زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

روند توزیع ۱۲.۲ میلیون جلد کتاب درسی دورۀ ابتدایی آغاز شد

روند توزیع ۱۲.۲ میلیون جلد کتاب درسی دورۀ ابتدایی آغاز شد

author avatar
29 Aug 2019 - 15:53
روند توزیع ۱۲.۲ میلیون جلد کتاب درسی دورۀ ابتدایی آغاز شد
author avatar
29 Aug 2019 - 15:53

کابل( پژواک، ۷ سنبله ۹۸):مسوولان وزارت معارف از چاپ و توزیع بیش از ۱۲ میلیون جلد کتاب درسی برای دوره ابتدایی خبر داده، می گویند که به زودی قرار داد چاپ ۳۷ میلیون جلد کتاب دیگر نیز امضاء  مى شود.

به اساس معلومات وزارت معارف،  ۱۲.۲ میلیون جلدکتاب که شامل ۶ مضمون می باشد و در داخل افغانستان چاپ شده است روند توزيع آن ازمرکز امروز آغازگرديد و قرار است تا چند روز آينده در سراسر کشور براى شاگردان توزيع گردد.

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف در نشستى خبرى درکابل، گفت:"امروز ما شاهد آغاز توزیع ۱۲.۲ میلیون جلد کتاب دوره ابتدایی استیم و قرار است  این کتاب ها بر اساس نیازمندی در ۳۴ ولایت کشور توزیع گردد."

او افزود این کتب از سوی مطابع بهیر در شهرکابل به چاپ رسیده است .

 به گفته وی، با توزیع این کتب که به زبان هاى درى و پشتو چاپ شده اند، نیازمندی و کمبود کتب درسى دوره ابتدایی در مکاتب کشور رفع خواهد شد.

وی افزود که بر اساس ارزیابی و مطالعات انجام شده، در مجموع به ۹۰ میلیون جلدکتاب درسی ضرورت مى باشد که در مرحله نخست ۱۲.۲ میلیون چاپ شده است و قرارداد چاپ ۳۷ میلیون جلد دیگر نيز به زودی امضا خواهد شد .

بلخى علاوه کرد که در مرحله دوم و سوم قرار است، کار های تدارکاتی ۴۰.۸ میلیون جلد کتاب باقی مانده نيز آغاز گردد. 

او گفت:"در حال حاضربالای نصاب تعلیمی جدید کار جريان دارد، در صورتى که کتاب های نصاب تعلیمی جدید نهایی شود، مرحله دوم و سوم را لغو قرار کرده و به جای آن، کتاب های نصاب جدید را چاپ خواهیم کرد."

بربنياد گفته هاى وزير،در هر سال حدود بیست در صد کتب استهلاک می شوند واین يک مشکل بزرگ فرا راه وزارت معارف می باشد؛ زيرا اين وزارت  امکانات کافى مالى ندارد.

موصوف گفت:"تعهد ما این است تا تمام کتاب مورد ضرورت خود را در چاپ خانه هاى داخل کشور چاپ کنیم."

بلخی مى گويد که چاپ این کتب بیش از ۳۸۲ میلیون افغانی هزینه برداشته و این مبلغ از جمع ۷۵ میلیون دالر است که از سوی اداره انکشافی بین المللی امریکا برای چاپ کتب کمک شده است.

شیرباز کمین زاده رییس عمومی مطابع بهیر گفت که ۱۲.۲ میلیون جلد کتاب برای صنف اول تا ششم با موقع با کیفیت عالی چاپ شده و قرار است به زود ترین فرصت در اختیار شاگردان در مرکز و ولایات قرار داده شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر