زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سفارت افغانستان: نگرانی خویش را با هند در مورد فلم “پانی پت” شریک ساخته ایم

سفارت افغانستان: نگرانی خویش را با هند در مورد فلم “پانی پت” شریک ساخته ایم

author avatar
5 Nov 2019 - 18:27
سفارت افغانستان: نگرانی خویش را با هند در مورد فلم “پانی پت” شریک ساخته ایم
author avatar
5 Nov 2019 - 18:27

کابل (پژواک، ۱۴ عقرب ۹۸): سینمای هند که از جنگ سوم احمدشاه بابا “پانی پت” فلم ساخته است، مقامات افغان را نگران کرده که مبادا در این فلم، به احمدشاه بابا توهین صورت گرفته باشد.

این فلم، بالای پانی پت جنگ سوم افغان ها و هندوها ساخته شده؛ این این جنگ در ماه جنوری سال ۱۷۶۱ در منطقه پانی پت هندوستان، صورت گرفته بود.

بر اساس معلومات، این جنگ به رهبری احمد شاه ابدالی، از سوی نواب نجیب الدوله و حافظ الملک حافظ رحمت خان، صورت گرفت و چهل هزار سرباز داشت.

جنگ پانی پت، میان احمد شاه بابا و مرهته ها یک جنگ بزرگ در شمال هندوستان بود.

احمد شاه بابا فوج مرهته ها که سیک ها و جت ها با هم ایتلاف داشتند، را شکست داد و حدود ۵۰۰۰۰ سرباز هندی را کشت.

این فلم، از سوی دایرکتر مشهور بالیوود فلم هندی (اشوتاش)، ساخته شده که قبلا نیز فلم های تاریخی لگان و جودا اکبر را ساخته بود.

در این فلم، سنجیدت ستاره مشهور سینمای هند، نقش احمدشاه بابا را بازی کرده، همچنان در کنار دیگر بازیگران، در این فلم ارنجن کپور و کریتی سنون نیز نقش های مهمی را بازی کرده اند.

ببرک اکبری بازیگر این فلم که باشنده ولایت پکتیکای افغانستان است نیز نقش نگهبان وفادار احمد شاه بابا را بازی کرده است.

اگر چه تا هنوز این فلم به بازار عرضه نشده و قرار است در هفته نخست ماه دسمبر به نمایش گذاشته شود؛ اما شماری از افغان ها را نگران ساخته که مبادا به احمد شاه بابا توهین صورت گرفته باشد، و یا جنگ پانی پت به صورت درست انعکاس داده نشده باشد.

یک افغان به نام عبدالبصیر سمون در شبکه اجتماعی فيسبوک، بر این فلم انتقاد کرده و از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواسته است که جواز نشر  این فلم  را در افغانستان ندهد.

یک تن دیگر به نام عزیزاحمد زلاند نیز در این مورد ابراز نگرانی کرده و از حکومت افغانستان خواسته است اقداماتى نماید که با نشر این فلم، روابط دو کشور و مردم خراب نشود.

رنا درانی غورزنگ نیز از حکومت خواسته است، قبل از اینکه این فلم به نمایش گذاشته شود، باید بررسی شود، تا باشد به احمد شاه بابا توهین صورت نگرفته باشد.

شیدا محمد ابدالی سفیر قبلی افغانستان در هندوستان، در صفحه تویتر خود به سنجیدت نوشته است: “به صورت تاریخی سینمای هند در روابط کشور افغانستان و هندوستان نقش مهم را بازی کرده، امیدوارم در این فلم جدید، این حقیقت و ارزش های مشترک تاریخى در نظر گرفته شده باشد.”

در کنار افغان ها شماری از هندی ها نیز درمورد این فلم ابراز نگرانی کرده اند، اویک سین ژورنالیست مشهور هندی، در صفحه تویتر خود نوشته است: “احمد شاه بابا در افغانستان بیشتر احترام میشود؛ اما در هند مردم از وی نفرت دارند، مه فکر نمیکنم در این فلم، تاریخ به صورت خوب انعکاس داده شده باشد، افغانستان وهند اکنون روابط خوبی دارند، و چنین فلم ها به غیر از دریافت پول، دیگر فایده ای ندارد.”

طاهر قادری سرپرست سفیر افغانستان در هندوستان که تازه آغاز به کار نموده است، در این مورد به آژانس خبری پژواک گفت که تا هنوز این فلم، در سینما به نمایش گذاشته نشده و محتویات آن نیز معلوم نیست.

وی افزود: “ما با مقامات حکومتی هندوستان در ارتباط استیم، و نگرانی افغان ها را با آنها شریک ساخته ایم.”

اجمل عالمزی اتشه فرهنگى سفارت افغانستان در دهلی جدید میگوید که آنها در ماه قوس سال ۱۳۹۶ از این فلم با خبر شدند، و همان وقت در این مورد بر رسی های خویش را آغاز کردند.

وی به آژانس پژواک گفت: “ما سیستماتیک به پیش رفتیم، به دایرکتر فلک ایمیل کردیم، که سناریوی فلم را شریک سازد؛ اما وی این کار را نکرد، بعدا زنگ زدیم که هم نشد، باز زنگ زدیم.”

به گفته موصوف، مسئولین این فلم گفتند، در پالیسی شرکت اینها چنین نیست که سناریو را با کسی شریک سازند؛ چرا که ارزش، اهمیت و محرمیت فلم از بین رفته بازارش خراب میشود.

عالمزی افزود: “باز به وزارت اطلاعات و نشرات هند مراجعه نمودیم، آنها گفتند که شرکت فلم ساز به اساس دیموکراسی پالیسی دارند، ما مداخله نمیتوانیم، شرکت ها بالای موضوعات مذهبی ما نیز فلم می سازند؛ اما ما چیزی کرده نمیتوانیم.”

اما باید گفت که حکومت هندوستان، به نام “سنسر بورد” یک اداره دولتی دارد، که به غیر از اجازه این اداره، فلم ها به سینما نمایش داده نمیشود.

اتشه فرهنگى افزود که باز آن زمان  با شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان مشوره نمودند که این، میان مردم افغانستان و هندوستان، فاصله ایجاد میکند و همچنان روابط را خراب میسازد.

به گفته او، ابدالی باز به ایالت مهاراشترای هند جايی که بالیوود موقعیت دارد، با والی اش دیدن نموده با وی این موضوع را شریک ساخت، وی وعده تعقیب این موضوع را داد؛ اما تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود که صالحی جنرال قونسل آن زمان افغانستان در شهر ممبیی، با دایرکتر فلم دیدار نمود، که وی گفت در فلم، واقعیت های تاریخى بیان شده و دیگر چیزی نیست.

به گفته عالمزی، سپس آنها به وزارت های اطلاعات و فرهنگ و وزارت خارجه افغانستان، مکتوب ارسال کردند، که به صورت عالی بالای این موضوع کار صورت گیرد.

وی افزود که فلم، بخاطری نگرانی ها را به بار آورده که نامش خطر ناک است (پانی پت= خیانت بزرگ)، از نامش معلوم میشه که خطرناک است.

به گفته موصوف، از نامش پیداست، که این فلم به فایده افغانستان نیست.

سنجیدت بازیگر مهم این فلم که نقش احمد شاه بابا را بازی کرده، در صفحه تویتر خود نوشته است: “جايی که سایه احمد شاه ابدالی بیفتد، آنجا مرگ می آید.”

ببرک اکبری که باشنده ولایت پکتیکا است، و نقش عسکر وفادار سنجیدت را در این فلم بازی کرده، در یک پیام ویدیویی گفته است: “مه در تمام فلم با سنجیدت استم، برای من افغان ها در واتس اپ، فيسبوک و مسنجر پیام مانده اند، که گویا در این فلم به بابا توهین شده، که چنین گپی نیست.”

وی افزود هر چه که تاریخ باشد، همان آمده است؛ اگر چنین چیزی وجود میداشت، من هر گز در آن نقش بازی نمیکردم.

وی افزود: “مردم خبر نیستند، از قصه ها قصه میسازند، انشاءالله چنین چیزی نیست، افغانستان تاریخ دارد و مردم از آن با خبر اند.”

جنگ سوم پانی پت را افغان ها برنده شدند؛ اما در تریلر فلم (اعلان کوتاه) که امروز نشر شده، در آن آمده است که این جنگ را هندوها برنده شده اند.

Views: 215

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر