زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تلاش زنان برای کار در ادارات دولتی در کندهار بیشتر شده است

تلاش زنان برای کار در ادارات دولتی در کندهار بیشتر شده است

author avatar
23 Oct 2019 - 17:00
تلاش زنان برای کار در ادارات دولتی در کندهار بیشتر شده است
author avatar
23 Oct 2019 - 17:00

کندهار(پژواک، اول عقرب ۹۸): تلاش زنان برای کار در ادارات دولتی در کندهار، در حالی بیشتر شده است که حضور مامورین زن در این ادارات، حدود ۲ درصد می باشد.

ناامنی، مشکلات عنعنوی، برخورد نادرست اجتماعی و شرایط نامساعد در ادارات، از جمله عواملی است که مانع حضور زنان در ادارات دولتی شده است.

زنان از یکسو به این مشکلات اشاره می کنند؛ اما از سوی دیگر تلاش ها به سطح ولایتی ومرکزی برای مشارکت زنان در ادارات دولتی، بیشتر شده است.

یک زن به نام شفیقه، به آژانس خبری پژواک گفت که با گذشت سالها نیز شرایط در این ولایت طوری نیست که زنان با اطمينان در ادارات دولتی کار کنند و از حقوقى مثل مردها برخوردار باشند.

وی افزود که دراین بخش، از همه مهتر به امنیت اطمينان بخش نیاز است؛ همچنان مسایل عنعنوی نیز نه تنها کار خانمها را متاثر کرده، بلکه مانع بزرگ در برابر تحصیل زنان نیز شده است.

وی افزود که آموزش در مکتب و تحصیلات عالی را در شرایط بسیار سخت و مشکل تکمیل کرده است؛ اما اکنون که میخواهد کار کند، شرایط برایش آماده نیست.

به گفته وی، در اینجا مردم باسواد نیز به تحصیل و کار موافق نيستند.

اما سپوژمی باشنده دیگر شهر کندهار گفت که خانواده وی، فقط در بخش معلمی به وی اجازه کار میدهد و برای کار کردن در دیگر ادارات دولتی، اجازه کار نمیدهد.

وی افزود که بدون بخشهای معارف و صحت، هنوز هم در دیگر ادارات دولتی، معیار های عملی نشده است که زنان در آن، به آرامی و اطمينان کامل کار کنند.

وی افزود: “کندهار در سالهای گذشته، روزهای بسیار بدى را سپری کرده است، این وضعیت مردم را تا حدی ترسانده است که حتا عدۀ زیادی از شهروندان کندهار، دختران خود را از درس منع کرده اند؛ بنا بر این اجازۀ کار قطعا نمیدهند.”

نامبرده علاوه بر مشکلات امنیتی و مسایل عنعنوی، در ادارات دولتی معاش کم را نیز از جمله عواملى یاد می کنند که سبب منع کار زنان در این ادارات شده است.

اما رییس امور زنان کندهار می گوید که وی تلاشها برای تغییر مثبت در زندگی زنان را نسبت به هر زمان دیگر بیشتر کرده است.

وی به آژانس خبری پژواک گفت که ریاست امور زنان و ادارات کمک کننده، مشترکاً تلاش میکنند که زندگی زنان از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و حقوقی بهتر شود.

وی افزود که اکنون هشت موسسه برای زنان در کندهار کار می کنند که در آن ۴۸۴ زن مشغول کار میباشند.

وی همچنان گفت که در ادارات دولتی نیز ۵۵ زن مشغول کار می باشند که این رقم کم است؛ اما ریاست زنان روی این مسئله کار میکند که چطور بتواند تعداد کارمندان زن در ادارات دولتی بیشتر شود.

به گفته وی، ۱۰۳زن در بخش نظامی کار می کنند که شش تن شان افسر، ۳۵ تن ساتنمن و ۶۲ تن شان سربازاند.

خانم اچکزی در مورد سهم زنان در بخش معارف گفت که در کندهار، در مجموع ۱۹مکتب و۲ مدرسه تنها برای زنان است که در این مراکز آموزشی، ۱۵ مدیر و ۷۵۰ معلم زن، مشغول تدریس برای ۶۵ هزار و ۷۳۸ دختر هستند.

وی در مورد سهم زنان در بخش صحت نیز معلومات ارائه کرد و گفت که در کندهار ۲۲ داکتر زن، ۷۰ نرس و ۱۰۴ قابله مشغول کاراند که در سالهای قبل، تعداد آنها بسیار کم بود.

خانم اچکزی افزود که اداره ولایتى تلاش می کند تا سهولت ها در بخش خدمات برای زنان را بیشتر کند، که در این مورد قبل از قبل، یک بورد مشورتی زنان نیز ایجاد شده است.

به گفته وی، از این طریق خواهند توانست که برای زنان، زمینه های کاری بیشتر تهیه کنند و برای زنان نیازمند، از طریق سرمایه گذاری های کوچک، متوسط و کلان منابع اقتصادی پیدا نمايند.

وی گفت زنان میتوانند که از طریق این بورد مشورتی با اداره ولایتی، به هدف نظارت منظم مدنی به حیث رضاکار همکاری کرده و در بخش اعاده حقوق زنان و جلوگیری از خشونت علیه زنان، نقش مهم ادا نمایند.

در این اواخر، از سوی اداره مرکزی نیز تلاش ها آغاز شده است؛ تا شرايط مناسب برای کار زنان در کندهار مهیا شود و سطح مشارکت در ادارات دولتی بالا برود.

سفرهای چندین هیئت به کندهار، در روزهای اخير در این مورد قابل تامل است.

روز گذشته یک هیئت از سوی معینیت مسلکی و پالیسی اداره مستقل ارگانهای محلی، به کندهار رفته بود که با والی، زنان و اعضای بورد مشورتی خانمها در این ولایت دیدار کرد.

بهیر احمدی سخنگوی والی کندهار، به آژانس خبری پژواک گفت که روز گذشته، یک هیئت دو نفره به سرپرستی اسدالله کویاس و سارا رضایی، به کندهار آمده و با مقامات مربوطه دیدار کرده است.

وی افزود که این هيئت میخواهد برنامه هايى را طرح و عملی کند که خشونت علیه زنان کاهش پیدا کند، از خشونت علیه زنان جلوگیری شود، مشکلات زنان تشخیص و راه حل های آن پیدا شود؛ زنان برای کار در ادارات دولتی تشویق شوند.

اسدالله کویاش عضو این هيئت گفت که اداره مرکزی، مطابق به قانون اساسی، به تحصیل و فراهم نمودن زمینه کار برای زنان توجه میکند؛ چون بر اساس این قانون، ۳۰درصد زنان در ادارات دولتی سهم دارند.

حیات الله حیات والی کندهار گفت که در این ولایت، برای تحصیل و کار زنان، محیط کاملا محفوظ موجود میباشد.

وی افزود که اداره دولتی، همیشه به موضوع استخدام زنان، آگاهی عامه، صنعت، امور مشورتی و تجارت توجه خاص داشته است، که براساس همین هدف مقام ولایت؛ علاوه بر ایجاد مشاوریت جندر و بورد مشورتی زنان، بازاریابی برای صنایع دستی زنان، فراهم نمودن زمینه برای آموزش حرفوی زنان و ایجاد سهولت ها در بخش تجارت برای زنان، از جمله ارائه خدمات ما میباشد.

به گفته وی، اداره ولایتی برای استخدام آسان زنان، در زمان امتحان پنجاه فیصد تخفیف نیز اختصاص داده و آماده است که برای کارکنان دولتی زن، سهولت ترانسپورت نیز فراهم کند.

والی گفت که زنان، باید خود را علاوه بر دیگر ادارات دولتی در میدان هوایی احمدشاه بابا، ریاست امور زنان و څارنوالی، برای بست هايی که جدیدا اعلام شده است، کاندید کنند تا در وظایف مسلکی استخدام شوند.

این در حالی است که خانم فروزان نوابی رئیس امور حقوق بشر و زنان در سطح بین المللی مربوط وزارت امور خارجه، چند هفته قبل به کندهار سفر کرده بود، که هدف آن مشارکت زنان در ادارات دولتی بوده است.

وی گفته بود که تلاش میکند تا به هدف آگاهی عامه، برنامه هايى را عملی کند که برای مراجعین زنانه در ادارات دولتی، کارمندان زن موجود باشند.

Visits: 6

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر