زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

به هزينه ۴۰ میلیون دالر پروژه تولید برق از گاز در شبرغان افتتاح شد

به هزينه ۴۰ میلیون دالر پروژه تولید برق از گاز در شبرغان افتتاح شد

author avatar
21 Nov 2019 - 15:52
به هزينه ۴۰ میلیون دالر پروژه تولید برق از گاز در شبرغان افتتاح شد
author avatar
21 Nov 2019 - 15:52

شبرغان (پژواک،۳۰عقرب۹۸): به هزينه ۴۰ میلیون دالر امریکایی پروژه تولید برق از گاز مربوطه به "بیات پاور" در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان افتتاح و به بهره برداری سپرده شد.

این پروژه امروز (پنجشنبه) توسط همایون قیومی مشاور ارشد ریاست جمهوری و سرپرست مالیه افغانستان طی سفر اش به ولایت جوزجان افتتاح و مورد بهره برداری سپرده شد.

همایون قیومی که حین افتتاح این پروژه سخنرانی می کرد، گفت که پروژه برق رسانی بیات گروپ برای ما اهمیت فراوان دارد، چون از گاز منابع طبیعی ولایت جوزجان برای تولید برق استفاده صورت می گیرد.

اوی می گوید: "تکنالوژی که برای این پروژه کاربرده شده، آخرین تکنالوژی است که برای تولید برق از منابع گازی از آن استفاده می شود."

وی افزود که قرار است در آینده این پروژه گسترش داده شود و از طریق سکتور خصوصی برای برق رسانی در ولایت شمال کشور سرمایه گزاری صورت گیرد.

قیومی اضافه کرد که در نخست از این پروژه چهل میگاوات تولید برق صورت می گیرد، بعداً این رقم به دوصد میگاوات افزایش خواهد یافت.

موصوف خاطرنشان ساخت که پلان استفاده از منابع انرژی خورشید منابع آبی، بادی و گازی برای تولید برق در پنج زون کشور به ظرفیت دوهزار میگاوات روی دست گرفته شده و قرارا ست برای هر زون چهارصد میگاوات برق تولید شود.

محمد گل خُلمی سرپرست وزارت انرژی و آب در اين مراسم گفت که فعلاً استفاده از منابع انرژی خورشید برای تولید برق عملا در ولایت کندهار آغاز شده است و روی تولید برق از منابع آبی، گازی و بادی ٣٧٠ میلیون دالر سرمایه گزاری صورت گرفته است.

موصوف علاوه نمود: "ما با برخی از کمپنی های خصوصی صحبت های را انجام دادیم و آنها علاقمندی دارند تا روی پروسه برق رسانی سرمایه گزاری نمایند تا از این طریق هم مردم از نیروی برق مستفید شوند و هم برای عده یی زمینه اشتغالزایی فراهم شود."

مولوی لطف الله عزیزی والی جوزجان روی مشکلات مردم هشت ولسوالی این ولایت از عدم دسترسی به انرژی برق صحبت نموده، افزود که مشکلات تنقیص کارگران ریاست سروی تخنیکی نفت و گاز مایع را نیز با هیات معیتی مرکز شریک ساخت.

موصوف در مورد ایجاد فابریکه سمنت در شهر شبرغان به وزیر مالیه پیشنهاد نموده گفت که مواد خام سمنت که در اطراف ولایت جوزجان موجود است، سروی که دراین باره صورت گرفته، می رساند که این مواد با کیفیت تر از مواد سمنت فوجی پاکستان است.

والی جوزجان گفت که از صادرات گاز به فابریکه کود و برق مزارشریف عاید خوبی برای ریاست تصدی افغان گاز می شود، حداقل ده فیصد آن برای تطبیق پروژه های انکشافی جوزجان اختصاص داده شود تا امور بازسازی در شهر شبرغان سرعت داده شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر