زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مرکز خبرنگاران افغانستان جایزه بین المللی”کمپین نشان مطبوعات” را بدست آورد

مرکز خبرنگاران افغانستان جایزه بین المللی”کمپین نشان مطبوعات” را بدست آورد

author avatar
20 Sep 2019 - 16:18
مرکز خبرنگاران افغانستان جایزه بین المللی”کمپین نشان مطبوعات” را بدست آورد
author avatar
20 Sep 2019 - 16:18

کابل (پژواک، ۲۹ سنبله ۹۸): نهاد بین المللی"کمپین نشان مطبوعات" مستقر در سوئیس، جایزه سال ۲۰۱۹ این نهاد در راستای حمایت و دفاع از خبرنگاران و رسانه ها را به مرکز خبرنگاران افغانستان اهدا کرد.

این جایزه دیروز در مراسمی در کلوپ مطبوعاتی سوئیس در شهر ژنو که با حضور شماری از مسؤلان برخی نهادهای بین المللی حامی آزادی بیان، خبرنگاران، فعالان حقوق بشر، مسؤل بخش افغانستان وزارت خارجه سوئیس و نصیر اندیشه سفیر و نماینده دایم افغانستان در نمایندگی سازمان ملل متحد در ژنو، برگزار شده بود، به احمد قریشی رئیس اجرایی مرکز خبرنگاران افغانستان اهدا شد.

قریشی ضمن ابراز امتنان از کمیته گزینش جایزه سال سازمان جهانی"کمپین نشان مطبوعات" برای انتخاب مرکز خبرنگاران افغانستان برای دریافت جایزه سال ۲۰۱۹ این نهاد گفت:" اهدای این جایزه در زمانی که خبرنگاران و رسانه ها در افغانستان با حمله های مرگبار، خشونت، تهدید و ارعاب رو به گسترش به ویژه از سوی افراد و گروه های مسلح غیر مسؤل و همچنان گروه های تروریستی مواجه هستند، برای ما ارزش فراوانی دارد و باعث تقویت روحیه ما در دفاع از خبرنگاران و رسانه های آزاد و همچنان آزادی بیان در افغانستان می شود."

وی افزود:"این جایزه نتیجه تلاش و کار خستگی ناپذیر همکارانم است و من آن را به قهرمان های اطلاع رسانی در افغانستان به ویژه جان باختگان جامعه رسانه ای کشور تقدیم می کنم".

قریشی خاطر نشان کرد که نظام کنونی افغانستان به لحاظ درج حق آزادی بیان و رسانه های آزاد در قانون اساسی و تصویب قوانین اختصاصی از جمله قانون رسانه ها و قانون حق دسترسی به اطلاعات، شرایط خوبی را در راستای حق آزادی بیان و فعالیت رسانه های آزاد فراهم کرده است.

 اما به گفته وی، نگاهی به " دوران طلایی آزادی بیان و رسانه های آزاد" در افغانستان نشان می دهد که جامعه رسانه ای کشور افزون بر تحمل صدها مورد خشونت فیزیکی، تهدید و ارعاب، چه بهای سنگینی تا اکنون در این راستا پرداخته است.

رئیس اجرایی مرکز خبرنگاران افغانستان افزود که از سال ۱۹۹۴ میلادی(۱۳۷۳ هجری خورشیدی) تا اکنون ۱۱۲ تن خبرنگار و کارمند رسانه ای در افغانستان کشته شده اند که اکثریت قریب به اتفاق آنها پس از سقوط رژیم طالبان بوده است.

قریشی در ادامه تصریح کرد که همزمان با افزایش خشونت، تهدید و ارعاب خبرنگاران، فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران از دیگر نگرانی های عمده جامعه رسانه ای افغانستان است.

رئیس اجرایی مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که با وجود تلاش های حکومت افغانستان در سال های اخیر به ویژه ایجاد کمیته مشترک حکومت و رسانه ها در زمینه تامین امنیت و مصونیت خبرنگاران، کارکرد این کمیته برای رسیدگی به این وضعیت نتیجه ملموسی و رضایت بخشی نداشته است و بیشتر از ۹۰ درصد از قضایای کشتار خبرنگاران از رسیدگی بازمانده و عاملان و یا سازماندگان این اعمال از مجازات معاف بوده اند.

بلیز لمپن، منشی عمومی نهاد بین المللی" کمپین نشان مطبوعات"" Press Emblem Campaign در این مراسم گفت:" کمپین نشان مطبوعات که به حمایت از خبرنگاران در مناطق دارای منازعه و جنگ اختصاص یافته است هر سال جایزه اش را به شخص و یا نهادی می دهد که در زمینه حمایت از خبرنگاران و مبارزه با معافیت جرایم علیه خبرنگاران شجاعت استثنایی بخرج داده باشد. امسال ما مرکز خبرنگاران افغانستان را انتخاب کردیم بخاطر این که این نهاد به طور کامل با معیارهای ما مطابقت دارد و با کمترین امکانات در این راستا کار می کند."

وی با اشاره به پیشرفت های افغانستان در عرصه آزادی بیان و خطرهای بالقوه علیه آن گفت:" افغانستان( به لحاظ دستاوردهایش در عرصه رسانه ها و آزادی بیان) در یک گذرگاه قرار گرفته است؛ آزادی مطبوعات در خطر است و گروه های تروریستی به یک تهدید دوام دار علیه خبرنگاران تبدیل شده اند."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر