زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برخى سياسيون، انتخابات کنونى را بحران زا خوانده و بر روند صلح تاکيد کردند

برخى سياسيون، انتخابات کنونى را بحران زا خوانده و بر روند صلح تاکيد کردند

author avatar
23 Sep 2019 - 16:24
برخى سياسيون، انتخابات کنونى را بحران زا خوانده و بر روند صلح تاکيد کردند
author avatar
23 Sep 2019 - 16:24

کابل(پژواک، اول ميزان ٩٨): جمعى از سياسيون کشور، ازعدم برگزاری انتخابات عمومی و همه شمول نگران بوده، ضمن تاکيد برروند صلح اعلام کردند که انتخابات کنونى، موجب کاهش بحران نمى شود، بلکه سبب تفرقۀ بیشتر میان مردم و تضعیف نهاد‌ها مى گردد.

شمارى از شخصیت های‌ملی، رهبران جهادی، نمایندگان جامعه‌مدنی و شهروندان افغانستان، امروز نشستى را در پیوند به روند صلح و انتخابات ریاست جمهوری، در کابل برگزار و طى آن، اعلاميه اى را منتشر ساختند.

در کاپى اين اعلاميه که از سوى دفتر مطبوعاتى حامد کرزى رئيس جمهور پيشين کشور، به دسترس آژانس خبرى پژواک قرار گرفته، آمده است که هر نوع تزلزل در امر رسیدن به صلح، به معنای ادامۀ خون‌ریزی و کشتار مردم افغانستان در یک جنگی که افغانستان در آن دارای منافع نبوده، تلقی می‌شود.  

منبع نوشته است: «ما با در نظرداشت اهمیت صلح و ثبات و توجه به این امر که برگزاری انتخابات در شرایطی که مالکیت و رهبری آن در دست مردم افغانستان نبوده و هم شرایط سیاسی و امنیتی برای برگزاری یک انتخابات شفاف، عمومی، عادلانه و افغانستان‌ شمول ممکن نیست و موجب کشاندن کشور ما به بحران‌های عمیق ‌تر و وسیع‌ تر سیاسی و اجتماعی می‌شود، به این عقیده ایم که باید تمام توجه را به صلح و ثبات در کشور معطوف داشت.»

دربخشى ازاين اعلاميه آمده است، بدون شک که برگزاری انتخاباتی که در آن ارادۀ آزاد مردم و شهروندان به نمایش گذاشته شود، اصل اجتناب ‌ناپذیر مردم سالاری است؛ اما در شرایط کنونی، سازماندهی انتخاباتی که مردم افغانستان آن را رهبری نمی‌کنند و پیش ‌شرط‌ های ابراز آزاد اراده مردم وجود ندارد، انتخابات کشور ما را به سوی یک بحران عمیق‌تر سیاسی و اجتماعی کشانده و به داعیه ‌صلح هم نمی‌تواند کمک کند.

در ادامۀ اعلاميه نگاشته شده که اوضاع امنیتی جاری، عدم کنترول حکومت بر بخش‌های مهمی از سرزمین افغانستان و عملا نبودن زمینه مشارکت عینی برای تعداد زیادی از مردم، نشان از عدم برگزاری انتخابات عمومی و افغانستان شمول است و عدم اعتماد وسیع مردم افغانستان به مجریان و سازمان‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری و باور عمیق مردم به مهندسی گسترده انتخابات، مزید بر علت است.

منبع با بيان اينکه مردم افغانستان با دلسردی و نگرانی جدی، به انتخابات پیش‌رو می‌نگرند وما هم در این نگرانی با مردم خود عمیقا شریک می‌باشیم، خاطرنشان کرده است: « واقعیت‌های بسیاری نشان می‌دهند که این انتخابات، نه تنها موجب کاهش بحران در کشور ما نشده، بلکه خود موجب بحران مضاعف، تفرقه بیشتر میان مردم و تضعیف نهاد‌ها و کاهش بیشتر اعتماد به دموکراسی و مشارکت سیاسی می‌شود، این جمع نمی‌تواند مسئولیت چنین امری را بر عهده بگیرد. »

 دراين نشست تاکيد گرديده است که توجه به روند صلح را نمی‌توان و نباید به تعویق انداخت، بلکه باید تمام توجه و هم خود را متوجه تامین صلح و پایان خون‌ریزی در کشور نمود و تمام سیاسیون و وطن‌دوستان کشورو انسان‌هاى خواهان صلح، به این ندا  لبیک خواهند گفت.

افزون برآن گفته شده است: ما جمعی از شخصیت های ‌ملی، رهبران جهادی، نمایندگان جامعه‌مدنی، و شهروندان افغانستان، در تلاش ایجاد یک ابتکار فراگیر و افغانستان شمول می باشیم که در مرکز کوشش‌های ما سازماندهی روند صلح با اشتراک همه افغان‌ها قرار دارد و از مدتی بدین سو، تعداد زیادی از رهبران سیاسی و اجتماعی کشور، در این راستا با هم کار می‌کنند.»

منبع نوشته است که این جمع، به زودی با برگزاری یک کارزار وسیع و گسترده تلاش خواهند کرد تا روند صلح در کشور احیا شود.

دربخشى از اين اعلاميه ضمن تاکيد برروند صلح گفته شده است که روند صلح باید یک روند شفاف، ملی، افغانستان‌ شمول و زیر رهبری مردم افغانستان باشد. روند صلح باید از آن مردم افغانستان بوده و مردم اين کشور بتوانند با در نظرداشت منافع ملی، حفظ تمامیت ارضی و تحکیم استقلال کشور و همچنین احترام به حقوق و آزادی‌های شهروندان کشور شان، در این رابطه تصمیم بگیرند.

همچنان در اعلاميه اضافه شده که صلح تحقق نخواهد یافت؛ مگر اینکه هیات افغانستان‌شمول مردم و دولت افغانستان، با تحریک طالبان هرچه زودتر مستقیما و مستقلانه به گفتگو بپردازد و این هیات، باید به نمایندگی از تمام مردم افغانستان و با یک موضع واحد ملی، برای تحقق صلح وارد گفتگو شود.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر