زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزیر زراعت از کمبود بودجه در بخش زراعت کشور شکایت دارد

وزیر زراعت از کمبود بودجه در بخش زراعت کشور شکایت دارد

author avatar
23 Oct 2019 - 15:09
وزیر زراعت از کمبود بودجه در بخش زراعت کشور شکایت دارد
author avatar
23 Oct 2019 - 15:09

کابل (پژواک، اول عقرب ۹۸): وزیر زراعت، در پی نگرانی وکلا از وضعیت نامناسب زراعت، از کمبود بودجه شکایت نموده گفت: «سالانه برای سه سال، ۵۰۰ میلیون دالر بودجه بدهید؛ اگر خودکفا نبودین در بخش زراعت، مرا اعدام کنید.»

نصیر احمد درانی وزیر زراعت و مالداری، امروز از سوی ولسی جرگه در پیوند به وضعیت نا مناسب زراعت در کشور و از بین رفتن میوۀ تازه به دلیل نبود سردخانه ها، به این جرگه استجواب شده بود.

درانی پذیرفت که وضعیت زراعت، در حال حاضر نسبت به زمان حکومت محمد داوود خان عقب مانده، شرایطی که ۳۰ سال قبل برای صادرات وجود داشت، تغییر کرده است و باید میوه و سبزیجات افغانستان که به بیرون صادر می شود، دارای ستندردهای لازم باشد.

به گفته موصوف، مقدار زیادی از میوه افغانستان، سالانه به دلیل اینکه لابراتوار معیاری برای تضمین کیفیت آن وجود ندارد، از صادر کردن باز می ماند.

او افزود که ساخت یک سردخانه، نیاز به سه میلیون دالر امریکایی دارد و وزارت زراعت، با یک صد میلیون دالر بودجه انکشافی سالانه که دارد، نمی تواند نیازمندی ها در مورد سردخانه ها را مرفوع سازد.

به گفته موصوف، ساختن حداقل پنج سردخانه برای هر ولایت کشور، به ۵۱۰ میلیون دالر امریکایی نیاز دارد.

وی افزود: «زمانی که شما در پارلمان تصمیم گرفتین که ما می خواهیم بالای زراعت سرمایه گذاری می کنیم، سالانه برای سه سال ۵۰۰ میلیون دالر بودجه بدهید، بعد از چهار سال اگر خودکفا نبودین در بخش زراعت و این مشکلات وجود داشت، مرا اعدام کنید.»

درانی در خصوص اینکه چرا سبزیجات و میوه تازۀ کشور، با قیمت اندک از کشور صادر می شود؛ اما بعد از سپری شدن چند ماه دوباره وارد کشور می شود و در بازارها با قیمت بلند به فروش می رسد؟ گفت: «با ایجاد سردخانه ها ما می توانیم عمر میوه جات را بیشتر بسازیم، دو مشکل جدی در راستای ایجاد سردخانه ها وجود دارد؛ عدم بودجه کافی و عدم علاقه مندی سکتور خصوصی در این راستا.»

او گفت که نبود سردخانه ها سبب شده است که میوۀ تازه به بیرون صادر و دوباره وارد کشور شود.

وزیر زراعت گفت در صورتی که سردخانه ها در کشور از سوی سکتور خصوصی ایجاد شود، آنها با نگهداری آن، می توانند تا ۳۰۰ درصد مفاد از این مدرک به دست بیاورند.

وی تاجران را نیز انتقاد کرد و گفت: «بعضی تاجران ما به جای میوۀ داخلی، میوه های خارجی را در سردخانه های محدودی که در کشور وجود دارد، نگهداری می کنند و این کار شان، جفا با دهاقین افغان می باشد.»

درانی خواستار هماهنگی نهادهای دولتی شد و گفت که رشد زراعت، تنها به وزارت زراعت بر نمی خورد، بلکه باید بخش های دیگر مانند وزارت ترانسپورت، سکتور امنیتی و شرکت برشنا مشترکاً کار کنند تا زراعت در کشور رشد کند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر