زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

جمعیت اصلاح افغانستان، خواهان از سرگیری مذاکرات صلح قطر شد

جمعیت اصلاح افغانستان، خواهان از سرگیری مذاکرات صلح قطر شد

author avatar
22 Sep 2019 - 18:14
جمعیت اصلاح افغانستان، خواهان از سرگیری مذاکرات صلح قطر شد
author avatar
22 Sep 2019 - 18:14

کابل (پژواک، ۳۱ سنبله ۹۸): جمعیت اصلاح افغانستان، ضمن ارایۀ یک میکانیزم جدید برای از سرگیری مذاکرات بین الافغانی صلح، ميگويد که هرچه زودتر، بن بست گفتگوها ميان طالبان و امريکا بشکند و روند گفتگوهاى صلح قطر، از سر گرفته شود.

دکتورعبدالصبور فخری رییس جمعیت اصلاح افغانستان، حین ارایه جزئیات طرح اين نهاد گفت که این میکانیزم، دارای چهار بخش بوده که بخش اول آن، تشکیل شورای بی طرف و میانجی صلح متشکل از افغانهای بی طرف که حکومت و طالبان بر آن اعتماد کنند، می باشد.

وی افزود که این ساختار جدید، می تواند به نام شورای ملی صلح یا نام دیگری یاد شود و تعداد آن میان ۵۰ تا ۷۰ تن باشد.

او خاطر نشان کرد که بخش دوم این میکانیزم، تشکیل هیأت مذاکره کننده است که با ترکيب١١ تن ازميان اعضاى شورای ملی صلح  ايجاد ميگردد؛ اینها مسئولیت پیشبرد مذاکرات صلح را به عهده داشته و گزارش کارى خويش را به گونه دوامدار با اعضاى شورا شریک سازند.

به گفتۀ وی، بخش سوم این میکانیزم؛ سکرتریت صلح است که صلاحیت های اجرایی این شورا را که تدویر نشست ها، ایجاد هماهنگی میان اجزای چهارگانه (ايالات متحدۀ امريکا و متحدين خارجى آن، حکومت افغانستان، حرکت طالبان و گروه هاى سياسى زير چتر حکومت که به گونۀ مستقلانه عمل مى کنند)، همکاری با هیأت مذاکره کننده در پیشبرد وظایف محوله، ترتیب ملاقات ها با جهات مختلف، تسوید لوایح کاری و تطبیق آن بعد از تصویب شورای ملی صلح و از میان برداشتن مشکلات و موانع در مسیر مذاکرات صلح، می باشد.

فخری، بخش چهارم این میکانیزم را  تشکيل هیأت مشورتی متخصص خوانده، افزود که در کنار سکرتریت صلح، هیأت مشورتی ۷ تا ۹ نفری متشکل از متخصصین امورسیاسی و حل منازعات با حيثيت مشورتى و زير رهنمايى معاون شورا، بخاطر همکارى با سکرتريت تشکيل خواهد گرديد. وظيفۀ هیأت مشورتى؛ شریک ساختن تجارب صلح کشورهای دیگر با شورای ملی صلح و تقدیم راه های عملی به خاطر رفع مشکلات و شکستن بن بست ها در خلال روند مذاکرات خواهد بود.

محمد علم ایزد یار نایب اول مشرانوجرگه که در این نشست حضور داشت، گفت: «در کشور ما صلح هم مانند جنگ پیچیده است،  لازمى است تا درقدم نخست، ریشه های این جنگ دریافت شده و قطع شود.»

وی افزود که صلح در وجود یک نظام متعصب و استبدادی به وجود نمی آید، باید همدلی و وحدت میان افغانها بوجود بیاید؛ امریکا، روسیه، ایران، چین، عربستان سعودی، آسیای میانه، ترکیه، ملل متحد، هندوستان و جامعه جهانی، باید در تامين آوردن صلح با افغانستان همکاری نمایند.

در طرح جمعيت اصلاح که امروز اعلام شد، آمده است که از ده ماه به اين طرف که مذاکرات رو در روى صلح ميان نمايندگان حرکت طالبان و حکومت ايالات متحده امريکا، در دوحه پايتخت قطر جريان داشت، مردم افغانستان بيش از هر وقت ديگر، خود را به صلح نزديک تر مى ديدند؛ اما متاسفانه با اعلان اخير رئيس جمهور امريکا، روند مذاکرات متوقف و اين پروسه، ظاهرا به بن بست مواجه شده است.

منبع نوشته است که جمعيت اصلاح افغانستان، در حاليکه آرزومند است هرچه زودتر، بن بست گفتگوها ميان طالبان و امريکا بشکند و روند گفتگوهاى صلح قطر از سر گرفته شود، از مردم افغانستان و تمام اطراف دخيل در جنگ، نيز مى خواهد تا پروسۀ صلح را به قدر امکان، افغانى ساخته و از راه پيشبرد گفتگوهاى جدى و صادقانه بين الافغانى، آرمان صلح در کشور را متحقق سازند.

منبع اضافه کرده است که جمعيت اصلاح، تشکيل يک جهت بى طرف و ثالث بالخير را به عنوان نقطۀ کليدى جهت کامياب ساختن مذاکرات صلح، ضرورى دانسته و طرحى را به خاطر موفقيت تلاش هاى صلح بين الافغانى، با هموطنان خويش شريک مى سازد.

جمعيت اصلاح گفته است که هدف مذاکرات صلح، بايد خاتمه دادن به جنگ جارى در کشور باشد، نه آنکه طرف هاى جنگ تبديل شوند و ملت مظلوم و ستمديده ما باز هم قربانى کشمکش ها و جنگ هاى ديگر باشند. اگر هدف صلح چنين باشد، ملت افغانستان با آن موافق نبوده و چنين صلحى را به نفع خويش نمى دانند. چنانچه تجربه نشان داده، موجوديت نيروهاى خارجى وسيله استقرار کشور نه، بلکه عامل ناآرامى و جنگ مى باشند. به همين خاطر لازم است، هر تلاشى براى صلح، خروج تمام نيروهاى نظامى و قطع دخالت بيرونى را از کشور تضمين نمايد.

Visits: 7

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر