زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

داکترعبدالله: ادامۀ روند بازشمارى مشروعيت انتخابات را زيرسوال مى برد

داکترعبدالله: ادامۀ روند بازشمارى مشروعيت انتخابات را زيرسوال مى برد

author avatar
17 Nov 2019 - 18:27
داکترعبدالله: ادامۀ روند بازشمارى مشروعيت انتخابات را زيرسوال مى برد
author avatar
17 Nov 2019 - 18:27

کابل (پژواک، ٢٦عقرب ٩٨): تیم ثبات و همگرایی، ضمن تاکيد بر اینکه در روند بازشماری آرا شرکت نمی کنند، به کمیسیون مستقل انتخابات هشدار مظ دهد که اگر بازشماری آرا متوقف نگردد، مشروعیت انتخابات زیر سوال می رود.

کمیسیون انتخابات، روند تفتیش و بازشماری آرای بیش از ۸۰۰۰ محل رای دهی را چند روز پیش آغاز کرد؛ اما این روند را چهارشنبه گذشته (۲۲ عقرب) به دلیل ممانعت‌های دسته‌ انتخاباتی ثبات و همگرایی و مخالفت برخی نامزدان دیگر، متوقف کرد و به اساس تصميم اين کميسيون، امروز يکشنبه اين روند دوباره در ولايات آغازشد.

داکترعبدالله عبدالله رئیس تیم انتخاباتى ثبات و همگرایی، که  امروز در واکنش به آغاز مجدد  روند بازشماری آرا در برخی از محلات رأی‌دهی در ولایت‌ها، در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت که کمیسیون مستقل انتخابات، تاکنون هیچ گونه دلیل قناعت‌بخش در مورد اعتباربخشی به آرای «مشکوک، تقلبی و خیالی» ارائه نکرده است.

داکتر عبدالله گفت که کمیسیون مستقل انتخابات، برای دستۀ انتخاباتی ثبات وهمگرايى، هیچ دلیل قناعت بخش نداشته است؛ به همين منظورناظران اين تیم فیصله  نموده اند که درروند بازشماری آرا اشتراک نمی کنند.

او افزود: "تقاضاى ما این بود که قبل از بازشماری، آرايی که شامل بایومتریک نیست، رای شمرده نشود و صندوق های خیالی که اصلا بحث آن مطرح نبوده و هیچ نوع آرای بایومتریک در آن موجود نبوده، باید ابطال می شد. آرايی که خارج از وقت استفاده شده است و کمیسیون هم تایید می کند که خارج از وقت است، پس قصه ختم است و رای نیست، به هر قسم و به هر عنوانی که باشد."

وى علاوه کرد: "به اساس معلومات درملوگ، سقف اعلان شده بالاتر از ۱۹ لک رای بوده و زمانیکه سقف مشخص شد، معنی این است که معلومات بایومتریک، به همین اندازه موجود است و سقف نهایی است و دیگر بحث ۲۴۲۳ صندوقی که کمیسیون می گوید نزد ما است و بایومتریک نیست و شامل سیستم می کنیم، خلاف قانون است و اینجا قانون نقض می شود و این آرا مشروعیت ندارد."

عبدالله گفت که اظهارات شب گذشته مسئولين کميسيون، مطابق قانون نبوده و معلوم می شود که از یک تیم انتخاباتى دستور گرفته شده باشد؛ زیرا هیچ دلیل قناعت کننده ای نداشتند.

به گفتۀ موصوف، اگر کمیسیون انتخابات، امروز ادامه روند بازشماری را متوقف نکند، روند انتخابات زیر سوال رفته و این کمیسیون نیز بی طرفی اش را از دست خواهد داد؛ زیرا روند بازشماری در غیاب ناظرین دسته‌های انتخاباتی دیگر صورت خواهد گرفت.

به گفته او، کمیسیون مستقل انتخابات، با «بازشماری غیرقانونی» و «رأی‌سازی»، مشروعیت انتخابات را زیر سوال می‌برد.

رئیس تیم ثبات و همگرایی ادعا کرد: "در هر گوشه‌یی که تقلب است، مدافع آن تیم دولت ساز است. از کمیسیون مستقل انتخابات، توقع ما این نبود که به‌عنوان سخن‌گوی تیم دولت ساز عمل کند."

عبدالله عبدالله، کمیسیون مستقل انتخابات را به دستورپذیری از دسته انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی متهم کرد و هشدار داد که انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان، با خطر از دست دادن مشروعیت کامل روبه‌رو است.

وى درحاليکه ميگفت  از هر گزینه قانونی، مسالمت‌‌آمیز و مشروع که بتواند جلو تقلب را بگیرد، کار خواهند گرفت، به کمیسیون مستقل انتخابات هشدار داد که اگر بازشماری آرا  را متوقف نکند، با اقدامات بعدی ثبات و هم‌گرایی روبه‌رو خواهد شد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر