زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

چگونگی استعمال بیش از ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان انتخاباتی

چگونگی استعمال بیش از ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان انتخاباتی

author avatar
21 Nov 2019 - 17:26
چگونگی استعمال بیش از ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان انتخاباتی
author avatar
21 Nov 2019 - 17:26

کابل (پژواک،۳۰ عقرب ۹۸): آژانس خبری پژواک، به معلومات کامل بیش از ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان انتخاباتی که شامل قبل و بعد از زمان راى دهى می باشد، دست یافته است.

آرای خارج از زمان راى دهى به مجموع آرایی گفته می شود که در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، پیش از ساعت هفت صبح و بعد از ساعت پنج عصر، در محلات رای دهی استعمال شده باشد.

بر اساس طرزالعمل رای دهی کمیسیون مستقل انتخابات، روند رای ‌دهی در روز رای دهی، از ساعت هفت صبح آغاز و تا سه عصر ادامه پیدا کرد؛ اما کمیسیون انتخابات، در همان روز، رای دهی را به مدت دو ساعت تمدید کرد و اعلان نمود که رای دهندگان می توانند تا ساعت پنج عصر به نامزد مورد نظر شان رای بدهند.

قضیه چگونه اتفاق افتاده است؟

اسنادى که به دسترس پژواک قرار گرفته نشان می دهد که از مجموع ۱۰۲٠۱۲ رای خارج از زمان انتخاباتی، به تعداد ۴۷۵۳۴ آن قبل از زمان انتخاباتی و ۵۴۴۷۸ بعد از زمان انتخاباتی، در ۷۳۵۴ محل رای دهی استعمال شده است.

از جمع آرای خارج از زمان انتخابات، ۶۸۸۵۱ رای در ششم میزان در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ۲۳۱۹۷ رای یک روز پیش از برگزاری انتخابات، ۸۷۶۲ رای یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و متباقی (١٢٠٢) راى، بین ۲۸ جنوری تا ۲۸ نوامبر ۲۰۱۹ سالروان میلادی استعمال شده است.

بر اساس این سند، در ده ولایت که بیشترین آرای قبل و بعد از زمان انتخاباتی در تاریخ های مختلف استعمال شده است، به ترتیب کندهار ۱۲۶۹۱، کابل ۱۰۰۰۳، هرات، ۹۲۴۷، ننگرهار ۷۲۷۹، هلمند ۵۸۶۱، دایکندی ۵۷۷۵، تخار ۴۶۸۷، پکتیا  ۴۰۹۳، خوست ۳۹۵۰ و بدخشان ۳۹۳۴ رای می باشد.

همچنان در ولايات پکتيکا ٣٦٠٥، غور ٣٥٤٨، نورستان ٢٨٤٨، باميان ٢١٥٣، بغلان ٢٠٨٩،  فارياب ٢٠٥٧، فراه ١٨٧٤، زابل ١٨١٨، غزني ١٥٦٦، بلخ ١٥٥٣، سرپل ١٣٤٤، جوزجان ١٣١٩، لوګر ١٢٣٨، پروان ١٠١٩، کنر ٩٢٤، سمنگان ٨٧٢، لغمان ٧٩٨، ميدان وردک ٧٦٥، نيمروز ٧٠٧، پنجيشر ٦٨٥، بادغيس ٦٦١، ارزگان ٥٠٩  کاپيسا ٤٠١، کندوز ١٣٩ راى ميباشد.

در این گزارش؛ توضيح داده شده که تفاوت ها به اساس کدام دلایل به وجود آمده و برای فهم دقیق، تمامى معلومات به چهار بخش و ۱۵ کتگورى تقسیم شده است.

 بخش اول (بر اساس بی نظمی متاثر نشده است):

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر