زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در بخش استخراج کرومايت در افغانستان ٢٠ ميليون دالر سرمايه گذارى مى شود

در بخش استخراج کرومايت در افغانستان ٢٠ ميليون دالر سرمايه گذارى مى شود

author avatar
14 Sep 2019 - 15:39
در بخش استخراج کرومايت در افغانستان ٢٠ ميليون دالر سرمايه گذارى مى شود
author avatar
14 Sep 2019 - 15:39

کابل (پژواک، ٢٣ سنبله ٩٨): وزارت معادن و پترولیم، توافقنامه های تعدیل پنج قرارداد استخراج سنگ کرومایت را که بر اساس آن، ٢٠ ميليون دالر سرمايه گذارى مى شود، امروز با نمایندگان شرکت های تطبيق کننده، امضا کرد.

به اساس معلومات وزارت يادشده، اين پنج معدن کرومايت؛ در ولسوالى چهارآسياب کابل، در مناطق کنجک و بابوس مربوط مرکز ولايت لوگر، در ولسوالى کوه صافى پروان، و ولسوالى نرخ ميدان وردک موقعيت دارند.

به گفتۀ منبع؛ پنج قرارداد سنگ کرومایت که موافقتنامه های تعدیل آن امروز امضا شد، در شش ماه گذشته توسط کمیته بین الوزارتی در وزارت معادن و پترولیم، مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن به کمیسیون تدارکات ملی ارايه شده بود.

نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم، که امروز در مراسم امضاى اين توافقنامه ها سخن مى زد، گفت که کمیسیون موظف پس از بازنگری قراردادها، فیصله کرده است تا این پنج قرارداد، بر اساس فیصله کمیسیون تدارکات ملی تعدیل شود.

او دلیل عمده تعدیل در این قراردادها را بلند بودن فیصدی رویالتی و مشروط بودن سرمایه گذاری برای پروسس کرومایت در داخل، عنوان کرد.

او گفت که قراردادهای سنگ کرومایت، در روشنایی قانون جدید معادن، مورد بررسی قرار گرفته و فیصدی رویالتی (حق امتیاز) آن، از ۳۰ درصد به پنج تا ۷.۵ درصد کاهش یافته است.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم همچنان گفت که شرکت های قرارداد کننده (هیواد برادر، عبدالرحمن بابا، آستانه بابا، هاشمی مایننگ و میتان مایننگ)، تعهد داده اند که خود در زمینه پروسس کرومایت نیز سرمایه گذاری می کنند.

به گفتۀ او براساس توافقنامه تعدیل قراردادهای استخراج سنگ کرومایت؛ شرکت های قراردادکننده موظف اند یک ماه پس از امضای قرارداد، پلان کاری خود را به وزارت معادن و پترولیم ارايه کنند.

مسئولان در اين وزارت مى گويند که هریک از شرکت ها، حدود چهار میلیون دالر در استخراج و پروسس سنگ کرومایت سرمایه گذاری می کنند و مجموع سرمایه گذاری در این پنج معدن کرومایت که در ولایت های کابل، لوگر، پروان و میدان وردک قرار دارد، به ۲۰ میلیون دالر خواهد رسید.

ذبیح الله یادگار رئیس شرکت هاشمی مایننگ، به آژانس خبری پژواک گفت: «ما کوشش می کنیم که این قرارداد را مطابق خواست وزارت و با شفافیت تمام انجام دهیم.»

وی نبود امنیت، بلند بودن کرایۀ زمین و اخاذى ها از سوی زورمندان را مشکلات موجود فرا راه سرمايه گذارى در افغانستان خوانده، از حکومت خواست تا در رفع این چالش ها اقدامات لازم داشته باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر