زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

‌ زعفران کاران از قاچاق زعفران ایران به هرات نگران اند

‌ زعفران کاران از قاچاق زعفران ایران به هرات نگران اند

author avatar
8 Oct 2019 - 17:23
‌ زعفران کاران از قاچاق زعفران ایران به هرات نگران اند
author avatar
8 Oct 2019 - 17:23

هرات (پژواک، ۱۶ میزان۹۸) زعفران کاران هرات، از حکومت می‌ خواهند که با نظارت جدی از مرزها جلو قاچاق زعفران ایران به هرات را بگیرد و آنان را در کشت، برداشت و پروسس نیز همکاری لازم کند.

این زعفران کاران، امروز در «دومین همایش حمایت سکتور خصوصی از زعفران کاران در هرات»، قاچاق زعفران از ایران به هرات را نگران کننده خواندند.

نثار احمد یک تن از زعفران کاران، به آژآنس خبری پژواک گفت: "اگر واردات قاچاقی ایران به هرات ادامه داشته باشد، قیمت زعفران هرات پایین تر خواهد آمد."

به اساس گزارش ها، رییس جمهور محمد اشرف غنی حدود یک سال پیش، فرمان منع پیاز زعفران و خود زعفران از ایران و سایر کشور ها به داخل افغانستان را داد و قیمت  یک کیلوگرام زعفران هرات، از پنجاه هزار افغانی به ۵۵ هزار افغانی افزایش یافت.

وزیر احمد یک تن دیگر از زعفران کاران در هرات گفت: "زعفران ایران به شکل قاچاقی به هرات وارد می شود و ما را متضرر می سازد، دولت باید جلو واردات آن را بگیرد."

بشیر احمد رشیدی رئیس اتحادیه زعفران کاران افغانستان در هرات نیز گفت که تداوم قاچاق زعفران ایران به هرات، باعث از دست رفتن اعتبار افغانستان در بازارهای جهانی می‌شود.

او افزود: "تاکنون هم زعفران ایران وارد هرات می شود و ما نگران قاچاق زعفران هستیم. اگر اعتبار زعفران ما  از بین برود، کسی در سطح جهان، زعفران ما را نخواهد خرید."

زعفران کاران هرات، از حکومت می‌خواهند که در بخش کشت، برداشت و پروسس نیز با آنها همکاری کند؛ تا زمینه برای فروش زعفران فراهم شود.

رشیدی گفت که هنوزهم مشکلاتی در بخش برداشت، پروسس و بسته ‌بندی زعفران وجود دارد و این چالش‌ها باعث شده که زعفران، به قیمت بلندتری در کشورهای منطقه به‌ فروش نرسد.

از سوی دیگر بشیر احمد احمدی؛ گفت که بر اساس فرمان رئیس جمهور کشور، واردات زعفران ممنوع است؛ اما ارگان های ذیربط باید در عملی شدن این فرمان با جدیت عمل کنند.

بر بنیاد گزارش ها، زعفران افغانستان که نود در صد آن در هرات تولید می شود، به‌ لحاظ کیفیت نسبت به زعفران ایران از درجه بهتری برخوردار می‌باشد. رفته‌رفته، افغانستان در بخش تولید زعفران به رقیبی برای ایران مبدل شده‌است.

 مسئولان ریاست زراعت هرات گفته‌اند که سال گذشته، ۱۵ تُن زعفران در این ولایت برداشت شده‌ است.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر