زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تيفا از تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات نگرانى کرد

تيفا از تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات نگرانى کرد

author avatar
20 Oct 2019 - 16:41
تيفا از تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات نگرانى کرد
author avatar
20 Oct 2019 - 16:41

کابل (پژواک، ۲۸ميزان ۹۸): بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، تاخیر دراعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را ناشی از فشارهای سیاسی و ضعف مدیریت کمیسیون های انتخاباتی می داند و ازاین کمیسیون ها می خواهد که دلایل مستند را برای تاخیر نتیجۀ ابتدایی انتخابات روشن سازند.

قرار تقويم انتخاباتی، نتایج ابتدايى انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان، به تاریخ ۲۷ اين ماه و نتایج نهایی در ۱۶ عقرب اعلام می شد.

اما روز گذشته، کميسيون انتخابات اعلام کرد که به دليل تاخير در روند انتقال معلومات دستگاه بايومتريک در سرور، نتايج انتخابات با تاخير اعلام مى شود.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا)، امروز ٢٨ ميزان طى اعلاميه اى که يک نسخۀ آن در دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته، نگرانى اش را از تاخير در اعلام  نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری روان ابراز داشته است.   

در اعلامیه آمده است که تیفا به عنوان نهاد ناظر ملی در یافته که تاخیر در اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، ناشی از فشارهای سیاسی و ضعف در مدیریت برنامه های کمیسیون های انتخاباتی است.

منبع افزوده است: "بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، نگران است که این وضعیت می تواند نتیجه پایانی انتخابات را با مشکلات مواجه سازد، شک و تردیدها نسبت به شفافیت پروسه را بیشتر از پیش افزایش دهد و تاثیرگذار باشد."

همچنان، این کار نیز می تواند نتیجۀ انتخابات که بنابر تاخیر در روندهای از قبل تعیین شده، زمینه را برای نپذیرفتن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برای تکت های انتخاباتی فراهم سازد، بی اعتمادی مردم را نسبت به پروسه انتخابات افزایش دهد و به شکل اتوماتیک، دیگر مراحل انتخاباتی مندرج در تقویم انتخاباتی را نیز بت تاخیر مواجه سازد.

منبع افزوده است: "بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) از کمیسیون های انتخاباتی می خواهد که دلایل مستند را برای تاخیر نتیجه ابتدایی انتخابات، روشن ساخته و برنامه های خود را طبق تقسیم اوقات از قبل تعیین شده، به پیش ببرند و زمینه را برای ایجاد فضای شک و تردید نسبت به انتخابات ریاست جمهوری، بیشتر از این تقویت نکنند."

در اعلامیه آمده است که تیفا برای نظارت از روند انتخابات ریاست جمهوری، ۵۲۰۰ ناظر ملی، بی طرف و مسلکی را به کار گماشته بود، و همه روزه از کارکرد کمیسیون های انتخاباتی نظارت های مسلکی را انجام می دهد.

منبع افزوده است:"یافته های نظارتی تیفا نشان میدهد که کمیسیون مستقل انتخابات، برای بیش از نه میلیون رای دهنده در انتخابات برنامه ریزی نموده بود؛ اما میزان مشارکت بنا بر دلایلى که قبلا طی اعلامیه ها و بررسی های تخنیکی و مسلکی تیفا روشن شده، به کمتر از دو میلیون تن می رسد."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر