زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

چهار آهنگ حماسى رونمايى شد

چهار آهنگ حماسى رونمايى شد

author avatar
4 Aug 2019 - 15:37
چهار آهنگ حماسى رونمايى شد
author avatar
4 Aug 2019 - 15:37

کابل (پژواک، ۱۳ اسد ۹۸): انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان، به مناسبت صدمین سالگرد استرداد استقلال کشور، ویدیوکلیپ های چهارآهنگ حماسی را رونمایی کرد.

اين آهنگ ها که قرار است در ٢٨ اسد سالروز استرداد استقال کشور نشر شود؛ هدف از آن رسانیدن پیام صلح، آزادی، همبستگی، یکدیگرپذیری و همدلی میان مردم افغانستان و همچنان دوباره سازی آهنگ هایی که به دست فراموشی سپرده شده، می باشد.

احمد نصیرسرمست رئیس این انستیتیوت، درنشستی که امروز به پیشوازصدمین سالگرد استرداداستقلال کشور از سوی این انستیتیوت برگزارشده بود، گفت که این آهنگ ها توسط ارکسترملی سمفونی افغانستان و دسته همخوانان این نهاد اجرا گردیده است.

وی در رابطه به این چهارآهنگ معلومات داده گفت که آهنگ اول؛ آزادی نام دارد که شاعر آن سمیع حامد، رهبر ارکستر و آهنگساز ارسن فهیم، و آواز خوانان دسته همخوانان انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان می باشد.

آهنگ دوم آزادی خاوری است که شاعرآن سلیمان لایق، آهنگ ساز داکتر صادق فطرت ناشناس، رهبر ارکسترو تنظیم کننده محمد قمبرنوشاد، نوازنده ها ارکستر ملی سمفونی افغانستان و آوازخوانان دسته همخوانان انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان می باشد .

براساس معلومات سرمست؛ آهنگ سوم حفظ وطن نام دارد که آهنگسازآن مسحور جمال، رهبرارکستر و تنظیم کننده محمد قمبر نوشاد، نوازنده ها ارکستر ملی سمفونی افغانستان، و آواز خوانان دسته همخوانان انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان می باشد.

همچنان آهنگ چهارم خپلواکی نامدارد که شاعرآن عبدالغفور لیوال، رهبرارکستر وآهنگ ساز قمبرنوشاد، نوازنده ها ارکستر ملی سمفونی افغانستان، و آوازخوانان دسته همخوانان انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان می باشد.

منیع افزود که ازاین آهنگها "آزادی خاوری و خپلواکی "جدید است و دو آهنگ دیگر "حفظ وطن و آزادی"، از جمله آهنگ هایى است که سالهای قبل اجرا گرديده؛ اما به دست فراموشی سپرده شده بود.

رئیس انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان، با ابرازخوشی از کارکردهای آهنگسازان  و کمپوزیتوران  جوان این آهنگ ها که از همان انستیتیوت مدرک فراغت به دست آورده اند، افزود که این استعدادها می تواند خلايی را که در موسیقی افغانستان دراین اواخر پدید آمده  پر کنند.

موصوف اطمینان داد که این آهنگها، در شب و روز جشن سالگرد استرداد استقلال، از نقاط مختلف کشور پخش خواهد شد.

"سرود سرزمين ماست - ترانۀ زمين ماست؛ وطن بهر حفظ تو سر مى دهيم- تو را شوکت وشان و فر مى دهيم؛ خپلواکى کى نوى مانا د نوى ژوند ده - روشانتيا سره در سولى يو پيوند ده؛ اى د آزادى خاورى! تا ته مو سلام دى- اى دنيکمرغى خاورى! تا ته مو سلام دى"، از بيت هاى اين چهار آهنگ مى باشند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر