زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزير معارف: ده ميليون افغان از نعمت سواد محروم اند

وزير معارف: ده ميليون افغان از نعمت سواد محروم اند

author avatar
5 Sep 2019 - 15:43
وزير معارف: ده ميليون افغان از نعمت سواد محروم اند
author avatar
5 Sep 2019 - 15:43

کابل ( پژواک،۱۴سنبله ۹۸ ) : وزارت معارف می گوید که به دليل نا امنی­ها، فقر و فرهنگ سنتی  ۴۲ در صد نفوس کشور از نعمت سواد محروم اند.

ميرويس بلخى سرپرست وزارت معارف امروز (١٤ سنبله ) در مراسم بزرگ‌داشت از روز جهانی سواد زير شعار « سواد برای صلح » درکابل گفت که به اساس مطالعۀ سازمان علمى و فرهنگى ملل متحد( يونسکو) ٤٢ درصد نفوس کشور که ده ميليون تن را تشکيل مى دهند، بى سواد مى باشند.

وى مى گويد که نا امنی­ها، فقر و فرهنگ سنتی، عدم دسترسى شمارى مردم به کورس هاى سواد آموزى وغيره از عوامل عمدۀ بيسوادى در کشور مى باشند.

موصوف افزود :«معضل افغانستان وقتی رفع می شود که همه با احساس مسوولیت یک یا دونفر را باسواد بسازیم.»

رولا غنی خانم رییس جمهورطى يک پیام، بيسوادى را عامل تمام عقب مانى ها و  مشکلات در کشور خوانده است.

وى مى گويد: «بیایید یک تلاش همگانی را جهت با سواد شدن همشهریان بی سواد به خرچ بدهیم تا دیگر هیچ بی سوادی نداشته باشیم و کشور ما به رشد و بالندگی همیشگی برسد. »

سردارمحمد رحیمی معین سواد آموزی وزارت معارف دراین نشست گفت:« هر گاه ریفورم ها اصلاح شود وحمایت همکاران بین المللی باشد تا سال ۲۰۳۰ مى توانیم آموزش سواد را برای همه افراد جامعه بگونه برابر مساعد سازیم.»

وى در ادامه مى افزايد:« در ده سال گذشته ۱۰۰ جلد کتاب هم برای سواد آموزان چاپ نشده، بودجه بالا نرفته،  بر تعداد۳۰۰۰ معلم سواد آموزی افزودنشده و ایجاب می کند که تشکیلات هم باید اصلاح شود.»

همچنان موصوف مى افزايد که درسال روان هیچ مساعدتی ازسوی همکاران بین المللی صورت نگرفته و پروسه سوادآموزی با کمبود کتاب و قرطاسیه مواجه است .

وی هم ناامنی ، فقر، و فرهنگ سنتی را عوامل عمدۀ در بی سوادی خوانده گفت که تا این عوامل ریشه کن نشود بی سوادی ادامه خواهد داشت.

میتسوجی سوزوکا سفیرجاپان در افغانستان گفت که جاپان ازسال ۲۰۱۸ بدینسو حدود ۵۰ ميلیون دالر امریکایی را از طریق یونسکو برا ی آموزش سواد افغانستان را  کمک کرده است که دراثرآن حدود یک ميلیون نفوس تحت پوشش سواد آموزی قرارگرفته اند.

وی متعهد شدکه دراین اواخر از طریق یونسکو قرارداد ۷،۳ميلیون دالرامریکایی را هم جهت تعمیم سواد با وزارت معارف به امضا خواهند رسانید .

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر