زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

​محب: حکومت افغانستان کاملاً به صلح متعهد است

​محب: حکومت افغانستان کاملاً به صلح متعهد است

author avatar
23 Oct 2019 - 20:24
​محب: حکومت افغانستان کاملاً به صلح متعهد است
author avatar
23 Oct 2019 - 20:24

کابل(پژواک،اول عقرب۹۸):مشاور امنیت ملی کشور می گوید که طالبان باید کشتار افغان‌ها را متوقف کرده و با آتش‌بس فوری موافقت نمایند.

در خبرنامه ای که از سوی دفتر مطبوعاتی شورای امنیت ملی به آژانس خبری پژواک رسیده،آمده است که این موضوع را داکتر حمد الله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در هجده‌همین نشست وزیران کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک در شهر باکو پایتخت آذربایجان بیان کرد.

ابتداً داکتر حمد الله محب گفت که افغانستان کشوری‌ است که با وجود تمام مشکلات، ارزش‌های را انعکاس می‌دهد که در اصول اساسی این جنبش وجود دارد، که هیچ مردم دیگری مانند افغان‌ها تحت شرایط سختی به ارزش های دموکراسی، حقوق بشر، حاکمیت قانون صلح و انکشاف تعهد محکمی نشان نداده است.

وی می گوید که سه هفته پیش، در دفاع علیه تروریزم، مردم شجاع افغانستان از خانه‌های خود بیرون آمدند تا به دموکراسی، آزادی، صلح و انکشاف رأی دهند اما طالبان علیه انتخابات اعلام جنگ کرده بودند که اساساً اعلام جنگ علیه مردم افغانستان که برای رای دادن بیرون آمده بودند، می‌باشد، با وجود این همه تهدید، بیش از ۲ میلیون افغان برای استعمال رای شان به پای صندوق‌ها رفتند.

او علاوه کرد که رای مردم، اختیاری را به دولت جدید و منتخب خود اعطا خواهد کرد که برای تطبیق اجندای ملی، به منظور تأمین نیازهای اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه زمینه را فراهم نماید.

مشاور امنیت ملی افزود:" صرف‎نظر از این‌که کدام یک از نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری پیروز می‌شود، می‌توانم اطمینان دهیم که اولویت اصلی همه، ایجاد روند صلح جامع و فراگیر با هدف دستیابی به یک توافق سیاسی برای منازعه، و تامین صلحی باعزت و پایدار می‌باشد که نه تنها برای افغان‌ها بلکه برای منطقه و جامعه بین‌المللی مفید واقع گردد."

محب گفت:"مردم ما خواهان صلح هستند و حکومت افغانستان کاملاً به آن متعهد است."

به گفته وی، حکومت افغانستان ابتکار عمل برای صلح را در دست گرفته است، از پیشنهاد بی‌قید و شرط رئیس جمهور غنی به طالبان در ماه فبروری۲۰۱۸،  تا آتش‌بس در ماه جون ۲۰۱۸، و نیز برنامه صلح، که در ماه نومبر ۲۰۱۸ اعلان گردید و مشوره‌های جدی دوام‌دار با زنان و مردان افغان که در سراسر کشور در جریان است.

حمد الله محب می افزاید:"امروز، ما در حال تعقیب یک برنامه جامع ۷- نقطه‌ای هستیم که روی پیش‌رفتی اعمال می‌گردد که ما و شرکای بین‌المللی ما تا این‌دم به‌ دست آورده‌ایم."

مشاور امنیت ملی کشور گفت:"با پیشروی به سوی جلو، ما در حال ایجاد مسیرهای در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم تا تعامل همه‌شمول، اجماع و هماهنگی در هر سطح که بتواند پایه‌های جدیدی برای یک روند صلح پایدار داشته باشیم اما صلح نیاز به تعهد واقعی همه جناح‌ها از جمله طالبان دارد، من سه هفته پیش بالای طالبان در سازمان‌ملل صدا کردم که خشونت را کنار بگذارند و با افغان‌ها مذاکره کنند، امروز یکبار دیگر  حرف خود تکرار می‌نمایم."

وی اضافه کرد که طالبان در دو دهه گذشته نزدیک به یک چهارم میلیون افغان را کشته اند. طالبان باید کشتار افغان‌ها را متوقف کرده و با آتش‌بس فوری موافقت نمایند گزینه بدیل طالبان برای مصالحه، رویارویی با نیروهای شجاع امنیتی و دفاعی افغانستان در میدان جنگ است ما می‌دانیم، همان‌طور که طالبان نیز می‌دانند که این مسیر بی‌هوده برای آن‌ها است، نیروهای ملی امنیتی و دفاعی، افتخار مردم افغانستان بوده و قوت شان را از پشتیبانی و حمایت کامل همه افغان‌ها بدست می‌آورند.

محب می گوید:"ما افغان‌ها دست بردارد نیستیم، می‌دانیم که صلح قابل دستیابی است و ما با شناخت از اصول شمولیت، عزت و پایداری، به نحوه‌ی استوار طرف آن حرکت می‌کنیم با پیگیری روند صلح، ما همچنان به دفاع از مردم خویش در برابر ظلم، وحشت و تروریزم ادامه خواهیم داد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر