زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به ولسی جرگه ۴۸ درصد کاهش دارد

حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به ولسی جرگه ۴۸ درصد کاهش دارد

author avatar
13 Oct 2019 - 11:55
حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به ولسی جرگه ۴۸ درصد کاهش دارد
author avatar
13 Oct 2019 - 11:55

ایبک (پژواک، ۲۱میزان ۹۸): در سمنگان، اشتراک مردم در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخابات ولسی جرگه، ۴۸ درصد کاهش داشته و درصدی کاهش در رای دهنده گان زن نسبت به مردان، ۲۰ درصد بیشتر می باشد.

انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان سال روان و انتخابات ولسی جرگه در میزان سال ۱۳۹۷ بر گزار شده است. نتایج انتخابات ریاست جمهوری هنوز اعلام نشده است.

محمد عالم نوابی مسئول آگاهی عامه دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات سمنگان، به آژانس خبری پژواک گفت که در این ولایت در انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان سال روان، در کل ۳۹۳۹۵ تن شرکت کرده بودند.

به گفته او از این میان، ۲۰۸۷۵ مرد و ۱۸۵۲۰ زن بوده اند. 

با این حال، موصوف افزود که در انتخابات سال ۱۳۹۷ ولسی جرگه در این ولایت، در کل ۷۵۵۳۸ تن شرکت کرده بودند که ۳۶۰۳۴ تن آنها را زنان و ۳۹۵۰۴ تن را مردان تشکیل می دادند.

موصوف خاطر نشان کرد که حضور زنان در ایبک مرکز این ولایت، در هر دو انتخابات یادشده پررنگ تر از حضور آنها در ولسوالی های این ولایت بود.

این آمار نشان می دهد که در انتخابات ریاست جمهوری، نسبت به انتخابات ولسی جرگه رقم رای دهنده گان مرد، حدود ۳۸ درصد و آمار رای دهنده گان زن، حدود ۵۸ درصد کاهش داشته است.

منابع مختلف می گویند که مشکلات امنیتی، کمبود آگاهی دادن به مردم در مورد اهمیت و چگونگی انتخابات، در کل بر اشتراک مردم در انتخابات اثر سوء داشته؛ اما سنتی بودن جامعه و عکس گرفتن زنان پیش از رای دادن، از عواملی است که مخصوصا سبب کمرنگ بودن حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری می باشد.

درانتخابات های گذشته، گرفتن عکس زنان رای دهنده اختیاری بود؛ اما در انتخابات ششم میزان ریاست جمهوری، این امر اجباری شد.   

ماریه، یک تن از کارمندان محل سوم مرکز رای دهی زنانه در لیسۀ  شهر قدیم ایبک  مرکز سمنگان، به آژانس خبرى پژواک گفت: «در محل رای دهی که ما مسئولیت داشتیم، بیش از هشتاد زن رای دادند؛ اما هشت زن که به منظور رای دادن آمده بودند، از گرفتن عکس خوداری نموده و رای خود را استفاده نکرده، پس رفتند.»

با توجه به این آمار، گفته می توانیم که ده درصد رای دهنده گان زن، نخواسته اند به دلیلی که عکس آنها گرفته می شود، رای دهند.

به فرض اینکه در سایر مراکز رای دهی نیز به همین تعداد زنان به دلیل گرفتن عکس، رای نداده باشند،  ده درصد کاهش در رای دهنده گان زن نسبت به رای دهندگان مرد در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخابات ولسی جرگه، ناشی از همین دلیل بوده می تواند.

اما برخی ها عوامل دیگر را نیز دخیل در کاهش رای دهنده گان به خصوص زنان می دانند.   

نادره نایبی یک تن از فعالین حقوق زنان در سمنگان گفت که در کنار مشکلات امنیتی، تهدیدهای مخالفین مسلح دولت و حضور افراد مسلح غیرمسئول در برخی مناطق، مردسالاری و موانع اجتماعی و فرهنگی، از عواملی بود که زنان سمنگانی بیشتر در انتخابات شرکت نکردند و از حق رای شان محروم شدند. 

طالبان مسلح، به مردم هشدار داده بودند که در انتخابات شرکت نکنند؛ زیرا مکان هایی که در آن پروسه های انتخاباتی انجام می شود، شامل اهداف نظامی آنها می باشد. 

نادره نایبی افزود: «انتخابات بهترین گزینه در نظام مردم سالاری بوده و تمامی افراد جامعه بدون در نظرداشت جنسیت و موقف اجتماعی، حق مساوی تصمیم گیری را دارند، پس برای زنان افغان لازم بود که به منظور دریافت حقوق خویش در جامعه، به شکل گسترده در انتخابات اشتراک نموده، خواست ها و حقوق سیاسی خویش را تبارز می دادند.»

او اظهار امیدواری کرد که حضور زنان در انتخابات های آینده پررنگ شود.

ناهیده عزیزی یکی از خانم هایی که در انتخابات ریاست جمهوری به نامزد دلخواه خود در مرکز رای دهی لیسه اجانی ملکه در ایبک مرکز ولایت سمنگان رای داده است، گفت که نبود آگاهی دهی لازم برای زنان در محلات دوردست و ولسوالی ها، یکی از مشکلات عمده عدم اشتراک زنان در انتخابات بود.

اما مسئول آگاهی عامه دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در این ولایت گفت که تیم های مبلغین این کمیسیون، در مناطقی که تحت کنترول دولت بوده و مشکلات امنیتی مانع رفتن تیم ها به آن مناطق نشده، در مورد اهمیت اشتراک در انتخابات  در کنار مردها به زنان نیز آگاهی داده است.

موصوف این مناطق را مشخص نکرد؛ اما به اساس معلومات باشنده این ولایت، قسمت های زیاد ولسوالی دره صوف پایین و برخی مناطق ولسوالی های حضرت سلطان و خرم سارباغ سمنگان، تحت کنترول ‌طالبان مسلح است و همچنان مخالفین مسلح، در بعضی اوقات در مناطق دیگر این ولایت نیز تحرکات می داشته باشند.

این درحالی است که ولایت سمنگان، یکی از ولایت های نسبتاً امن کشور محسوب می شود.

ناهیده عزیزی به این باور است که در کنار مشکلات امنیتی، در مناطق اطراف این ولایت، خانم ها بدون اجازه شوهران شان از منزل خارج شده نمی توانند و خانم هایی که رای داده اند، آنها نیز به نامزدان دلخواه شوهران شان رای داده اند.

این درحالی است که دادن رای، سری است و هیچ کس نمی داند که رای دهنده به چه کسی رای داده است.

کمیسیون مستقل انتخابات، هنوز آمار نهایی رای دهنده گان انتخابات ششم میزان ریاست جمهوری را اعلام نکرده؛ اما چندی پیش گفته بود که از جمع ۴۹۰۵ مرکز رای دهی فعال، در ۴۳۸۴ مرکز حدود ۲،۶ میلیون تن شرکت کرده اند. این کمیسیون نگفته است که چه تعداد، رای دهنده گان زن و چه تعداد، مرد می باشند.

 به اساس معلومات عبدالعزیر ابراهیمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، در انتخابات سال ۱۳۹۷ ولسی جرگه، چهار عشاریه دو میلیون تن شرکت کرده‌ بودند که ۳۳ درصد آنها را زنان تشکیل می دادند.

Visits: 1

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر