زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت دولت در امور صلح: دروازه های صلح بر روی طالبان باز است

وزارت دولت در امور صلح: دروازه های صلح بر روی طالبان باز است

author avatar
21 Sep 2019 - 16:41
وزارت دولت در امور صلح: دروازه های صلح بر روی طالبان باز است
author avatar
21 Sep 2019 - 16:41

کابل (پژواک، ۳۰ سنبله ۹۸): اشتراک کننده گان مراسم تجلیل از روز جهانی صلح در کابل، ضمن تاکید بر ریشه یابی عوامل جنگ در افغانستان، گفتند که جنگ در افغانستان باید از طریق گفتگوهای بین الافغانی پایان داده شود.

عبدالسلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح افغانستان در نشستی که امروز به مناسبت روز جهانی صلح ( ۲۱سپتمبر) در کابل برگزارشده بود، با تاکید بر مذاکرات بین الافغانی صلح و فراهم کردن آتش بس، گفت که طالبان باید پروسه صلح را در داخل افغانستان جستجو کنند، نه در کشورهای دیگر.

این در حالی است که نُه دور گفتگوهای صلح میان نماینده گان طالبان و ایالات متحده امریکا که مسوده صلح نیز در آن نهایی شده بود، از سوی رییس جمهور امریکا متوقف شده و پس از آن هیئت های طالبان به روسیه، چین و ایران نیز سفرهای داشته اند. 

وزیر دولت در امور صلح افغانستان گفت که جنگ بر افغان­ها تحمیل شده است، اما صلح نباید تحمیلی باشد و افغان­ها میان خود باید صلح کنند.  

وی افزود: « تمام دروازه های صلح بر روی طالبان باز است، می خواهیم با تفاهم و مذاکره به صلح برسیم، زیرا صلح بین افغان­ها آمده می تواند، بیایید بین خود بنشینیم، این پروسه را به پیروزی برسانیم و گیلم غم را که در هر خانه هموار شده است، دیگر جمع کنیم.»

محمداحسان ضیاء رییس انستیتیوت مطالعات صلح ایالات متحده امریکا، در این نشست گفت: « جنگ در کشور ما هیچگاه ریشه یابی نشده، به همین دلیل دامن آن از کشور برچیده نمی شود.»

وی افزود:« برخی ها می گویند که جنگ افغانستان را امریکا دامن زده و باید آن را خاموش سازد، اما ریشه های اصلی جنگ در داخل کشور است، مسوولیت را نباید بالای بیگانه ها بیندازیم.»

به گفته وی، صلح بدون اشتراک مردم و از راه نظامی ناممکن است، طالبان باید آتش بس را با دولت افغانستان بپذیرند و پس از آن برای مشارکت مردم یک اجماع ملی ایجاد شود تا افغانستان به صلح دایمی و پایدار برسد.

سیما سمرمشاورو نماینده خاص رییس جمهور و وزیر دولت در حقوق بشر و امور بین المللی در این نشست صحبت می کرد، جنگ را عامل اساسی فقر، ازدواج های اجباری، ازدواج اطفال، بی جاشدن مردم و مهاجرت ها به کشورهای بیگانه، پایان آمدن ظرفیت تعلیم و تربیه، مرگ و میر اطفال و مادران،   تولید مواد مخدر، تبعیض جنسیتی، منطقوی و قومی و نابرابری ها در جامعه خوانده گفت، وقت آن رسیده است که با آمدن صلح به این همه بدبختی ها پایان داده شود.

وی علاوه کرد که جنگ عامل تمام بدبختی ها است و بار سنگین آن را مردم بی گناه بر ددوش می کشند؛ نه دو طرفی که در مقابل هم قراردارند.

او بر مذاکرات بین الافغانی تاکید کرده افزود که آتش بس گام اساسی برای آوردن صلح است و تمام اقشار جامعه به خصوص زنان باید حضور خود را در پروسه صلح ببینند.

این نشست که در باغ بابر شهر کابل تدویر شده بود، در کنار آن نمایشگاه نقاشی توسط محصلین انستیتیوت هنرهای زیبا و صنایع، بازی های سرکس، کاغذپران بازی وکنسرت توسط شاگردان انستیتیوت موسیقی افغانستان نیز برگزار شد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر