زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“رئیس فیفا در ولایت پکتیا به نفع یک تکت انتخاباتی کمپاین کرده است”

“رئیس فیفا در ولایت پکتیا به نفع یک تکت انتخاباتی کمپاین کرده است”

author avatar
6 Oct 2019 - 16:56
“رئیس فیفا در ولایت پکتیا به نفع یک تکت انتخاباتی کمپاین کرده است”
author avatar
6 Oct 2019 - 16:56

شهر خوست(پژواک، ١٤ میزان ۹۸): فعالان مدنی و اعضای تیم دولت ساز می گویند که رئیس ادارۀ فیفا در ولایت پکتیا، به نفع تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی کمپاین کرده است.

موسسۀ انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا)، یک ادارۀ بیطرف و غیرانتفاعی است که برای قانونی ساختن دموکراسی از طریق انتخابات آزاد و عادلانه، بلند بردن میزان اشتراک رای دهندگان و افزایش اعتماد مردم بالای روندهای سیاسی در کشور فعالیت میکند.

جنت گل خان منگل رئیس تکت انتخاباتی دولت ساز در ولایت پکتیا گفت که احسان الله حمیدی مسئول ادارۀ فیفا در این ولایت، در یک نشست کمپاینی تکت ثبات و همگرایی حضور یافته و به نفع وی سخنرانی کرده است.

وی افزود که این عمل موصوف، خلاف قانون انتخابات و قوانین دیگر کشور است و با این کار، مشروعیت ادارۀ فیفا را زیر سوال آورده است.

نامبرده به آژانس خبری پژواک گفت که فیفا یک ادارۀ بیطرف است و وظیفۀ نظارت از انتخابات را بر عهده دارد و باید افرادی در ادارۀ فوق کار کنند که به اصول این اداره متعهد بمانند.

وی افزود: "ما احسان الله حمیدی را می شناسیم که از چند سال بدینسو عضویت ادارۀ فیفا را دارد، در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، به صفت مسئول این اداره ایفای وظیفه میکرد؛ اما در جریان انتخابات گذشته ریاست جمهوری، به طور مستقیم به نشست کمپاینی عبدالله عبدالله رفته و به نفع این تیم سخنرانی کرده است؛ بدین معنی است که نامبرده مسئول ادارۀ فیفا نه بلکه مسئول یک نامزد بوده است."

در عین حال عبدالرووف ثابت یک تن از فعالان مدنی ولایت پکتیا، به آژانس خبری پژواک گفت که احسان الله حمیدی، ضمن عضویت ادارۀ فیفا در ریاست معارف ولایت پکتیا نیز وظیفه رسمی دارد.

به گفتۀ موصوف بر اساس قانون انتخابات، هیچ مامور رسمی دولت اجازه ندارد که در نشست های انتخاباتی اشتراک کند؛ اما این اصل قانون، از سوی احسان الله حمیدی مسئول فیفا در ولایت پکتیا نقض شده است.

وی افزود: "وی یک کمپاینر تیم ثبات و همگرایی است؛ در حالیکه وظیفۀ فیفا را نیز به پیش میبرد."

در عین حال نقیب الله حیدری رئیس کمیسیون انتخابات در ولایت پکتیا، هرچند در مورد موضوع احسان الله حمیدی چیزی نگفت؛ اما افزود که ادارۀ فیفا باید در بخش انتخابات بیطرف باشد و نظارت صادقانه داشته باشد.

وی به آژانس خبری پژواک گفت: "این عمل جرم پنداشته میشود که یک ادارۀ بیطرف مثل فیفا، در جریان انتخابات برای شخص معین کمپاین کند؛ زیرا فیفا نهاد مدنی است که باید در عرصۀ انتخابات بيطرف باشد."

از سوی دیگر، ممتاز کرخیل عضو شورای ولایتی پکتیا، در مصاحبه با آژانس خبری پژواک گفت که مردم در این ولایت، ادارۀ فیفا را بیطرف نمی خوانند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر