زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

جشنواره گل زعفران در سرپل برگزار شد

جشنواره گل زعفران در سرپل برگزار شد

author avatar
27 Nov 2019 - 16:47
جشنواره گل زعفران در سرپل برگزار شد
author avatar
27 Nov 2019 - 16:47

سرپل (پژواک، ٦ قوس ٩٨): مقامات محلی ولایت سرپل می گویند که ریاست زراعت این ولایت، جشنواره گل زعفران را امروز در گدام مرکزی این ریاست برگزار کردند.

محمد سلیم رنجبر رئیس زراعت سرپل، در مراسم این جشنواره گفت که کشت زعفران در سرپل، باحمایت ریاست زراعت، از سال ۱۳۹۰ به اینسو در این ولایت کشت میشود که با گذشت هر سال، مردم بیشتر به این کشت رو می آورند.

وی افزود که تاهنوز در سرپل ۶۰ جریب زمین به کشت زعفران مبدل شده است که ۳۰۰ تن از زنان و مردان مصروف زرع و جمع آوری این کشت میباشند.

به اساس معلومات رنجبر؛ از سال ۱۳۹۰ به اینسو ۶۰ تا ۷۰ کیلو گرام حاصل زعفران، از سوی دهاقین جمع آوری و میلیونها افغانی از این ناحیه به جیب دهقانان واریز شده است.

وی تصریح کرد که کشت زعفران کشت ساده و ظریف است، کمتر آب ضرورت دارد، و در زمان بیکاری دهاقین، حاصلش میرسد و دهقانان به راحتی جمع آوری ميکنند.

عبدال محمود یکتن از دهقانان گفت: «یک جریب زمین را پیاز زعفران کشت نمودیم که هر سال در ۱۵میزان، گل این گیاه طلایی را جمع آوری میکنم، هر گرام گل زعفران را ۱۵۰ افغانی و یک کیلو گرام پیاز زعفران را به  قیمت ۲۵۰ افغانی به فروش میرسانم که زنده گی ام با این کشت، به شکل نورمال به پیش میرود، و هر سال از یک جریب زمین، سه صدهزار افغانی عاید میکنم.»

خال محمد یکتن دیگر از دهقانان زعفران کار، ضمن صحبتی گفت: «اگر نیم جریب زمین را جنگل بکاری، در ۱۰ سال دو صد هزار افغانی عاید میکنی و زحمت زیاد نیز دارد؛ اگر نیم جریب زمین را زعفران کشت کنی، در سه سال با کار اندک، سه صدهزار افغانی افغانی به دست می آوری.»

وی افزود که از هفت سال بدینسو، هر سال پنجصد هزار افغانی از کشت زعفران عاید می کند.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر