زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

جراحان: پیشرفت طبابت سبب جلوگیری از مسافرت ٥٠ درصد بیماران به خارج از کشور شده است

جراحان: پیشرفت طبابت سبب جلوگیری از مسافرت ٥٠ درصد بیماران به خارج از کشور شده است

author avatar
21 Nov 2019 - 15:15
جراحان: پیشرفت طبابت سبب جلوگیری از مسافرت ٥٠ درصد بیماران به خارج از کشور شده است
author avatar
21 Nov 2019 - 15:15

شهرهرات (پژواک، ٣٠ عقرب، ٩٨): نهمین کنگرۀ انجمن سراسری جراحان حوزه غرب کشور امروز با حضور شماری از جراحان به هدف تبادل تجربیات و ارتباطات میان جراحان در هرات برگزار شد.

داکتر عزیز جامی مسوول انجمن جراحان زون غرب در این برنامه از پیشرفت ظرفیت جراحان در این حوزه به ویژه ولایت هرات خبر میدهد.

به گفته جامی، با پیشرفت تکنالوژی و بالا رفتن ظرفیت تخصصی جراحان این حوزه به ویژه در هرات، سبب شده است تا از٥٠ درصد افرادیکه بخاطر تداویی به خارج از کشور میرفتند، جلوگیری شود.

او می افزاید که روزانه ٢٠٠ تا ٢٥٠ عملیات گوناگون جراحی در ولایت هرات صورت میگیرد که بیش از ٨٠ درصد آن، موفقانه انجام میشود.

وی افزود، براساس این آمار، سالانه بالای حدود ٩٠ هزار فرد در این ولایت عملیات های گوناگون جراحی به ویژه، عملیات قلب، پیوند کلیه، جراحی مغز و اعصاب از سوی جراحان این ولایت انجام میشود.

موصوف ميگويد: "ما توانستیم تا حال از مسافرت بیش از ٥٠ فيصد از مریضان را جلوگیری کنیم و این یک کمک بزرگ اقتصادی است وما تلاش میکنیم که از سرگردانى مردم و فرار سرمایه ها از افغانستان جلوگیری کنیم."

انجمن جراحان زون غرب همچنان از حکومت به ویژه وزارت صحت عامه میخواهند که برنامه های راهبردی جهت بلند بردن ظرفیت داکتران به ویژه جراحان روی دست بگیرند.

 از سوی دیگر، مسوول انجمن جراحان زون غرب، تهدیدهای امنیتی در برابر داکتران، فراهم نبودن زمینه های تحقیق و آموزش های نوین جرایی، را از چالش های جدی در برابر جراحان این حوزه عنوان میکند.

شماری از جراحان زون غرب، برگزاری این کنگره را برای تبادل تجربیات و ارتباطات میان متخصصین جرایی، سودمند میدانند، اما از برخی چالش ها به ویژه فراهم نبودن زمینه های آموزش های تخصصی از سوی حکومت در خارج از کشور ابراز نگرانی میکنند.

 عارف جلالی یکی از جراحان در هرات دراین برنامه گفت: "یکی مشکل تخنیکی از نظر تجهیزات است و یکی هم بحث آموزش های فوق تخصصی که متاسفانه در طول همین چند سال از طرف دولت کدام اقدامی برای ارتقای ظرفیت جراحان صورت نگرفته است."

پیشرفت جراحان در حوزه غرب کشور درحالیست که بر اساس گزارش ها، سالانه میلیون ها دالر از سوی شهروندان بخاطر تداویی بیماران شان به کشورهای خارج انتقال داده میشود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر