زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تاکنون هیچ نهاد ناظر بین المللی انتخابات، اعتبارنامه دریافت نکرده است

تاکنون هیچ نهاد ناظر بین المللی انتخابات، اعتبارنامه دریافت نکرده است

author avatar
26 Aug 2019 - 12:12
تاکنون هیچ نهاد ناظر بین المللی انتخابات، اعتبارنامه دریافت نکرده است
author avatar
26 Aug 2019 - 12:12

کابل(پژواک، ٤ سنبله ۹۸): کمیسیون مستقل انتخابات می­گوید که تاکنون، چهار نهاد بین المللی به منظور نظارت از انتخابات ریاست جمهوری، درخواستی داده اند؛ اما تاکنون هیچ یک از آن­ها اعتبارنامه دریافت نکرده اند.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، امروز به پژواک گفت که تاکنون ۲۴ نهاد داخلی به خاطر نظارت از انتخابات ریاست جمهوری، اعتبارنامه دریافت کرده اند که شامل هشت نهاد جامعه مدنی و ناظر بر انتخابات، ۱۳ حزب سیاسی و سه رسانه ميباشند.

اما وى افزود: «تاکنون هیچ نهاد ناظر بین المللی انتخابات، اعتبارنامه دریافت نکرده است. »

موصوف گفت که تاکنون ۱۶ نهاد داخلی و بین المللی از جمله چهار نهاد بین المللی، هشت نهاد جامعه مدنی، سه حزب سیاسی و یک رسانه خواستار دریافت اعتبارنامه به خاطر نظارت از انتخابات ریاست جمهوری شده اند، که به زودترین فرصت اعتبارنامه برای شان صادر خواهد شد.

به گفته وی، پروسه توزیع اعتبارنامه نظارت از انتخابات ریاست جمهوری، تا ۳۰ سنبله ماه روان جریان دارد؛ تا آن زمان، شماری از نهادهای ملی و بین المللی دیگر نیز اعتبارنامه دریافت خواهند کرد.

همچنان وی گفت که تاکنون همه نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، اعتبارنامه دریافت کرده اند که از جمع آنها، ناظرین تیم­های انتخاباتی محمد اشرف غنی و گلبدین حکمتیار، وارد سیستم شده اند.

از سويى هم یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، از عدم علاقه مندی جامعه بین المللی به خاطر انتخابات ریاست جمهوری پیش­رو، انتقاد کرده، افزود: «نگرانی جدی ما به خاطر شفافیت انتخابات آینده از طرف کاندیدان، ناظرین بین المللی و ناظرین داخلی وجود دارد؛ به دلیل اینکه جامعه جهانی علاقه مندی گذشته را نسبت به انتخابات افغانستان ندارد، پول مصرف نمی­کنند و منابع شان را در اختیار قرار نمی­دهند و نظارت هم در بُعد بین المللی و هم در بُعد داخلی قضیه برای شان نقطه مطلوب نیست.»

وی گفت که با آن­هم اگر ناظرین بین المللی حضور داشته باشند، از ساحه سبز کابل خارج نمی­شوند و امکان دارد که فقط ساحاتی که نامزدان حضور می­یابند را نظارت کنند؛ به خاطری در ساحاتی که ایجاب می­کند رفته نمی­توانند.

موصوف، با اشاره به این­که در گذشته از ناظرین ملی، از لحاظ مالی و تخنیکی حمایت صورت می­گرفت، گفت که در این دور انتخابات، هیچ همکاری بین المللی با نهادهای داخلی صورت نگرفته و فقط یک نهاد خارجی، پولی را از منابع تمویلی به خاطر حمایت از پروسه نظارت داخلی دریافت کرده است و آن را با چند نهاد غیرمسلکی که تجربه در انتخابات ندارند، به مصرف می­رساند.

رشید، با انتقاد از نداشتن برنامه نظارتی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، علاوه کرد: «شماری محدود از تکت­ها که پلان و برنامه نظارت را دارند، آنها هم با کمبود منابع روبرو اند؛ در کُل اگر نظارت موثر، فراگیر و دوامدار از پروسه وجود نداشت، حالات متنازعی که در انتخابات شکل می­گیرد، باعث خلق بحران انتخاباتی می­شود و چند نهاد غیرمسلکی که حمایت می­شوند، در حدی نیستند که حرف شان  شنیده شود؛ به همین دلیل انتخابات به منازعه وارد می­شود و نهاد ثالثی که بی طرفانه دیدگاه خود را مطرح بکند، وجود ندارد.»

این در حالی است که سازمان همکاری های اسلامی، ديروز اعلام نمود که به هدف نظارت از پروسه انتخابات ریاست جمهوری، ناظرین شان را به افغانستان اعزام خواهند کرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر