زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

رئیس جمهور غنی از گرفتن انتقام قتل عام شهروندان هشدار داد

رئیس جمهور غنی از گرفتن انتقام قتل عام شهروندان هشدار داد

author avatar
19 Aug 2019 - 16:27
رئیس جمهور غنی از گرفتن انتقام قتل عام شهروندان هشدار داد
author avatar
19 Aug 2019 - 16:27

کابل (پژواک، ۲۸ اسد ۹۸): رئیس جمهور غنی ضمن تاکيد بر اينکه هیچ قوت جهان افغان ها را محو نخواهند کرد، از گرفتن انتقام قتل عام شهروندان هشدار داد و گفت که منشاء و پناهگاه های گروه های تروریستی در آن سوی خط دیورند قرار دارند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز در افتتاح قصر دارالامان  در کابل گفت که امروز روز گرامی‌داشت از صدمین سالروز استرداد استقلال کشور است.

قبل از این رئیس جمهور غنی بخاطر گرامیداشت و ارج‌گذاری به قهرمانان، شهدا و غازیان معرکهء استقلال کشور به ویژه اعلیحضرت غازی امان الله خان بانی استقلال افغانستان در پای منار استقلال، در وزارت دفاع ملی اکلیل گل گذاشت.

در این مراسم سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، رئیس ستره محکمه، رؤسای مجلسین شورای ملی، مشاور امنیت ملی، لوی څارنوال، شاهدخت هندیه و شاهدخت ناجیه دختران شاه امان الله غازی، شماری از اعضای کابینه، رئیس شورای سرتاسری علمای افغانستان، شماری از جنرالان و افسران قوای مسلح و تعدادی از سفرا و نماینده گان کشور مقیم کابل، حضور داشتند.

بعد از آن رئیس جمهور غنی به قصر دارالامان که دوباره بازسازی شده است، آمد و آن را افتتاح کرد.

قصر دارالامان از بناهای تاریخی افغانستان است که در بین سال های ۱۳۰۴ – ۱۳۰۶ تحت نظر انجنیران المانی ساخته شده‌ است و تقریباً ۱۵۰ اتاق کوچک و بزرگ دارد. دستگاه دولتی دوره غازی امان الله خان از این قصر استفاده می‌ کردند، در دهه هفتاد وزارت دفاع افغانستان از این قصر استفاده می‌کرد.

اما در کودتای ۱۶ دلو ۱۳۶۸ خورشیدی به رهبری جنرال شهنواز تنی، وزیر دفاع پیشین افغانستان علیه دولت داکتر نجیب الله، این محل هدف بمباردمان قرار گرفت و بخشی از آن ویران شد.

قصر دارالامان در جنگ‌های داخلی سال‌های دهه هفتاد خورشیدی آسیب بیشتری دید و سرانجام به ویرانه‌ای تبدیل شد و در دو دهه گذشته مورد استفاده نبوده ‌است؛ اما ماه جوزا سال ۱۳۹۵ بازسازی قصر به هزینه شانزده میلیون دالر آمریکایی آغاز شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان قبل از ظهر امروز در مراسم رسمی گرامی‌داشت از صدمین سالروز استرداد استقلال کشور که در قصر دارالامان برگزار گردیده بود، گفت: "بدبختانه که صدمین سالروز استرداد استقلال کشور تحت شعاع یک تراژیدی قرار گرفت، من امروز در رابطه به استقلال و اهمیت غازی امان الله خان در راستای بدست آوردن استقلال کشور، حرف نمی زنم."

موصوف افزود، هدف از تجلیل شاندار این بود که برای نسل جوان عظمت افغانستان تداعی گردد، تا این نسل به خاک و تاریخ خود افتخار نماید، قدر استقلال را بداند و احساس وطن دوستی شان بیشتر از پیش تقویت یابد.

اما او می افزاید، دشمن آزادی و استقلال ما، دشمن مردم و خاک ما، جشن استقلال افغانستان را تحمل نتوانست. این دشمن باید بداند که با نیروهای شجاع مسلح ما توان مقابله را نداشته و هیچگاه مانع خوشحالی ما شده نمی تواند.

وى می گوید: "بدبختانه دشمن وطن به این اندازه نامرد، بی غیرت، ذلیل و افتاده است که بر مراسم عروسی حمله تروریستی می کند، کاملاً یک محفل ملکی را هدف قرار داد، زنان و کودکان را هدف قرار داد و بسیار به شکل وحشیانه شهروندان را به خاک و خون کشاند."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر