زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

رياست شهدا و معلولين فارياب، فاسد ترين اداره خوانده شد

رياست شهدا و معلولين فارياب، فاسد ترين اداره خوانده شد

author avatar
12 Nov 2019 - 16:08
رياست شهدا و معلولين فارياب، فاسد ترين اداره خوانده شد
author avatar
12 Nov 2019 - 16:08

ميمنه(پژواک، ٢١ عقرب ٩٨): والى فارياب، ریاست شهدا و معلولین را فاسدترین اداره درآن ولایت خوانده مى گويد که امتيازات اکثر افراد داراى معلوليت، به زورمندان ميرسد و اداره محلى، به دليل نداشتن صلاحيت، نميتواند دراين اداره اصلاحات بياورد.

نقیب الله فایق والی فاریاب، امروز درنشست خبرى گفت که اداره امور شهدا و معلولین اين ولايت،  به دست کمیشن کاران افتاده حق به حقدار نمی رسد؛ وزارت امور شهدا باید هرچه عاجل در اداره مربوطه اش تغیيرات و اصلاحات بیاورد.

به گفتۀ فایق، درفاریاب حدود ٢٦ هزار معلول و بازمانده شهدا ثبت گردیده که ٢٢ هزار تن مستحق دریافت معاش هستند؛ اما به تناسب سایر ولایات، در فاریاب پول نمی رسد؛ آنچه که می رسد آنهم در کام کمیشن کاران و زورمندان می افتد.

وی گفت که اين مشکل را با وزیر کار و امور اجتماعى نيز شريک ساخته؛ اما تاکنون اقدام عملى صورت نگرفته است.

به اساس گفته هاى والى، فردی که از بدخشان به حیث رییس اداره امور شهداء فاریاب توظیف شده، از جانب زورمندان اخطار داده شده، هیئتى که بخاطربررسی اداره شهدا و معلولین  موظف شده بودند نيز زورمندان مانع کار آنها شدند."

محمد نادر بیگ سعیدی عضو شورای ولایتی فاریاب نيز تاييد کرد که رياست امور معلولین و شهدا در فارياب، به دست گروپی از مافیا افتاده، که افراد مسلح دارند واز حقوق معلولین و ورثه شهدا، بلند منزل ها ساختند و موترها خریداری کرده اند."

در اين حال کمیسیون مستقل حقوق بشر فاریاب نيز می گوید که  بروکراسی و کاغذ پرانی در رياست شهدا و معلولین اين ولايت، بیداد می کند و معاش به مستحقین نمی رسد.

ذبیح الله جواد ريیس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر فاریاب، به پژواک گفت که بروکراسی و کاغذ پرانی در اداره شهدا و معلولین، به حد نهایی رسیده است.

جواد گفت: "دادن معاش برای افراد دارای معلولیت کدام احسان و یا خیرات نیست؛ بلکه حقوق اساسی آنها است. کاغذپرانی، بروکراسی و کمیشن کاری به حال کارمندان اداره امور شهدا و معلولین نمی زیبد و این کار آنها سبب شده که یکی از افراد دارای معلولیت، از فقر و ناداری طفل خود را به فروش برساند."

حاجی جنت گل که خود را رئیس شورای معلولین فاریاب و معاون زون شمال در امور معلولین معرفی نمود، گفت که معاش و تخصیص سال ١٣٩٨ معلولین و بازمانده گان شهدا، بیش از ١٢٠٠ میلیون افغانی می شود.

وى ادعا کرد که در اين رياست، تعصب و سمت گرایی به اندازه اى زياد وجود دارد و به همين دليل حقوق معلولين و بازماندگان شهدا پرداخت نمى شود. 

موصوف افزود که از مجموع ١٨ هزار تنى که معاشات شان بانکی شده، حقوق بالاتر شش هزار تن را وزیر تخصیص داده؛ اما معاش ١١ هزار نفر دیگر هنوز باقی می باشد. هیاتی از مرکز به اين ولايت مواصلت کرده، روی اغراضى که دارند اجازه اجرای معاش منظور شده را نمی دهند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر