زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نابینایان غور: مردم و مسئولان محلى مارا عضو درجه دوم جامعه می پندارند

author avatar
16 Oct 2019 - 18:46
author avatar
16 Oct 2019 - 18:46

فيروزکوه (پژواک، ٢٤ميزان٩٨): نابینایان در ولایت غور می گویند که دید تحقیرآمیز، تبعيض، عدم امکانات و تسهیلات و نبود زمینۀ آموزش و کار، مانع پيشرفت آنها در جامعه شده است.

آنان از حکومت، مردم و نهادهای حامی مى خواهند که مطابق به قوانین نافذه در کشور و کنوانسیون های بین المللی با آنان برخورد صورت گيرد.

سرداراحمد یکتن از نابينايان درشهر فيروزکوه، به پژواک گفت که دايماً در ولایت غور ازسوى مردم و مسئولان محلى با برخورد دوگانه  مواجه شده  و اکثراً آنان را عضو درجه دوم جامعه می پندارند.

وى افزود: "مردم به ما مثل افرادى که هیچ کاری نميتانیم می بینند و مارا ناتوان فکر مى کنند، زمانيکه به دولت مراجعه میکنیم با برخورد مشابه مواجه مى شويم و به فکر آنها بايد کنج خانه باشیم و هیچ کاری نکنیم."

او گفت که نابینایان به مشکلات زیادی از جمله دید تحقیرآمیز جامعه و نبود زمینۀ آموزش و کار مواجه مى باشند.

سردار احمد افزود که نبايد با آنها  برخورد دوگانه صورت گيرد  و مانع پيشرفت آنها شوند.

وى درحاليکه افراد نابينا را افراد توانمند خطاب کرده به پژواک گفت: "مردم مارا افراد ناتوان فکرمى کنند، تحقیر میکنند، اگرامکانات براى ما فراهم شود، زمينه اموزش وتحصيل ميسرگردد ومطابق قانون ما به حقوق دسترسى پيدا کنيم، بدون شک ميتوانيم به مثل افراد سالم کارکنيم و دستاورد خوبى به مردم و کشور خود داشته باشيم."

گل احمد رستمی آمر شهدا و معلولین در ولایت غور، با انتقاد از برخورد مسئولان حکومتى با  افراد داراى معلوليت گفت که بارها افراد دارای معلولیت در این ولایت با برخورد های دوگانه مسئولین حکومتی مواجه شده اند و با آنان همانند دیگر افراد جامعه رفتار نگردیده است.

او افزود: "وقتی به يک اداره مراجعه کنید، یک کارمند معلول و معیوب و جود ندارد، حتا  در خود ولایت یک اجیر هم معلول نیست؛ از کمیسیون حقوق بشر گرفته تا همه نهادها به افراد دارای معلولیت به دید افراد ناتوان می بینند، بايد راه را برای این افراد بازکنید."

به گفته رستمی، تنها یک نهاد خارجی در ولایت غور اطفال نابینا را در این ولایت، از مدت هشت سال به اینطرف آموزش میدهد واين افراد بارها خواستار ایجاد مکتب خاص برای افراد دارای معلولیت گردیده اند؛ اما تاهنوز هیچ پاسخى دریافت نکرده اند.

از سويی هم سجاد ساحل سرپرست دفترکمیسیون حقوق بشر در ولایت غور نیز بر دید تحقیرآمیز جامعه و برخورد دوگانۀ حکومت با افراد داراى معلوليت انتقاد کرد و گفت که حکومت باید برای این افراد امکانات و زمینه آموزش را فراهم نماید.

درعين حال، صفی الرحمن ملک زاده معاون اجتماعی ولایت غور مى گويد که اداره محلى غور مصمم است تا برای افراد دارای معلولیت و نابینایان در حوزه های مختلف سهولت ها و فرصت هاى کارى را ايجاد کند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر