زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

رئیس جمهور کار مرمت مسجد جامع شاه دوشمشیره را افتتاح نمود

رئیس جمهور کار مرمت مسجد جامع شاه دوشمشیره را افتتاح نمود

author avatar
17 Aug 2019 - 09:36
رئیس جمهور کار مرمت مسجد جامع شاه دوشمشیره را افتتاح نمود
author avatar
17 Aug 2019 - 09:36

 

کابل (پژواک، ٢٦ اسد ٩٨): کار ترميم مسجد شاه دوشمشيره در شهر کابل توسط رييس جمهور اشرف غنى آغاز گرديد.

در يک خبرنامه که از ارگ  منتشر شده آمده است، رييس جمهور اشرف غنی عصر ديروز در مراسمی که به مناسبت آغاز کار مرمت مسجد جامع شاه دوشمشیره در قصر چهاچنار ارگ برگزار گردیده بود، اشتراک و سخنرانی کرد.

در این مراسم که شاهدخت هندیه و شاهدخت ناجیه دختران شاه امان الله غازی و شماری از علمای دینی و شهروندان کابل نیز حضور داشتند، ابتدا جواد پیکار سرپرست وزارت شهرسازی و اراضی صحبت نموده، گفت که بر اساس حکم رئیس جمهور، کار مرمت مسجد شاه دوشمشیره از سوی آمریت ترمیم و بازسازی آبدات تاریخی و مساجد وزارت شهرسازی و اراضی آغاز می گردد.

وی افزود که این پروژه بعد از طی مراحل تدارکاتی با دستگاه ساختمانی افغانی به ارزش ۲۳ میلیون و ۶۳۱ هزار افغانی قرارداد شده و به تاریخ ۱۵ میزان سال آینده به پایه اکمال می رسد.

سپس علی فرهاد بیات رئیس پروژه آبدات تاریخی و مساجد وزارت شهرسازی و اراضی در خصوص پروژه مذکور از جمله مراحل مختلف ساخت و ترمیم مسجد شاه دو شمشیره که در سال ۱۳۰۶ توسط والدۀ شاه امان الله خان غازی دو منزله گردیده بود، معلومات مفصل ارائه کرد.

وی در مورد تاریخچۀ مسجد مذکور آسیب شناسی، نقشه برداری، تزئینات گنبد و سقف، نماها، مناره ها، وضو خانه و مطالعات و مشورت های که با مردم محل بخاطر مرمت مسجد شاه دوشمشیره (علیه رحمه) انجام شده بود، صحبت نمود.

رئیس جمهور غنی پس از استماع صحبت های آنان، گفت: جای افتخار است که در مراسم آغاز کار مرمت مسجد شاه دو شمشیره ، دختران شاه امان الله خان غازی حضور دارند. مادر کلان این ها از جملۀ زنان نامدار تاریخ کشور است که نه تنها این مسجد، بلکه مساجد و آرامگاه های دیگری فضلای کشور را نیز  ترمیم و بازسازی نموده است.

وی افزود که مسجد خانۀ خدا و مرکز اجتماع مسلمین است و در این شک نداشته باشید که وظیفه رئیس جمهور و تمام دولت است تا مساجد را اعمار و مرمت نمایند.

رئیس جمهور ضمن تشکر از وزارت های شهرسازی و اراضی و اطلاعات و فرهنگ، گفت که ارادۀ محکم داریم تا تمام آبدات تاریخی افغانستان را ترمیم و مرمت نمائیم و بعد از ترمیم مساجد، خانقاه های عمده نیز ترمیم می شوند و خانقاه پدر مولانا و خانقاه چشتیه از جمله آن ها است.

رئیس جمهور غنی با بیان اینکه مساجد به حیث نمونه ای فرهنگ اسلامی  باقی بماند، گفت که ترمیم نمونه یی یک تعداد از کاروان سراها نیز آغاز گردد و سایر مساجد تاریخی کابل و تعمیرات دو طرف دریای کابل نیز سروی شوند.

در پایان این مراسم رئیس جمهور کشور در حالیکه از سوی سرپرست وزرای شهرسازی و اراضی، ارشاد حج و اوقاف و اطلاعات و فرهنگ و سایر اشتراک کنندگان این مراسم همراهی می گردید، به مسجد شاه دوشمشیره (علیه رحمه) تشریف برد و پس از افتتاح کار مرمت مسجد مذکور، از بخش های مختلف آن دیدن نمود و نماز عصر را در آنجا ادا کرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر