زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“در پشاور به ارزش ده ها میلیون دالر زمین از دست دولت افغانستان خارج ميشود”

“در پشاور به ارزش ده ها میلیون دالر زمین از دست دولت افغانستان خارج ميشود”

author avatar
27 Aug 2019 - 15:44
“در پشاور به ارزش ده ها میلیون دالر زمین از دست دولت افغانستان خارج ميشود”
author avatar
27 Aug 2019 - 15:44

کابل (پژواک، ٥ سنبله ٩٨) : در شهر پشاورِ خیبر پشتونخواه به ارزش ده ها میلیون دالر زمین مربوط به بانک ملی افغانستان، در حال از دست رفتن است.

در منطقۀ فردوس شهر پشاور، یک مارکیت به نام “بانک ملی افغان” مربوط دولت افغانستان است که در سه جریب زمین اعمار شده است.

به گفتۀ باشندگان محل، این زمین حدود ۵۰ میلیون دالر ارزش دارد، در زمین یادشده مردم ده ها دکان را اعمار کرده اند؛ اما کرایه آنرا به بانک ملی افغان پرداخت می نمایند.

یک منبع بانک ملی افغان که نخواست نامش در گزارش نشر شود، به آژانس خبری پژواک گفت که دکانداران، ماهانه از ۱۱۰۰ تا ۱۶۰۰ کلدار کرایه می پردازند، هر چند این مبلغ بسیار کم است؛ اما از این طریق زمین را نهگداشته اند.

منبع افزود که زمین ذکرشده، مربوط دولت افغانستان می باشد؛ اما مردم محل بالایش دعوا کرده اند.

منبع افزوده است که اولین بار، در سال ۱۹۷۱ بالای این زمین دعوا صورت گرفته بود و از اثر جنگ در افغانستان، کسی در این خصوص توجه نکرده است.

بر اساس معلومات منبع، دعوا کنندگان؛ این دعوا را در سال ۱۹۸۹ برده، باز در سال ۱۹۹۸ در استیناف و بار دیگر در سال ۱۹۹۹ در ستره محکمه اسلام آباد نیز برده اند.

منبع ذکرشده گفت که در حال حاضر، این مردم زورگویی میکنند که زمین ذکرشده را به زودی قبضه نمایند؛ اما مسئولان دفتر بانک ملی در پشاور، وکیل مدافع گرفته و از ستره محکمۀ پاگستان خواهان تجدید نظر در خصوص این فیصله و دوسیه شده اند.

به گفتۀ منبع، قضیه یادشده به اینگونه حل نمی شود، باید پاکستان و افغانستان به سطح دولت ها روى آن کار کنند.

حکومت پاکستان برای تصرف این مارکیت، به قونسلگری افغانستان یک هفته ضرب الاجل داده است؛ اگر در مدت یک هفته چاره اش نشود، برای همیش از دست  خواهد رفت و ملکیت پاکستان خواهد شد.

پژواک مکتوبى نیز به دست آورده است که از سوی بانک ملی افغانستان در پشاور، در اوایل ماه اگست به بانک مرکزی در کابل فرستاده شده است.

در این مکتوب آمده است که مسئولان امنیتی پاکستان، چند روز قبل مالکان دکاکین مارکیت افغان را نیز طلب کرده بودند و در مورد تخلیه کردن مارکیت مشوره میکردند، یک هیئت بانک ملی افغانستان نیز رفته بود؛ اما به آنها اجازه نداده اند.

منبع افزود: “به دکانداران گفته شده است که یا زمین را رها کنید و یا به قیمت مناسب آن را خریداری نمایید، در حکومت کارهایش به زودی تمام خواهد شد.”

از سوی دیگر دکانداران افغان مارکیت، طی یک نشست فیصله نمودند که این زمین را به قیمت مناسب از کسانی خریداری نمايند که بالای زمین دعوا کرده و دوسیۀ آن را در محکمه برده اند.

عزیزالله یک تن از تاجران افغان در پشاور گفت که قونسلگری افغانستان و سفارت افغانستان در اسلام آباد، در این مسئله هیچ مسئولیتى را به دوش نمی گیرند و خود را به کنار کشيده اند.

وی افزود که آنها این مسئولیت را بر عهدۀ بانک می اندازند و بانک میگوید که قضیۀ ذکرشده باید از سوی قونسلگری و سفارت، به سطح دولت ها تعقیب شود.

صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان، به آژانس خبری پژواک گفت که به آنها تاهنوز در این خصوص معلومات داده نشده است.  

وی افزود که این موضوع، مربوط بانک ملی افغان میشود و باید از سوی آنها دنبال شود.

احمدی گفت که مسئولان بانک ملی افغان، با قونسلگری پشاور و سفارت اسلام آباد رابطه نمایند؛ پس آنها حتماً همراۀ شان همکاری خواهند کرد.

وی گفت: “اگر وزارت خارجه به طور درست از این موضوع باخبر شود، به وقت مناسب اقدام خواهد کرد.”

تاج گل حقمل مدیر بخش املاک بانک ملی افغان، به آژانس خبری پژواک  این مشکل را تایید کرد؛ اما گفت که وزارت های امور خارجه و عدلیه، در جریان هستند و اقداماتى را آغاز کرده اند.

وی افزود که به همکاری سفارت افغانستان، در آنجا وکیل مدافع گرفته و بالای ستره محکمۀ پاکستان عریضه کرده اند تا این قضیه از سر پیگیری شود.

به گفتۀ موصوف، در این مورد با ادریس زمان معاون سیاسی وزارت امور خارجه جلسه کرده و به محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور نیز اطلاع داده شده است.

 

 

Visits: 13

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر