زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“غازی اخبار” بعد از صد سال دوباره در ولایت خوست از چاپ برآمد

“غازی اخبار” بعد از صد سال دوباره در ولایت خوست از چاپ برآمد

author avatar
17 Aug 2019 - 13:42
“غازی اخبار” بعد از صد سال دوباره در ولایت خوست از چاپ برآمد
author avatar
17 Aug 2019 - 13:42

 

شهرخوست(پژواک، ٢٦ اسد۹۸): در ولایت خوست، به افتخار صدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان، هفتمین شماره "غازی اخبار" که در دورۀ حمکرانی شاه امان الله خان در این ولایت چاپ میشد، دوباره چاپ و به نشر رسید.

در کنار این، روز گذشته روند چاپ ۱۰۰ جلد کتاب نیز در این ولایت آغاز شد.

غازی اخبار، حدود صد سال قبل از امروز، در دورۀ حمکرانی شاه امان الله خان به سطح لویه پکتیا در ولایت خوست چاپ و به نشر می رسید، که شش شماره اش در آن زمان نشر شده بود و شمارۀ هفتم آن، روز گذشته در ولایت خوست از چاپ برآمد.

محمد حلیم فدایی والی خوست، در نشست افتتاحیۀ چاپ غازی اخبار و برخی کتابهاى دیگر گفت که تلاش دارد به مناسبت صدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان، روند چاپ غازی اخبار را به طور گاهنامه جاری نگهدارد.

وی افزود: "برای باشندگان خوست، افتخار است که صد سال بعد به نام غازی، اخبار چاپ میشود و برای تمام باشندگان این ولایت، به این مناسبت تبریکی ميگویم و این افتخار شما است."

علاوه بر این، مقام ولایت روند چاپ صد جلد کتاب به زبان پشتو را نیز آغاز کرد که از این جمله سه کتاب، چاپ و امروز نشست رونمایی آن راه اندازی شده بود.

سپین روان نوروزی نويسنده و فعال مدنی، به آژانس خبری پژواک گفت که چاپ و به نشر رسیدن این کتابها و اخبار، نه تنها در تقویت ادبیات پشتو کمک می نماید، بلکه در روشنفکری و بلند بردن سویه علمی مردم نیز نقش ارزنده دارد.

وی افزود: "زمانیکه علم و سخن به زبان قلم، باهم جمع شود، مصئون میشود و در هر زمان مردم از آن استفاده کرده میتوانند؛ بدین لحاظ غازی اخبار و اخبارهای دیگر که در آینده چاپ میشود، برای تنویر اذهان مردم یک گام اساسی است."

در عین حال، محمدانور زاهد رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت خوست، به آژانس خبری پژواک گفت که چاب دوبارۀ غازی اخبار، در عرصه رسانه ها یک گام مثبت است و در بیداری جامعه نقش مهم دارد.

وی افزود: "غازی اخبار که در دورۀ قدرت غازی امان الله خان چاپ میشد، شمارۀ ششم آن در ریاست اطلاعات و فرهنگ خوست موجود است؛ اینکه دوباره به چاپ میرسد، در عرصه رسانه ها یک گام مهم است و در تنویر اذهان مردم، نقش ارزنده را بازی خواهد کرد."

این درحالیست که به صدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان، تنها دو روز باقی مانده و برای گرامیداشت این روز، ضمن ولایات دیگر، در خوست نیز تدابیر مشابه در نظر گرفته شده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر