زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دو نهاد رسانه یی: دولت افغانستان و طالبان مذاکرات صلح را به سرعت آغاز کنند

دو نهاد رسانه یی: دولت افغانستان و طالبان مذاکرات صلح را به سرعت آغاز کنند

author avatar
18 Sep 2019 - 16:03
دو نهاد رسانه یی: دولت افغانستان و طالبان مذاکرات صلح را به سرعت آغاز کنند
author avatar
18 Sep 2019 - 16:03

کابل (پژواک، ۲۷ سنبله ۹۸): فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه های افغانستان، و سازمان گزارشگران بدون مرز؛ مردم افغانستان و جامعه جهانی را به حمایت از برقراری صلح عادلانه و پایدار در افغانستان فرا می خوانند.

متن این فراخوان که امروز چهارشنبه در یک نشست خبری در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت در کابل بیان شد، بر صلحی تأکید شده است که تأمین کننده امنیت، حقوق و دستاوردهای ١٨ سال گذشته مردم باشد؛ تا تعهد طالبان به حفاظت از آزادی رسانه ها و خبرنگاران و رعایت حقوق بین المللی بشردوستانه و در صدر آن، کنوانسیون های ژنيو را پیش شرط مذاکره قرار دهند.

در فراخوان آمده است که عدم شفافیت درمذاکرات صلح، مذاکرات مخفیانه قدرت های بزرگ و پنهان کردن نتایج این مذاکرات از افکار عمومی، خبرنگاران و رسانه ها را به آینده ای که در آن دموکراسی و آزادی ها قربانی به اصطلاح صلح ناپایدار و معاملات داخلی وخارجی شود، شدیداً نگران می سازد.

منبع تاکید داشته است که صلح و همزیستی مسالمت آمیز در افغانستان را، بدون مشارکت جامعه نمی توان تامين کرد و تضمین آزادی برای رسانه های آزاد و مستقل، بازتاب دهنده صدا و نظر مردم و تضمین کننده این مشارکت به شمار می رود.

فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه های افغانستان و سازمان گزارشگران بدون مرز، همزمان با راه اندازی کمپاین "بدون تضمین آزادی رسانه ها، صلح عادلانه وپایدار ممکن نیست"، برای بسیج افکار عمومی ملی و بین المللی، در دفاع از آزادی رسانه ها و تضمین امنیت شهروندان غیر نظامی و از این میان خبرنگاران و کارمندان رسانه ها، از دولت افغانستان و طالبان خواسته اند که مذاکرات صلح را به سرعت آغاز کنند.

همچنان نهادهای یادشده، جامعه مدنی و سیاسی در افغانستان به ویژه همه نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را نیز به حمایت از  اين فراخوان و ابراز نظر در باره آن را فرا خوانده اند.

در این فراخوان از شرکت کننده گان داخلی و خارجی مذاکرات صلح افغانستان، خواسته شده است تا همه تلاش شان را برای تضمین حفاظت از آزادی رسانه ها و خبرنگاران بر بنیاد قانون اساسی و سایر اسناد تقنینی مرتبط جمهوری اسلامی افغانستان و موازین جهانی ناظر بر حقوق بشر، به کار گیرند.

آنها همچنان از طالبان خواسته اند که تعهدات بین المللی بنیادین و رعایت حقوق بین المللی بشردوستانه و بیش از هر چیز، کنوانسیون های ژنيو که رسانه ها و خبرنگاران را از حمله نظامی حفاظت می کند،  رابپذیرند.

در فراخوان از شرکت کننده گان مذاکرات صلح خواسته شده است که در مذاکرات، باید دستاوردهای ١٨ سال گذشته را حفظ و در تقویت و استحکام آن بکوشند.  

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر