زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«دو تکت انتخاباتی حاکم در کمپاین‌ های انتخاباتی از امکانات دولتی استفاده می‌ کنند»

«دو تکت انتخاباتی حاکم در کمپاین‌ های انتخاباتی از امکانات دولتی استفاده می‌ کنند»

author avatar
22 Aug 2019 - 16:37
«دو تکت انتخاباتی حاکم در کمپاین‌ های انتخاباتی از امکانات دولتی استفاده می‌ کنند»
author avatar
22 Aug 2019 - 16:37

کابل (پژواک، ۳۱ اسد ۹۸): شبکۀ نهادهای ناظر بر سلامت انتخابات، خواستار وضاحت در مورد اینکه به صلح اولويت داده مى شود يا به انتخابات، ادعا کرد که دو تيم حاکم انتخاباتى، از امکانات دولتى استفاده مى کنند.

براى انتخابات ششم ميزان رياست جمهورى کشور، ١٦ نامزد به شمول محمد اشرف غنى رييس جمهور و داکتر عبدالله عبدالله رييس اجرايى حکومت، سرگرم مبارزات انتخاباتى مى باشند.    

مسئولان شبکه نهادهای ناظر بر سلامت انتخاباتی که از سوی موسسه دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان، موسسه دیده بان آزاد افغانستان، موسسه زنان برای انتخابات و دموکراسی، موسسه مطالعات زنان برای صلح و موسسه انتخابات آزاد و شفاف افغانستان ایجاد شده، امروز در کابل نشستى تحت عنوان "اولویت های پیش رو، صلح و انتخابات" تدوير نموده بود.  

حبیب الله شینواری مسوول برنامه های موسسه دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان و عضو اين شبکه در اين نشست گفت که مسئله صلح و انتخابات، مردم را در سردرگمی قرار داده است و آنان نمی دانند که قبل از انتخابات صلح تامین می شود، یا انتخابات برگزار می گردد.

وی افزود که همه می خواهند بدانند که اولویت دولت افغانستان و جامعه جهانى برگزاری انتخابات و یا هم برقراری صلح است.

او در ادامه مى پرسد، اگر صلح می شود، چگونه و تحت کدام شرایط و اگر انتخابات برگزاری می شود، چگونه و تحت کدام شرایط برگزار می شود.

به گفته او تاکید حکومت فعلی بر برگزاری انتخابات، تاکید سیاسیون و جامعه جهانی بر برقراری صلح و تاکید برخی حلقات بر ادامه مذاکرات صلح همزمان با برگزاری انتخابات، همه را بیشتر از بیش نگران ساخته است.

قرار است به زودى دور نهم گفتگوهاى صلح ميان نماينده گان طالبان و ايالات متحده امريکا در قطر در حالى برگزار شود که دو طرف، پيش از اين روى برخى مسايل توافق نموده؛ اما اين گفتگوها نهايى نشده است.

حبیب الله شینواری گفت که مذاکرات صلح تاثیرات منفی بر روند انتخابات گذاشته است و هرگاه از میان انتخابات یا صلح، یکی آن در اولویت قرار نگیرد، برگزاری انتخابات ناممکن به نظر می رسد و اگر برگزار هم شود، به دليلى که بيشتر مردم در آن شرکت نخواهند کرد، مشروعیت سیاسی نخواهد داشت و نتیجۀ آن به نفع یکی از دو تیم حاکم تمام خواهد شد.

وی همچنان کمپاین های جاری انتخاباتی را غیر عادلانه خوانده افزود: "مشاهدات ما نشان می‌دهند که دو تکت انتخاباتی حاکم به شکل غیرقانونی از امکانات دولتی در کمپاین‌ های انتخاباتی شان استفاده می‌ کنند."

عنایت الله عثمانی مسوول موسسه مطالعات زنان برای صلح و عضو شبکۀ يادشده نیز گفت که مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی نیز در موضوع برگزاری انتخابات، بی‌ طرف نبوده و در برخی موارد از نامزدان خاصی حمایت کرده ‌اند.

عنایت الله عثمانی گفت که مردم افغانستان، خواستار برگزاری انتخابات در تاریخ تعیین شده آن(ششم میزان) هستند و نباید این تاریخ بار دیگر تغییر کند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر