زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نهاد صلح زنان بر از سرگیری گفتگوهای صلح تاکید کرد

نهاد صلح زنان بر از سرگیری گفتگوهای صلح تاکید کرد

author avatar
23 Sep 2019 - 17:10
نهاد صلح زنان بر از سرگیری گفتگوهای صلح تاکید کرد
author avatar
23 Sep 2019 - 17:10

کابل (پژواک، اول میزان ۹۸): نهاد صلح زنان افغان، در جریان کمپاین سرتاسری زیرنام "کمپاین ندای میلیونی صلح" که به هدف ختم جنگ و آمدن صلح راه اندازی شده، تا حال از چهار ولایت ۳۰۰۰ امضا را جمع آوری کرده اند.   

نیک بخت یاری مسئول این نهاد، امروز در یک نشستی در کابل گفت که این کمپاین، حدود دو ماه پیش آغاز شده و قرار است ‌طی آن، یک میلیون امضا جمع آوری شود.  وی گفت که تا حال، سه هزار امضا در کابل، کندز، سمنگان و بلخ جمع آوری شده است.  

او افزود که قرار است این امضاها که در روی یک چارت درج شده است؛ به نمایندگی سازمان ملل متحد، وزارت دولت در امور صلح، شورای عالی صلح، یوناما، سفارتهای امریکا، آلمان، اتحادیه اروپا فرستاده شود.

به گفته او کسانی که امضا کرده اند، از خواست مشروع و برحق مردم افغانستان که همانا تامین صلح در کشور است، حمایت شان را اعلام می دارند.

وی افزود که چهل سال جنگ؛ چیزی جز تباهی، عقب مانی، غم و اندوه برای مردم افغانستان نداده است.

خانم یاری به  پیامدهای جنگ اشاره کرده گفت که در این مدت؛ چند میلیون افغان کشته، معلول، مهاجر، معتاد به مواد مخدر، بی خانمان و فقیر شده وعقب مانی فرهنگی و اقتصادی نیز دامنگیر آنها شده است.

وی علاوه کرد که باید مذاکرات صلح، از سرگرفته شود تا دامن جنگ از افغانستان برچیده شود.

اسما نظری عضو دیگر این نهاد که در این نشست حضور داشت، گفت: «هیچ نهاد یا کشور خارجی، بیشتر از مردم ما اهمیت صلح پایدار در افغانستان را درک کرده نمی تواند. »

این در حالی است که گفتگوهای صلح میان نماینده گان طالبان و ایالات متحده امریکا، بعد از ۹ دور که در ۹ ماه انجام شد، از سوی رییس جمهور امریکا متوقف گردید.

در قطعنامه اى که نهاد یادشده صادر کرده، آمده است که مذاکرات بین الافغانی صلح، یک امر مهم در پروسه صلح تلقی می شود و می توان روی شرایط خروج نیروهای خارجی از افغانستان و قطع روابط طالبان با شبکه های هراس افگن، در جریان مذاکرات بین الافغانی بحث و فیصله صورت گیرد.

در قطعنامه تصریح شده است که مذاکرات بین الافغانی بدون برقراری یک آتش بس سرتاسری، موفق نخواهد شد. 

در قطعنامه ذکر شده که مردم افغانستان، روی حفظ ارزش ها و دستاوردهای حاصله در جریان ۱۸ سال اخیر تاکید دارند، حفظ آزادی های فردی، حقوق زنان، حقوق اقلیت های مذهبی، ارزش های انسانی و سایر دستاوردها، از خواست های اساسی ملت افغانستان است .

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر