زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در مکتب بادپش ولسوالی لغمان هیچ معلم زن وجود ندارد

در مکتب بادپش ولسوالی لغمان هیچ معلم زن وجود ندارد

author avatar
8 Sep 2019 - 16:42
در مکتب بادپش ولسوالی لغمان هیچ معلم زن وجود ندارد
author avatar
8 Sep 2019 - 16:42

 

جلال آباد (پژواک، ١٧سنبله ۹۸): مسئولین ریاست معارف ولایت لغمان می گویند که تا کنون در ولسوالی بادپش ولایت لغمان، هیج معلم زن ودجود ندارد.

آنها می افزایند که دراین اواخر، با همکاری بزرگان قومی تلاش می کنند تا در سال روان، چهار صنف دخترانه ايجاد کنند.

به گفته آنها؛ بدون ولسوالی دولت شاه و بادپش؛ در تمامی ولسوالی های این ولایت، در برابر تعلیم دختران مانع جود ندارد و در این ولسوالی ها هم تلاش می کند تا چالش هايی را که در برابر تعیلم دختران وجود دارد؛ با همکاری بزرگان قومی از بین ببرند.

عبدالله حمیدی رئیس معارف لغمان، به تاریخ ۱٨ سنبله به آژانس خبری پژواک گفت که در لغمان، در مجموع ۷۶هزار و ۷۵۴ دختر و پسر مصروف تعلیم اند، که در کنار یکتعداد مردان، ۶۷۰ زن هم به حیث معلم مصروف اند.

آنها می گویند: “ما ۳۳۵ معلم رسمی، ۲۲۵ قراردادی و ۵۵ معلم حق الزحمه اى داریم، که از اين تعداد؛ یک درصد لیسانس، ۶۳ درصد ۱۴ پاس و ۲۹ درصد شان هم ۱۲ پاسان اند.”

قرار معلومات رئیس، در تمامی ولایت لغمان ۹۴مکتب اختصاصی و ۱۰۳ مکتب مشترک دارند که ۷۰ درصد آن دارنده تعمیر است.

براساس معلومات موصوف: “۳۲ مکاتب ابتدائیه، ۱۹ متوسطه و ۴۴ مکتب لیسه است که از دختران جداگانه است؛ درهمین حال ۲۲ لیسه، ۳۲ متوسطه و ٦۹ مکتب ابتدائیه مشترک است، که یک تايم در آن پسران و تايم دیگر هم  دختران به تعلیم میروند.”

عبدالله حمیدی گفت که در ولسوالی بادپش این ولایت، هیچ معلم زن و متعلم دختر وجود ندارد، ولی به همکاری مردم عام و قومی پلان دارند که سال روان در این ولسوالی صنف های دخترانه را ايجاد کنندو که در ماه میزان، برای آن ثبت نام آغاز می شود.

او افزود که برعلاوه ولسوالی بادپش؛ در ولسوالی دولت شاه هم در برابر متعلمان دختر، محدودیت هايی وجود دارد، ولی با وجود مرکز ولایت لغمان در دیگر ولسوالی ها، هیچ محدودیت در برابر تعلیم وجود ندارد.

براساس معلومات رئیس معارف، از جمع یکتعداد متعلمين که سال گذشته، از صنف دوازده فارغ شده اند، ٧٥ تن شان دوباره در همین مکتب، منحيث معلم به وظیفه گماشته شده اند.

در همین حال، راضیه نیازی عضو شورای ولایتی لغمان، از نبود استادان و شاگردان در ولسوالی بادپش اظهار ناامیدی کرد و افزود که اگر این مشکل حل نشود، این ولسوالی در سالهای آینده از پیشرفت های زیاد می ماند.

او از اداره ولایتی و بطور خاص از اداره معارف، خواستار حل این مشکل شده و گفت که برای تمامی ولسوالی ها باید یکسان خدمت صورت بگیرد.

ملک نعمت الله یک بزرگ قومی از قریه گروچ ولسوالی بادپش، به آژانس پژواک گفت که آنها با حکومت توافق کرده اند که در جریان سال روان، برای سال تعلیمی آینده به چهار صنف تعليمی دختران خود را برای درس خواندن روان می کنند.

ولی موصوف تقاضا کرد که باید معلمان زن در این ولسوالی، به وظیفه گماشته شوند تا مردم دختران خودرا با علاقه مندى زیاد به مکتب روان کنند.

Visits: 22

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر