زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کمیسیون انتخابات: ناظرین نامزدان، در شش ولایت مانع تفتیش و بازشماری آراء شده اند

کمیسیون انتخابات: ناظرین نامزدان، در شش ولایت مانع تفتیش و بازشماری آراء شده اند

author avatar
19 Nov 2019 - 14:10
کمیسیون انتخابات: ناظرین نامزدان، در شش ولایت مانع تفتیش و بازشماری آراء شده اند
author avatar
19 Nov 2019 - 14:10

کابل(پژواک، ۲۸ عقرب ۹۸): کمیسیون مستقل انتخابات، از ختم روند تفتیش و بازشماری آراء در ۱۵ ولایت کشور خبر داده و می­گوید که اين روند، در شش ولایت با ممانعت ناظرین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، مواجه شده است.

ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، امروز به آژانس خبری پژواک گفت که روند بازشماری و تفتیش آراء در ۱۵ ولایت پایان یافته است؛ اما اين روند در ۱۳ ولایت دیگر عملاً جریان دارد.

وی، از تکمیل پروسه تفتیش و بازشماری در برخی ولایت ها خبر داده و افزود که از میان ۳۴ ولایت، روند بازشماری و تفتیش آراء در ولایت های فراه، کندز، هرات، لوگر، بادغیس، ارزگان، بامیان، لغمان، بلخ، وردک، نیمروز، سمنگان، دایکندی، غور و نورستان به پایان رسیده است.

موصوف گفت که در ولايات پنجشیر، فاریاب، سرپل، جوزجان، تخار و بدخشان روند بازشمارى با ممانعت ناظرین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری روبرو شده است.

به گفته وی، همین اکنون پروسه تفتیش و بازشماری آراء در ۱۳ ولایت، در حضور ناظرین نامزدان ریاست جمهوری و ناظرین انتخاباتی، نماینده گان کمیسیون رسیده گی به شکایات انتخاباتی و مشاهدین، عملاً جریان دارد.

این درحالی است که این روند، به تاریخ ۱۸ عقرب در ۳۴ ولایت آغاز شد و در بعضی ولایات با مخالفت برخی از ستادهای انتخاباتی روبرو گردید و کمیسیون انتخابات، به دلیل پاسخ دادن به خواست‌های نامزدان ریاست جمهوری، این روند را متوقف کرد و پس از پاسخگویی به آنان، این روند را امروز دوباره آغاز نمود.

کميسيون مستقل انتخابات، برای جدا کردن آرای پاک از ناپاک، از جمع ۲۶۵۸۰ محل رای دهی، در ١٨عقرب سال روان، روند بازشمارى و تفتيش آراى ٨٢٥٥ محل را آغاز و اعلام کرد؛ اما اين پروسه با مخالفت شمارى از تکت هاى انتخاباتى از جمله تيم هاى انتخاباتى عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و رحمت الله نبیل قرار گرفت.

به دلیل مخالفت اکثریت تیم های انتخاباتی ریاست جمهوری، در ۲۲ عقرب ماه روان، کمیسیون مستقل انتخابات پروسه تفتیش و بازشماری را متوقف و اعلان نمود که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری نیز با تاخیر اعلام خواهد شد.

اما دو روز قبل، کمیسیون مستقل انتخابات گفت که پس از دوبار گفتگو با نماینده گان ستادهای انتخاباتی، روند تفتیش و بازشماری آرای محلات باقی مانده، دوباره آغاز مى شود.

انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال روان برگزار شد. قرار تقويم انتخاباتی، نتایج ابتدايى بايد به تاریخ ۲۷ ميزان و نتایج نهایی در ۱۶عقرب اعلام می شد؛ اما به دليل تاخير در روند انتقال معلومات دستگاه بايومتريک در سرور، اعلان نتایج ابتدایی به تاخیر افتاد.

کمیسیون مستقل انتخابات، به تاریخ پنجم عقرب، در یک نشست خبری در کابل، گفت که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را در ۲۳ عقرب اعلام می کند؛ اما این تاریخ نیز به مدت نامعلوم به تاخیر افتاد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر