زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کارمندان متخلف انتخاباتی حق شرکت در روند بازشماری و تفتیش آرأ را ندارند

کارمندان متخلف انتخاباتی حق شرکت در روند بازشماری و تفتیش آرأ را ندارند

author avatar
16 Nov 2019 - 14:52
کارمندان متخلف انتخاباتی حق شرکت در روند بازشماری و تفتیش آرأ را ندارند
author avatar
16 Nov 2019 - 14:52

کابل(پژواک، ۲۵عقرب۹۸): کمیسیون مستقل انتخابات کارکنان متخلف انتخاباتی را به کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی می کند و تاکید دارد که این کارکنان، نباید در روند تفتیش و بازشماری آرأ مشارکت داشته باشند.

انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان برگزار شده و اعلام نتایج ابتدایی آن، در حالی یک بار از ۲۷ میزان به ۲۳ عقرب و پس از آن تا زمان نامعین به تاخیر رفته است که کمیسیون انتخابات در ۱۸ عقرب، بازشماری ٨٢٥٥ محل رایدهی را آغاز کرد؛ اما آن را به دنبال اعتراض شماری از تکت های انتخاباتی در ۲۱ عقرب متوقف نمود.

در کُل، در روز انتخابات ۲۶۵۸۰ محل رای دهی در سطح کشور فعال شده بود.

این کمیسیون در ۲۳ عقرب، روزی که باید نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام می کرد، فیصله نموده و در آن آمده است: «دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات مکلف است که فهرست تمام کارکنان انتخاباتی را که به نحوی در جریان انتخابات تخطی و تخلف نموده اند، ذیلا الی روز سه شنبه مورخ ۲۸ عقرب سال روان، تهیه و به کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی نمایند، این کارمندان نباید در روند تفتیش و بازشماری آرأ مشارکت داشته باشند.»

به اساس این فیصله شماره ۱۰۷ کمیسیون یادشده، آن عده از رؤسای محلات رای دهی که وظایف شان را درست انجام نداده و به همین سبب آرای محلات رای دهی مربوط آنها به تفتیش و بازشماری راجع شده، حق مشارکت در بازشماری را ندارند.

همچنان به اساس این فیصله؛ آمرین و مامورين ولسوالی، مدیر مرکز، رئیس محل و کارکنان ثبت معلومات بایومتریک رایدهنده گان، که در محلات رای دهی شان رای دهی بدون بایومتریک صورت گرفته است، معلومات بایومتریک درست ثبت نگردیده، یا فورمه دیجیتلی نتایج را خانه پری نکرده اند، یا غلط خانه پری نموده اند، و یا عکس فورمه نتایج را اخذ نکرده اند، نیز شامل این فیصله می باشند.

طبق این فیصله؛ آمرین و مامورین ولسوالی، مدیر مرکز، رییس محل و کارمند بایومتریک که ماشین بایومتریک یا کارت حافظه مربوط به محل رای دهی شان مفقود شده، یا به دفتر مرکز مواصلت نورزیده است، یا مواد انتخاباتی ازنزد شان با استفاده از زور اخذ شده باشد، یا گزارش نداده باشند، و یا تفاوت در آرای مندرج فورمه های نتایج و معلومات مندرج دستگاه های بایومتریک محل رایدهی مربوطه شان وجود دارد، حق مشارکت در تفتیش و بازشماری را ندارند.

به اساس اين فیصله؛ رؤسای امور انتخاباتی ولایتی که گزارش تخطی ها، تخلفات و جرایم انتخابات در حیطه مسئولیت شانرا به موقع ارایه نکرده اند و یا به نحوی در تخطی ها و تخلفات و سایر موارد دخیل بوده اند،  نمی توانند در پروسه بازشماری و تفتیش آرا شرکت داشته باشند.

در پای این فیصله؛ حوا علم نورستانی رییس کمیسیون، سید عصمت الله مل، مسافر قوقندی، مولانا محمد عبدالله، اورنگزیب، محمد حنیف دانشیار، رحیمه ظریفی و احمد اسحاق حسن کمینشران این کمیسیون نیز امضا کرده اند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر