زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

​خانم باميانى که با دوهزار افغانى به کار آغاز کرد اکنون سه ميليون افغانى سرمايه دارد

​خانم باميانى که با دوهزار افغانى به کار آغاز کرد اکنون سه ميليون افغانى سرمايه دارد

author avatar
15 Oct 2019 - 20:35
​خانم باميانى که با دوهزار افغانى به کار آغاز کرد اکنون سه ميليون افغانى سرمايه دارد
author avatar
15 Oct 2019 - 20:35

باميان(پژواک،٢۳ ميزان ٩٨): يک زن باميانى که ١٤ سال قبل با دو هزار افغانى سرمايه، هنرگل دوزى را آغاز کرده و اکنون براى پنجاه زن ديگر زمينۀ کار را مساعد نموده است، مى گويد که زنان مى توانند سرمايه گذاران خوب شوند.

عذرا لعلی ٤٥ ساله باشندۀ شهر باميان، به آژانس خبرى پژواک گفت در سال ١٣٨٤ زمانى که  از پاکستان به کابل برگشت، از وضعيت اقتصادى خوب برخوردار نبود، اومجبورشد که در کنارشوهرخود دست به کارى بزند تا بتوانند مصارف خانواده خويش را مرفوع کنند.

وى افزود: «زياد فکر کردم که با چه کارى مى توانم عايد داشته باشم، کارى باشد که با سرمايه کم عايد خوبى داشته باشد؛ متوجه شدم که بافتن ليف، دوخت لباسهاى گل دوزى و خامک دوزى، به پول زياد ضرورت ندارد؛ سرانجام با دو هزار افغانى پول، مواد مورد نياز را خريدارى کردم.»

اين خانم به پژواک گفت که در آغازين روزهاى کارش، با يک کرشنيل و مقدار تار مخصوص به بافتن ليف پرداخت، که روزانه چندين ليف مى بافت و به بازار عرضه مى کرد و بعداز يک سال، به دوختن پيراهن هاى خامک دوزى نيز آغاز کرد.

موصوف درادامه صحبت هايش افزود که چهارسال را با مشکلات و مشقت هاى زياد سپرى کرد تا اينکه کارش رونق بيشتر گرفت و توليداتش فروش پيدا کرد و زمينه مساعد شد تا در شهر باميان يک دکان باز کند.  

عذرا که مادر شش فرزند مى باشد، گفت: «در آن ايام در کنار تربيه و نگهدارى فرزندانم اين کار را نيز پيش مى بردم که خيلى دشوار بود، ولى به اين مشکلات تن ندادم و به راه خود ادامه دادم.»

وى در ادامه اضافه کرد: «وقتى که کمى سرمايه ما زياد شد، فکرکردم که کار و بار خود را وسعت بدهم، متوجه شدم که صنعت چرم دوزى خوب است، مى توانم که با ساختن دستکول­ها، بکس ها، بوت و چپلى­ها از چرم، کار خود را رشد بدهم.»

به گفته او  در حال حاضر در کنار دکانش براى فروش توليدات خود، در يک حويلى جداگانه ماشين آلات و وسايل برش، دوخت و غيره را جا به جا کرده که در آن پنجاه زن مصروف کار اند.

موصوف گفت که در کارخانه اش، هشت نوع بیک چرمی و خامک دوزی، انواع کفش های زنانه خامک دوزی و چرمی را تولید مى کند.

 افزون برآن به گفته وى، درکارخانه اش روزانه حدود ١٥ بیک و ١٠ جوره پاپوش تولید مى شود که اکثريت توليدات فابريکه اش در دکان خودش به فروش مى رسد.

خانم لعلى گفت: «من با دو هزارافغانى کار را آغاز کردم و حالى سرمايه ام به سه ميليون افغانى رسيده، سه حويلى خريدارى کرديم، يک دکان دارم، اين برايم ثابت شد که زنان هم مى توانند سرمايه گذاران خوب شوند.»

شوهر خانم لعلى به خانم خود افتخار مى کند You need to subscribe to view the full article. Please login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر