مذاکرات صلح را به فال نیک میگیرد و میگوید: “از جناح های درگیر جنگ، خواست ما این است که سلسله خونریزی برادران خود را به پایان برسانید و اجازه ندهید که خواهران معصوم تان بیوه و بار شانه های دیگران شود.”

نامبرده خطاب به طرف های درگیر جنگ گفت: “قبل از اینکه مذاکرات صلح به یک نتیجه برسد، آتش بس اعلام کنید، مشترکاً به این کار خیر تلاش کنید تا دیگر همشهریان ما کشته نشوند.”

احمد شعیب باشندۀ ناحیه اول شهر فراه که حدود دو سال قبل، برادرش در یک حمله انتحاری کشته شده است گفت: “در صلح خیر و راستکاری است، از چهار دهه بدینسو به عناوین مختلف برادران خود را میکشیم، واقعاً این چنین زندگی پر از درد است.”

وی از طرف های درگیر جنگ خواست که فرصت به دست آمدۀ صلح به افغان ها را ضایع نکنند و برای توقف خونریزی افغان ها به قربانی آماده شوند، صلح کنند و قبل از اینکه مذاکرات صلح به نتیجه برسد، آتش بس اعلام نمایند و زندگی افغان های خویش را نجات بخشند.

از سوی دیگر، صدها تن از اعضای حرکت مردمی صلح، دیروز در ولسوالی قره باغ ولایت کابل، طى یک گردهمایی، از طرف های درگیر جنگ خواهان اعلام آتش بس شدند.

قابل یادآوری است که سازمان ملل متحد نیز ماه جولای گذشته را خونبارترین ماه برای افراد ملکی خوانده و گفته است که در این ماه ١٥٠٠ فرد ملکی کشته و زخمی شده اند.

Visits: 5

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر