زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«هفتاد درصد پیشنهادهای بهبود وضعیت مساعدت های حقوقی عملی شده است»

«هفتاد درصد پیشنهادهای بهبود وضعیت مساعدت های حقوقی عملی شده است»

author avatar
20 Nov 2019 - 17:21
«هفتاد درصد پیشنهادهای بهبود وضعیت مساعدت های حقوقی عملی شده است»
author avatar
20 Nov 2019 - 17:21

کابل (پژواک، ۲۹ عقرب ۹۸): وزارت عدلیه، از عملی شدن پانزده پیشنهاد «بنیاد آسیا» برای بهبود وضعیت مساعدت های حقوقی خبر می دهد؛ اما انجمن وکلای مدافع، از برخورد نادرست برخی اداره ها با وکلا ابراز نگرانی می کند.

بنیاد آسیا در سال ۱۳۹۶ در یک گزارش تحت نام «ارزیابی مساعدت های حقوقی و نقشه راه» ۲۱ پیشنهاد را به منظور بهبود وضعیت مساعدت های حقوقی ارایه کرد.  

محمد اشرف رسولی مشاور حقوقی وزارت عدلیه، امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که از جمله ۲۱ مورد پیشنهادی یادشده، یازده مورد مربوط به وزارت عدلیه، شش مورد مربوط به ارایه کننده گان مساعدت های حقوقی غیر دولتی و چهار مورد دیگر، مربوط به نهادهای تمویل کننده مساعدت های حقوقی می باشد.

او افزود که وزارت عدلیه، هشت پیشنهاد یادشده را عملی کرده و کار روی عملی شدن دیگر پیشنهادها جریان دارد.

بنا بر معلومات رسولی، حفظ سیستم مختلط مساعدت های حقوقی، حفظ بورد مساعدت های حقوقی، تعدیل مقررۀ مساعدت های حقوقی، حمایت مساعدین حقوقی توسط ریاست مساعدت های حقوقی، ایجاد دیتابیس مساعدت های حقوقی، ایجاد میکانیزم معیاری جهت حفظ اسناد و معلومات، انتخاب اصول وکالت و دفاع استراتیژیک و ایجاد معیارهای لازم جهت تشخیص بی بضاعتی متهمُ از پیشنهاداتی است که عملی شده است.

موصوف گفت که ایجاد طرزالعمل مساعدت های حقوقی رایگان، دسترسی وکلای مدافع به شواهد و مدارک، سیستم توزیع سرتفکیت موکل، هماهنگی میان سیستم عدلی در ولسوالی های دورافتاده، بهبود تعلیمات حقوقی و ایجاد فرهنگ وکالت، از پیشنهادهایی است که کار روی عملی شدن آن ها جریان دارد.

او بدون ارایه جزییات گفت که به دلیل برخی چالش ها، تمامی پیشنهادها عملی نشده است.

همچنان رسولی گفت که از جمع ده پیشنهاد مربوط به ارایه کننده مساعدت های حقوقی غیر دولتی و نهادهای تمویل کننده مساعدت های حقوقی، هفت پیشنهاد عملی شده است؛ اما جزييات دراين بخش نيز ارايه نکرد.

رسولی همکاری وکیلان مدافع را در زمینه مهم دانسته افزود که روند تحقیق و قضا، بدون وکیل مدافع ناتکمیل می باشد.

روح الله قاری زاده رئیس انجمن وکلای مدافع افغانستان که در نشست امروز حضور داشت، برخورد نادرست برخی اداره ها به خصوص نهادهای امنیتی با وکلای مدافع را نگران کننده خواند.

او به گونه مثال گفت که یک وکیل مدافع، از سوی موظفین یک حوزه امنیتی برای شش ساعت بازداشت شده بود و برخی ها به بهانه محروم بودن اجازه نمی دهند که وکلای مدافع به اسنادی که نیاز دارند، دسترسی پیدا کنند.  

پاسوال شامیر امیرپور مشاور وزارت امور داخله در امور محابس و توقیفخانه ها، ضمن تاکید بر همکاری میان بخش های عدلی و قضایی گفت مواردی را که قاری زاده مطرح کرد، با وزیر داخله شریک می سازد تا در مورد اقدام لازم شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر