زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“صلح، در صورتی امکان پذیراست که به مداخلات خارجی ها خاتمه داده شود”

“صلح، در صورتی امکان پذیراست که به مداخلات خارجی ها خاتمه داده شود”

author avatar
14 Nov 2019 - 15:33
“صلح، در صورتی امکان پذیراست که به مداخلات خارجی ها خاتمه داده شود”
author avatar
14 Nov 2019 - 15:33

کابل (پژواک، ۲۳عقرب ۹۸): شماری از علمای دین در یک همایش ملی، به خاطر آمدن صلح، بر خروج نیروهای خارجی از کشور تاکید کرده می گویند که در حضور این نیروها، آتش خاموش نمی گردد و صلح واقعی در این کشور تحقق نمی یابد.

دراین همایش که امروز (۲۳عقرب) به همکاری مجتمع علمی علماى افغانستان، جمعیت اصلاح افغانستان و مجتمع تنسیق علماى افغانستان در کابل برگزار شد، دکتور عبدالصبور فخری رییس جمعیت اصلاح افغانستان گفت: "صلحی که ما می خواهیم، صلح همیشگی و خاتمه دادن کامل به جنگ است و این صلح، در صورتی امکان پذیر است که به مداخلات خارجی ها خاتمه داده شود."

وی افزود که اگر دست مداخلات بیرونی از کشور ما کوتاه نشود، صلح بی معنا است؛ چند روزی می آید و دوباره همان قتل و خونریزی میان افغانها ادامه پیدا می کند.

عنایت الله بلیغ خطیب مسجد پل خشتی و رییس مجتمع تنسیق علماى افغانستان، نقش علما را در آوردن صلح موثر خوانده گفت که مداخلات امریکا، چین و روس، هیچ تاثیری برای فروکش کردن جنگ در افغانستان ندارد و برای آوردن صلح، علما با طالبان باید در مساجد دیدار نمایند.

مولوی سید اکبر آغا رئيس شوراى راه نجات افغانستان و یکتن از مقامات پیشین طالبان گفت: "مذاکره امریکا با طالبان در مورد اشغال است؛ اما مذاکره طالبان با افغان ها در مورد صلح صورت خواهد گرفت."

وی عامل جنگ در افغانستان را اشغال افغانستان توسط نیروهای امریکایی خوانده گفت که اتحاد، وحدت و اتفاق افغانها می تواند افغانها را به مقصد شان که صلح می باشد، برساند.

او علاوه کرد که با حضور این نیروها، آتش جنگ خاموش نمی گردد و صلح واقعی در این کشور تحقق نمی یابد.

در اعلامیه اى که از سوی اشتراک کننده گان این نشست منتشر شد، آمده است که رسیدن به صلح و امنیت و پایان دادن به جنگ ویرانگر کنونی، اولویت ملت ماست که باید در راستای آن هر نوع مفاد شخصی و گروهی و امتیاز طلبی های سیاسی قربان گردد.

منبع افزود صلحی که آنان تقاضا دارند و برای تحقق آن مساعی به خرچ می دهند، صلحی است که به جنگ ها و کشتارها در هر لباسی و تحت هر عنوانی که باشد، نقطه پایان بگذارد، مصالح علیای کشور را تحقق بخشد، آمدن حکومت اسلامی و تطبیق قانون قرآن را ضمانت کند، جایگاه حقیقی علما و احترام آنها را در جامعه و نظام سیاسی محفوظ بدارد، دست بی دینی و انحلال اخلاقی را کوتاه سازد و آزادی بیان و حریت تعبیر را برای تمام اقشار جامعه، در روشنی ارزشهای اسلامی حفظ کند.

در اعلاميه آمده است: "ما اعتقاد داریم تا زمانی که نیروهای خارجی به طور کامل از افغانستان خارج نگردند، آتش جنگ خاموش نمی گردد و صلح واقعی در این کشور تحقق نمی پذیرد."

در اعلامیه تذکر رفته است، تقاضای آنان از کشورهايی که در افغانستان نیروهای نظامی دارند، این است که هر چه عاجل تر و مطابق تقسیم اوقات منظم، نیروهای خویش را بیرون کنند؛ تا مردم ما مطابق اولویت های خود به مشکلات خویش رسیده گی کنند و اختلافات خویش را کنار بگذارند.

اعلامى نوشته است که آنان باور دارند که اساسی ترین مرحله صلح در افغانستان، مرحله تفاهم بین الافغانی می باشد و خواستار آنیم که باید برای تحقق این مرحله، گام های جدی و سنجیده برداشته شود و به همین منظور لازم است که در این مرحله، از ایجاد تشنجات و خشونت ها خودداری صورت گیرد و طرف های درگیر، باید از تبلیغات سوء علیه یگدیگر و حمله بر مواضع همدیگر، خودداری نمایند و تاکید بر آن داشته باشند تا به صلح و قطع جنگ دست یابیم."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر