زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کتاب “دیوان سعیدی” در کابل روگشایی شد

کتاب “دیوان سعیدی” در کابل روگشایی شد

author avatar
2 Sep 2019 - 20:02
کتاب “دیوان سعیدی” در کابل روگشایی شد
author avatar
2 Sep 2019 - 20:02

کابل (پژواک ١١ سنبله ٩٨): یک اثر محمد سعید سعیدی مجددی زیر نام "دیوان سعیدی" از سوی مرکز زبان ها و ادبیات اکادمی علوم افغانستان، در کابل رونما گردید.

این محفل امروز "دوشنبه" در مقر اکادمى علوم افغانستان برگزار گردید که در آن شماری از دانشمندان و فرهنگیان کشور اشتراک ورزیده بودند.

اثر ياد شده داراى ٣٦٨ صفحه و حاوى اشعار حضرت محمد سعید سعیدی مجددی می باشد که تدوين، تنقيح، تصحيح، حواشى و مقدمه آن از سوى پروفيسور عبدالله بختانى خدمتگار صورت گرفته است. 

در ابتداى اين اثر مقدمه تحت نام "حضرت محمد سعيد سعيدى مجددى روحانى، شاعر و مبارز راه استقلال" از سوى عبدالله بختانى خدمتگار و سپس متن اين ديوان تحرير يافته است.

معاون سرمحقق حبیب الله رفیع در ارتباط به شخصیت و زنده گی سعیدی مجددی گفت که موصوف یک شخص با احساس و در بسیاری از غزاها در مقابل انگلیس شرکت کرده است.

وى افزود که شعر سعیدی جنبه های روحانی، تصوفی و عشقی را در بر میگیرد و در شعر خود حالات همان زمان خود را انعکاس داده است.

معاون سرمحقق صالحه حبیبی رئیس مرکز زبان ها و ادبیات اکادمى علوم افغانستان در مورد تحقیقات و پژوهش سعیدی معلومات ارزنده ارائه کرد.

سرمحقق دکتور سید محی الدین هاشمی، معاون سرمحقق محمد متين مؤنس و سرمحقق عبدالرحیم بختانی خدمتگار مقاله های خود را در مورد اشعار سعیدی مجددی ارائه نمودند.

اين محفل با دکلمه از شعر سعیدی توسط عادله کمین مجددی خاتمه یافت.

قابل ذکر است که سعيدى (مشهور به محمد سعيد جان آغا) در سال ١٢٥٧هـ. ش در قريه چهارباغ صفاى ولسوالى سرخرود ولايت ننگرهار چشم به جهان گشوده و به تاریخ ۶ سنبله ١٣٣٢هـ. ش در ولسوالى خوگيانى ننگرهار وفات نمود.

موعظة المشتاقين، روح المشتاقين، ديوان اشعار و نسخه ديگر ديوان سعيدى از جمله آثار وى مى باشد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر